انتقالی

معنی کلمه انتقالی در لغت نامه دهخدا

انتقالی. [ اِ ت ِ ] ( از ع ،ص نسبی ) منسوب به انتقال. ( از فرهنگ فارسی معین ).
- حرکت انتقالی ؛ مقابل حرکت وضعی ، و آن حرکت و گردش سیارات است بدور خورشید.
- حرکت انتقالی زمین ؛ گردش زمین بدور خورشید. زمین در مدت 365 شبانه روز و پنج ساعت و 48 دقیقه و 20 ثانیه یک بار بدور خورشید میگردد. مداری که زمین در فضا بدور خورشید طی میکند بیضی نزدیک بدایره است و خورشید در یکی از دو کانون آن قرار دارد، سرعت سیر زمین در این حرکت در هر ثانیه 30 کیلومتر است. ( از کتابهای جغرافیای رسمی ).
|| هر چیز منتقل شده و بملک کسی داده شده. هر چیزی که بکسی منتقل شده باشد. ( از ناظم الاطباء ). || در شواهد زیر ظاهراً به معنی کسی است که از مذهب برگشته یا از مذهبی بمذهبی دیگر گرویده است : اما این خواجه که این تصنیف کرده است نه دعوی میکند در اول کتاب که بیست وپنج سال رافضی بوده است و انتقالی شده علی زعمه ، قولش در دعوی اول مسموع باشد. ( کتاب النقض ص 23 ). جهانیان را معلوم است که خلفای بنی العباس دربغداد سرایهای محکم کرده اند و بیگانه را در وی رها نکنند... و اگر متغلبی طلب آن کند بخونش سعی کنند، خواجه انتقالی میبایست که این شفقت نگاه داشتی. ( کتاب النقض ص 23 ). الحمدﷲ هیچ مسلمان منقبت و مدح آل رسول را منکر و جاحد نباشد، شنوند و دوست دارند مگر کسی که مجبر و انتقالی و نومسلمان باشد. ( کتاب النقض ص 41 ).

معنی کلمه انتقالی در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] ۱ - (ص نسب . ) منسوب به انتقال : چک های انتقالی . ۲ - منتقل شده . ۳ - (حامص . ) تغییر یافتن محل کار یک کارمند و منتقل شدن او از جایی به جای دیگر.

معنی کلمه انتقالی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به انتقال :چکهای انتقالی.

معنی کلمه انتقالی در فرهنگستان زبان و ادب

{translational} [فیزیک] ویژگی مربوط به انتقال

معنی کلمه انتقالی در ویکی واژه

منسوب به انتقال: چک‌های انتقالی.
منتقل شده.
تغییر یافتن محل کار یک کارمند و منتقل شدن او از جایی به جای دیگر.

