انتظاری

معنی کلمه انتظاری در لغت نامه دهخدا

انتظاری. [ اِ ت ِ ] ( ص نسبی ) آنکه انتظار داشته باشد. ( آنندراج ) :
هر دل ز تو اشک ریز حسرت
چون گوشه چشم انتظاری.طالب آملی ( از آنندراج ).|| ( حامص ) نگرانی و چشم داشتگی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه انتظاری در فرهنگ فارسی

آن که انتظار داشته باشد

جملاتی از کاربرد کلمه انتظاری

زندگانی صرف کردن در طلب حیفی نباشد گر دری خواهد گشودن سهل باشد انتظاری
. با این فرض می‌دانیم که چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم، اما اگر فرض را به صورت
شب زندگی سر آمد به نفس‌شماری آخر به هوا رساند خاکم سحر انتظاری آخر
تمام داستان، خیالات خام یک زن برای خرید یک لاک است. همین‌طور او به‌عنوان یک زن نباید از شوهرش هیچ انتظاری داشته باشد.
از نمونه‌های اولیه، یک مدل تصنعی از بازار سهام است که موسسهٔ سانتافه در سال ۱۹۸۹ ابداع کرد. این مدل دو خروجی متفاوت را نشان می‌دهد، در یکی «واحدها به دنبال پیش بینی نیستند و در خروجی انتظاری همگن، همگرایی وجود دارد.» و در دیگری «انواع استراتژی‌های تجاری ظاهر می‌شوند، باقی می‌مانند و دوره‌های حباب و ورشکستگی اتفاق می‌افتند».
اثر کازیمیر را می‌توان بااین ایده فهمید که حضور فلزات رسانا و دی‌الکتریک می‌تواند مقدار انتظاری خلاء انرژی میدان الکترومغناطیسی اندازه گیری شده دوم را تغییر دهد.از آنجا که مقدار این انرژی به شکل و موقعیت هادی‌ها و دی‌الکتریک بستگی دارد،اثر کازیمیر خود را به عنوان نیرویی بین چنین اشیاء نشان می‌دهد.
با یکی هجران دو روز وصل فال توأم است در رهش تا دیده‌ام شد ز انتظاری‌ها دچار
ندید از گرد راهش، دیده هرگز سرمه واری را ازین ره، کار دشوار است، چشم انتظاری را
اقتصاد وسیله است نه هدف. در تحکیم بنیادهای اقتصادی، اصل، رفع نیازهای انسان در جریان رشد و تکامل اوست نه همچون دیگر نظام‌های اقتصادی تمرکز و تکاثر ثروت و سودجویی، زیرا که در مکاتب مادی، اقتصاد خود هدف است و بدین جهت در مراحل رشد، اقتصاد عامل تخریب و فساد و تباهی می‌شود؛ ولی در اسلام اقتصاد وسیله است و از وسیله انتظاری جز کارایی بهتر در راه وصول به هدف نمی‌توان داشت. با این دیدگاه برنامه اقتصادی اسلامی فراهم کردن زمینه مناسب برای بروز خلاقیت‌های متفاوت انسانی است و بدین جهت تأمین امکانات مساوی و متناسب و ایجاد کار برای همه افراد و رفع نیازهای ضروری جهت استمرار حرکت تکاملی او بر عهده حکومت اسلامی است.
خاتمی این فیلم را «یک امر اعتراضی» دانست و در مصاحبه با رادیو فردا گفت که برای ساخت آن مجوزی از حکومت ایران گرفته نشد و انتظاری نیز به کسب مجوز انتشار در ایران ندارد.
گشته پایم راز دار طول و عرض کوچه‌ای چشم را جاسوس راه انتظاری کرده ام
به از بی انتظاری نیست برگی که در هر انتظاری هست مرگی
در برخی کشورها (ژاپن، کره جنوبی، تایوان) تست‌های مانورپذیری زمان‌بندی شده‌است، به این معنی که زمان مورد انتظاری وجود دارد که راننده باید این وظایف را انجام دهد، بنابراین آنها ترافیک را متوقف نمی‌کنند.
اغلب تصمیم‌های ما در نوعی از نااطمینانی گرفته می‌شوند. علوم حوزه‌ی تصمیم‌گیری مثل روانشناسی و اقتصاد عموما ریسک را عدم اطمینان درباره‌ی نتایج ممکن مختلف در حینی که احتمال هرکدام مشخص باشد، تعریف می‌کند. هنگامی که احتمالات ناشناخته هستند، نااطمینانی به خود شکل ابهام می‌گیرد. حداکثرسازی مطلوبیت، اولین بار توسط دنیل برنولی در ۱۷۳۸ ارائه شد. این نظریه برای توضیح تصمیم‌گیری تحت ریسک استفاده می‌شد. این نظریه فرض می‌کند انسان‌ها عقلانی هستند و گزینه‌ها را بر اساس مطلوبیت انتظاری که از هرکدام عایدشان می‌شود ارزیابی میکنند.
کار خواجو یافت از دیدار میمونش نظام انتظاری رفت لیکن عاقبت محمود بود
روز و شب از خیالت با دل خویش دارم کنجی و گفتگوئی صبری و انتظاری
همه گرم و سرد سر خوان گیتی است به درد دل و انتظاری نیرزد
این کتاب پس از انتشار با استقبال بالا و دور از انتظاری مواجه گردید ناشر (دارالفکر العربی) در مقدمه‌ای بر چاپ پنجم نوشت که کتاب غوغایی بزرگ بپا کرده زیرا میلیونها خواننده از آن استقبال کرده‌اند و در مدت کوتاهی به فارسی، هندی و انگلیسی ترجمه شده‌است.
اما اگر کسی که دارای شخصیتی شریف است، در اثرِ تجربهٔ خویش یا دیگران بیاموزد که در مجموع از انسان‌ها چه انتظاری می‌توان داشت — یعنی بفهمد که غالبِ آنان از حیثِ اخلاقی یا تواناییِ ذهنی چنان ساخته شده‌اند که اگر مجبور به داشتن رابطه‌ای با آنان باشیم، بهتر است در حدِ امکان از آنان دوری جوییم — باز هم از حقارت و فلاکتِ آنان هرگز درکِ کافی نخواهد داشت؛ بلکه تا زمانی که زنده است پیوسته خواهد کوشید درکِ خود را از آنان گسترش و تکامل دهد، اما تا آن زمان، مکرر گرفتارِ خطاهایی می‌شود که به زیانِ اوست.
رفتیم بهر دیدن ارباب جاه دوش در چشم انتظاریی ما مردمک نماند