انتظامی

معنی کلمه انتظامی در لغت نامه دهخدا

انتظامی. [ اِ ت ِ] ( ص نسبی ) منسوب به انتظام. ( فرهنگ فارسی معین ).
- قوای انتظامی ؛ قوه هایی که حفظ نظم و آرامش مملکت بعهده آنهاست ، مانند ارتش و شهربانی و ژاندارمری. ( از فرهنگ فارسی معین ).
- مأمور انتظامی ؛ مأموری که عهده دار حفظ نظم و آرامش است.

معنی کلمه انتظامی در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) منسوب به انتظام . ،قوای ~ قوایی که حفظ نظم و آرامش مملکت به عهدة آن هاست مانند: ارتش ، شهربانی ، ژاندارمری .

معنی کلمه انتظامی در فرهنگ فارسی

(صفت ) منسوب به انتظام.یا قوای انتظامی. قوه هایی که حفظ نظم و آرامش مملکت بعهد. آنهاست مانند : ارتش شهربانی و ژاندارمری.

معنی کلمه انتظامی در ویکی واژه

منسوب به انتظام. ؛قوای ~ قوایی که حفظ نظم و آرامش مملکت به عهدة آن هاست مانند: ارتش، شهربانی، ژاندارم

جملاتی از کاربرد کلمه انتظامی

اعتراضات چهارشنبه‌سوری ۱۴۰۱ ایران در شامگاه سه‌شنبه ۲۳ اسفند همزمان با چهارشنبه‌سوری برگزار شد و با شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی همچون مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه‌ای همراه شد. نیروی‌های انتظامی به سمت معترضان گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کردند و در تهران، سنندج و سقز شماری از معترضان را بازداشت کردند. اورژانس ایران آخرین آمار جان‌باختگان حوادث مرتبط با این چهارشنبه‌سوری را ۱۷ نفر گزارش کرد.
ای نظام ناصری افواج چرخ امواج دولت خود چه نقصان گر فزاید از تو دین را انتظامی
گروهی از زنان اصفهان علیه احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی علیه حجاب اجباری شعار دادند و می‌گفتند: «رادان برو گمشو.»
ضرغام پرست (متولد ۱۳۷۱ در رامهرمز) از پرسنل یگان امداد نیروی انتظامی سه‌شنبه شب ۲۹ تیر ۱۴۰۰ در شهرک طالقانی بندر ماهشهر به همراه مأموران یگان امداد نیروی انتظامی حین پاکسازی، غافلگیر و در یکی از محله‌ها از بالای پشت بام هدف رگبار گلوله قرار گرفتند. در این حادثه یک مأمور دیگر از ناحیه پا مجروح و برای مداوا به مرکز درمانی منتقل شد.
در تاریخ ۲۳ خرداد ۸۹ عده‌ای افراد در قم در کنار دفتر حسینعلی منتظری و یوسف صانعی دیگر مرجع تقلید منتقد تحصن کردند و خواستار صحبت با ایشان بودند. احمد منتظری رئیس دفتر منتظری در بیانیه‌ای این حمله را در حضور نیروی انتظامی و با آگاهی آنان ولی بدون جلوگیری از حمله کنندگان دانسته و گفته‌است فردای آن روز با حکم دادگاه ویژهٔ روحانیت دفتر منتظری پلمب شد. سایت این دفتر نیز فیلتر شده‌است.
پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان رتبه یک کشور است.
پنج‌شنبه ۲ دی ۱۴۰۰ به رغم احضار برخی از فعالان معلمان در روزهای قبل از آن و تهدید آن‌ها، تجمع معلمان در شهرهای مختلف ایران برای دستیابی به خواسته‌های صنفی و مدنی برگزار شد که در برخی از شهرها با برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی نیز مواجه شد و معلمان نیز با سر دادن شعار «بی‌شرف! بی‌شرف!» خطاب به عوامل سرکوب‌کننده اعتراضات، واکنش نشان دادند.
او همان روز در مراسم معارفه فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری اعلام کرد «نیروی انتظامی در مسیر تامین امنیت در جامعه به خوبی عمل کرده و استان چهارمحال و بختیاری یکی از امن ترین استان‌های کشور است.
اسفندیار ایمان‌زاده (۱۴ بهمن ۱۳۴۴، سلماس - ۳ تیر ۱۴۰۳، شهریار)، تندیس‌گر، مجسمه‌ساز و افسر پیشین نیروی انتظامی با درجهٔ سرهنگ تمامی است؛ وی عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی و عضو کانون متفکرین ایران بود.
ثالث: حکایت وجهی بود که بایست علی قلی خان بشما رسانده باشد و هر چند نرسیده نفاق مابین اولاد مرحوم نجفعلی خان واختلالی که در کار حکومت باعث شده همین که اندک انتظامی حاصل شد؛ بفضل الله و عونه، عاید و واصل خواهد شد، خصوصا حالا که موکب والا عازم دارالخلافه است و شرفیابی شما بخدمت اشرف و فیض یابی من بصحبت شریف که مایة بهجت ضمیر است نزدیک می‌باشد.
کیفر کردار آن کافر دلان راجویم از حق فوج دریا موج کیوان اوج انجم انتظامی
در این کشور حزب سیاسی وجود ندارد. دین اسلام از قدرتمندترین نهادهای جامعه است و نظام دادرسی وابسته به دولت و نیروی انتظامی (شرطه) آن کشور موظف به اجرای قانون‌های امر به معروف و نهی از منکر هستند. خانواده پادشاهی آل سعود خواستار سلطه کامل سیاسی بر عربستان سعودی هستند. هم‌اکنون نیز قدرت در پادشاهی سعودی در دست کبارالعلما و پادشاه متمرکز است.
بامداد ۲۶ شهریور پیکر مهسا امینی به سقز انتقال داده شد و با حضور گسترده مردم و همچنین نیروهای امنیتی، او را در آرامستان آیچی به خاک سپردند.در حالی که نیروهای امنیتی قصد داشتند او را شبانه و بدون حضور مردم خاکسپاری کنند که با ممانعت خانواده او مواجه شدند. همچنین در روز خاکسپاری نیروی انتظامی راه‌های منتهی به شهر سقز را مسدود کردند تا جلوی حضور بیشتر مردم را بگیرند.