جملاتی از کاربرد کلمه انتقالی

در ۱۹۹۹ لوپز در جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد مشکلاتی که او و سایر شهروندان تیمور شرقی در جریان اشغال این کشور توسط اندونزی با آن مواجه بودند، سخنرانی کرد. لوپز توضیح داد که شبه نظامیان تحت حمایت اندونزی خانه و دفتر او را در سپتامبر ۱۹۹۹ ویران کردند. همچنین اشاره کرد که او به دلیل موقعیتش که وکیل حقوق بشر می‌باشد، تهدید به مرگ شده‌است. لوپز در ۲۰۰۲ به عنوان یکی از اعضای اداره انتقالی سازمان ملل در کمیسیون خدمات قضایی انتقالی تیمور شرقی سوگند یاد کرد.
(و چو دلیل بر تعلق نفس نباتی به طبایع و دلیل بر تعلق نفس حسی به طبایع، ظهور خاص فعل ایشان است اندر این دو مرکب- اعنی حرکت نمایی اندر نبات و حرکت انتقالی ارادی اندر حیوان-، دلیل بر جدا شدن این نفوس از طبایع که بدان متعلق اند، بازماندن این دو مرکب است از خاص حرکات خویش. این حال دلیل است برآنکه وجود عالم نیز بدین خاص حرکت استدارت خویش است که انضمام اجسام عالم اندر او بدین ترتیب بدین حرکت است، هم چنانکه انضمام اجزای نبات و اعضای حیوانی اندر ایشان به وجود خاص حرکات ایشان است اندر ایشان. و اگر این حرکت دایم از این جسم مستدیر برخیزد، این ترتیب که مر این جوهر را اندر اوست از ایشان برخیزد، و اگر این ترتیب از این اجسام برخیزد، ایشان طبایع نباشند، و چو طبایع نباشد، نه گران گران باشد و نه سبک سبک باشد و نه گرم گرم باشد و نه خشک خشک باشد و نه جز آن. و آن گاه که این معانی نباشد که جسمیت ایشان بدان است، جسم نباشد البته، از بهر انکه جسم نامطبوع موهوم نیست. و چو جسم نباشد، عالم را وجود به عدم بدل شود، چنانکه به انقطاع حرکتی که نبات بدان مخصوص بود از او و به انقطاع حرکتی که حیوان بدان مخصوص بود از او، وجود نبات و حیوان به عدم ایشان بدل شد. و لیکن چو مرکبی دیگر پیش از این دو مرکب که نبات و حیوان است موجود بود و آن عالم است که مرکب نخستین است، اجزای این مرکب دوم بدان مرکب پیشین بازگشت و به عدم این مرکب ثانی عدم آن مرکب اول لازم نیاید. و چو پیش از این عالم نیز مرکبی نیست تا به عدم این مرکب- که عالم است- اجزای آن بدان بازگردد، و چو وجود این موجود مرکب که عالم است به وجود این حرکت است اندر او- چنانکه بیان او پیش از این اندر این قول گفتیم-، واجب آید که چو این حرکت از او برخیزد، به برخاستن او اثر فاعل او از او برخیزد و چون اثر فاعل از او برخیزد، مر عالم را وجود نماند البته.)
مکانیسم انتقال ژن بین آگروباکتریوم و گیاهان توسط مارک ون مونتاگ و جوزف شل در دانشگاه گنت (بلژیک) کشف شد. این کشف منجر به توسعه روش‌هایی برای تغییر آگروباکتریوم به یک سیستم انتقالی کارآمد برای مهندسی ژن در گیاهان گردید.
در حالی که الشوهدی روی چوبه دار جان می‌داد و می‌پیچید، هدی بن عامر، که در آن زمان جوان وفادار به قذافی بود، جلو رفت و پاهای او را گرفت و به سختی بدنش را کشید تا تلاش وی برای زنده ماندن متوقف شد. اقدام او مورد توجه قذافی قرار گرفت و منصبی دولتی به او دادند و به سرعت در کارش ارتقا یافت. او بعداً دو بار شهردار بنغازی شد و یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین زنان لیبی بود. مداخله او در زمان اعدام الشوهدی باعث شد که به او لقب «هدی جلاد» دهند. هدی بن عمر در جریان جنگ داخلی لیبی در سپتامبر ۲۰۱۱، توسط نیروهای شورای ملی انتقالی در طرابلس دستگیر شد.
(و آن گاه گوییم که این موجود دوم که نبات است نیز چنان آمد که اگر موجودی سیوم بودی که مر این موجود دوم را به طاعت خویش خواندی و مر این معنی را که اندر او بود به درجه برتر کشیدی، این ثانی مر آن ثالث را طاعت داشتی و از او موجودی سه دیگر حاصل آمدی بهتر از او تا با حرکت نمایی مر او را حرکت انتقالی و خواستی بودی. و نیز همی بینیم که این طاعت خواهنده از نبات و رساننده مر او را به درجه برتر از آن که او بر آن حاصل است حاصل آید – چنانکه طاعت اندر نبات و رسیدن مر او را به درجه برتر از آن که او بر آن است حاصل است – چنانکه طاعت اندر نبات موضوع بود از آفرینش، پس این معنی ها که اندر حیوان است، مر نبات را به منزلت ثواب است. و آنچه از نبات همی از درجه رسیدن به حیوانی بازماند، معاقب است که هم بر آن خلقت پیشین خویش مانده است، چنانکه پیش از این اندر آن مراتب پیشین گفتیم. و همی کند این صانع نیز که حیوان است از این صنع پذیر خویش که نبات است، آنچه همی کند و همی دهد مطیع خویش را از ثواب، آنچه همی دهد.)
معمولاً بیماری به واسطه وجود علایمی مانند فشار منفی در گوش میانی و مایع در گوش شناسایی می‌شود و علامت یا نشانه سیستماتیک دیگری مبنی بر عفونت وجود ندارد. کم شنوایی انتقالی در حد ملایم تا متوسط ایجاد می‌شود و اگر در مراحل ابتدایی، عفونت درمان نشود، می‌تواند به شکل مشکلی شدید و پیچیده بروز کند.
اطیب الاسفار عندی انتقالی من مکان فالمکانات حجاب عن عیان اللامکان
پاینده شوی از آن سقاهم بی مرگ و فنا و انتقالی
اما طبیب باید که رقیق الخلق حکیم النفس جید الحدس باشد و حدس حرکتی باشد که نفس را بود در آراء صائبه. اعنی که سرعت انتقالی بود از معلوم به مجهول. و هر طبیب که شرف نفس انسان نشناسد رقیق الخلق نبود و تا منطق نداند حکیم النفس نبود و تا مؤید نبود به تأیید جید الحدس نبود و هر که جید الحدس نبود به معرفت علت نرسد زیرا که دلیل از نبض می‌باید گرفت و نبض حرکت انقباض و انبساط است و سکونی که میان این دو حرکت افتد.
نه محتاج است هم بر انتقالی که مانده چون زبان باز از مقالی
در ۲ ژانویه ۱۹۹۳، شونکان به‌طور همزمان به عنوان رئیس شورای انتقالی و رئیس دولت در زمان ابراهیم بابانگیدا مسئولیت را بر عهده گرفت. در آن زمان، شورای انتقالی به عنوان مرحله نهایی طراحی شد تا با تغییراتی در قانون و برنامه‌ریزی به یک رهبر دموکراتیک منتخب جمهوری سوم نیجریه تبدیل شود.
تا نپنداری که او را انتقالی هست، نیست ور چنان بینی چنان دان کانتقالی دیگرست
سی سال است ارادت آورده ایم و سعادت برده، توسل جسته ایم وتحمل اندوخته.این عشق را انشاء الله زوالی و این تحویل را انتقالی نیست. شنیدم از روی بریده زبانی و شکسته دهانی مرا مخالف ستوده و بر نواب والا سروده.
اردوگاه انتقالی بولتسانو اردوگاهی انتقالی ساخته شده توسط آلمان نازی در بولتسانو، شمال ایتالیا، بود که از ۱۹۴۴ تا ۳ مه ۱۹۴۵ در جریان جنگ جهانی دوم فعالیت داشت. این اردوگاه از جمله بزرگترین اردوگاه‌های موجود در خاک ایتالیا، از جمله فوسولی، بورگو سن دالماتزو، و ریزیرا دی سان سابا، بود.
ترک‌های استان کرمانشاه در کنار کردهای کلیایی در شهرستان سنقر و کلیایی زندگی می‌کنند و به زبان ترکی سنقری سخن می‌گویند. زبان سنقری گویشی از زبان ترکی آذربایجانی است که از آن به‌عنوان فرم انتقالی از زبان ترکی آذربایجانی به زبان ترکی خراسانی نیز نام برده می‌شود.
زهی نقطه عمده بخت و دولت ترانی زوالی و نی انتقالی
رضا که یک کرد هورامی است و در دانشگاه تهران پزشکی می‌خواند، با تلاش پسرعمویش شاهو از تهران به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انتقالی می‌گیرد و با پول فروش قبولی‌اش یک خودروی رنو می‌خرد. او با رفقایش مازیار و بهزاد از دانشگاه به سوی شهر می‌آید و دوستانش او را به تعقیب ماشین دخترهای همکلاسی که سابقاً با آن‌ها دوست بوده‌اند تشویق می‌کنند. رضا تصادف می‌کند و در این تصادف کشته می‌شود. داستان از زبان رضا در درون قبر روایت می‌شود که هشت سال پیش مرده‌است. او در این داستان به رقابت عشقی‌اش با نیما بر سر نیلوفر می‌پردازد و نامه نوشتن‌های بی‌جوابش به نیما را شرح می‌دهد.
الکس در یکم ژوئیه ۲۰۱۶ به باشگاه بارسلونا بی پیوست. بعد از عملکردی که در عرصه نوجوانان داشت ترجیح داده شد که او مابقی عمر فوتبالی خود را در پست هافبک میانی بازی کند. او در این تیم توانست در ۲۴ بازی ۲ گل بزند؛ و به یکی از بهترین هافبک میانی‌های جوان تیم تبدیل شود. خیلی طولی نکشید که شایعه انتقال او به تیم‌هایی چون گالاتاسرای ترکیه، هیرنفین هلند و آوس پرتغال شنیده می‌شد. اما وی بعد از یک سال حضور در این تیم تصمیم به ماندن در اسپانیا گرفت و با انتقالی آزاد به باشگاه فوتبال رئوس دیپورتیو پیوست.
در روز ۲۸ مهر ۱۳۹۰، قذافی درحالی که از ناحیهٔ دو پا زخمی شده بود توسط نیروهای انقلابی دستگیر شد و پس از چند ساعت کشته شد. شورای انتقالی می‌گوید او پس از دستگیری در تبادل آتش کشته شده است در حالی که برخی این نظریه را مطرح می‌کنند که او توسط یکی از انقلابیون اعدام شده است. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواستار انجام تحقیقات جامع در این زمینه شد.
چو روح پاکش از خاک اندر افلاک همی فرمود سیر انتقالی