انتشار
معنی کلمه انتشار در لغت نامه دهخدا

انتشار

معنی کلمه انتشار در لغت نامه دهخدا

انتشار. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) گسترده گردیدن و دراز گشتن روز. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). طولانی شدن و امتداد یافتن روز. ( از اقرب الموارد ). دراز گشتن روز. ( آنندراج ). || فاش شدن خبر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( آنندراج ) ( از فرهنگ فارسی معین ). فاش شدگی و پراش و شیوع و شایعشدگی و شیوع یافتگی. ( ناظم الاطباء ). شیوع. ( فرهنگ فارسی معین ). || پراکنده گردیدن شتران از غفلت شبان. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). || پراکنده گردیدن شتران از غفلت ساربان. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). پراکندگی. ( ناظم الاطباء ). ( فرهنگ فارسی معین ). || دروا شدن نره ، یقال انتشر الرجل ؛ ای انعظ.( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). استاده شدن ذکر و قضیب. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). نعوظ شرم مرد. ( بحر الجواهر ). نعوظ ذکر. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ) : گفت یا رسول اﷲ من دوش پاره ای گوشت بخوردم در میانه شب مرا انتشار رنجه داشت من گوشت بر خویشتن حرام کردم. ( تفسیر ابوالفتوح رازی ج 2 ص 211 ). || باد گرفتن پی ستور از ماندگی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). آماسیدن پا و دست چاروا. ( آنندراج ). انتفاخ عصب. ( از اقرب الموارد ). انتفاخ عصب دابه و آن عیبی است. ( بحر الجواهر ) ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). از عیوبی است که بر اسب عارض می شود و آن انتفاخ عصب است بواسطه تعب و آن از رسغ تا انتهای زانو را فرامی گیردو عیب فاحشی است. ( از صبح الاعشی ج 2 ص 27 ). || گسترده شدن شاخه های خرمابن و برگ برآوردن آن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( فرهنگ فارسی معین ). انبساط سعف خرمابن. ( از اقرب الموارد ). || پراکنده شدن هرچه باشد. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). پراکنده شدن. ( مصادر زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). افشانده شدن. پراکنده شدن. شیوع یافتن. ( فرهنگ فارسی معین ). || رفتن در زمین. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || آغاز کردن سفر، و از آنست در حدیث : «اللهم بک انتشرت ». || گرفتن : انتشرت الشی غضّاً. ( از اقرب الموارد ). || ( اصطلاح تصوف ) پراکندگی خاطر. تفرقه. ( از فرهنگ فارسی معین ) :
باز با خود آمدم زآن انتشار
باز دیدم طور و موسی برقرار.مولوی ( مثنوی ، از فرهنگ فارسی معین ). || ( اصطلاح طب قدیم ) وسیع شدن ثقبه عنبیه بیش از حد طبیعی. ( بحرالجواهر ) ( از کشاف اصطلاحات الفنون از بحر الجواهر ).گشاده شدن ثقبه عنبیه بیش از حد طبیعی بر اثر ضربتی یا سردردی سخت و جز آن. ( یادداشت بخط مؤلف ). تفرق الاتصالی بود که اندر طبقه شبکیه افتد. ( ذخیره خوارزمشاهی ). اتساع چشم بطوری که نور از آن بخط مستقیم خارج نشود. ( از تذکره داود ضریر انطاکی ). اتساع حدقه. ( یادداشت بخط مؤلف ) :

معنی کلمه انتشار در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) پراکنده شدن ، شیوع یافتن . ۲ - (اِمص . ) پراکندگی . ۳ - شیوع .

معنی کلمه انتشار در فرهنگ عمید

۱. پراکنده شدن.
۲. گسترده شدن چیزی.
۳. فاش شدن خبر.
۴. چاپ و توزیع کتاب، نشریه، مجله، و امثال آن ها.

معنی کلمه انتشار در فرهنگ فارسی

پراکنده شدن، گسترده شدن چیزی، فاش شدن خبر ، پراکندگی
۱- ( مصدر ) افشانده شدن پراکنده شدن شیوع یافتن . ۲ - فاش شدن . ۳ - گسترده شدن شاخه های خرما بن و برگ بر آوردن آن . ۴ - ( اسم ) پراکندگی . ۵ - شیوع . ۶ - پراکندگی خاطر تفرقه : (باز با خود آمدم زان انتشار بازدیدم طسور و موسی بر قرار . ) (مثنوی ) ۷ - ( مصدر ) منشر نشریه : مجل. آموزش و پرورش از انتشارات وزارت فرهنگ است . جمع : انتشارات .

معنی کلمه انتشار در فرهنگستان زبان و ادب

{propagation} [مهندسی مخابرات] پخش شدن امواج الکترومغناطیسی در فضا و محیط های دیگر

معنی کلمه انتشار در دانشنامه عمومی

انتشار (شبکه رایانه). انتشار ( به انگلیسی: Flooding ) در الگوریتم های مسیریابی شبکه های رایانه ای استفاده می شود که در آن هر بسته ورودی از طریق هر لینک خروجی به جز آن لینکی به آن وارد شده از طریق آن ارسال می شود.
Flooding در bridging و در سیستم هایی مانند Usenet و اشتراک فایل نظیر به نظیر و به عنوان بخشی از پروتکل های مسیریابی از جمله OSPF ، DVMRP و موارد استفاده شده در شبکه های بی سیم ad - hoc استفاده می شود.
به طور کلی دو نوع انتشار در دسترس وجود دارد، انتشار بدون کنترل و انتشار کنترل شده. [ نیاز به استناد ] [ نیاز به استناد ] در انتشار کنترل نشده ، هر گره بدون قید و شرط بسته ها را به هریک از همسایگان خود توزیع می کند. بدون شرطی برای جلوگیری از چرخش نامشخص در همان بسته، طوفان های پخش یک خطر محسوب می شوند.
انتشار کنترل شده، دو الگوریتم خاص خود را برای اطمینان از آن، SNCF ) Sequence Number Controlled Flooding ) و RPF ) Reverse Path Forwarding ) دارد. در SNCF، گره آدرس و شماره دنباله خود را به بسته وصل می کند، زیرا هر گره دارای حافظه آدرس و شماره دنباله است. اگر یک بسته در حافظه دریافت کند، بلافاصله آن را رها می کند در حالی که در RPF است، گره فقط بسته را به جلو می فرستد. اگر از گره بعدی دریافت شود، آن را برای فرستنده ارسال می کند.
چندین الگوریتم انتشار وجود دارد. بیشتر آنها به شر ح زیر کار می کنند:
• هر گره به عنوان فرستنده و گیرنده عمل می کند.
• هر گره سعی می کند هر پیام را به جز گره منبع به همه همسایگان خود منتقل کند.
این نتیجه باعث می شود هر پیام در نهایت به کلیه قسمت های قابل دسترسی شبکه منتقل شود.
ممکن است الگوریتم ها پیچیده تر از این عمل باشند، زیرا در بعضی موارد، برای جلوگیری از ارسال های مضاعف و حلقه های نامتناهی، باید اقدامات احتیاطی صورت گیرد تا سرانجام پیام ها از سیستم خارج شوند.
نوع سیلابی به نام سیل انتخابی تا حدودی با ارسال بسته ها به روترها در همان جهت، این مسائل را برطرف می کند. در هنگام طغیان انتخابی، روترها هر بسته ورودی را در هر خط، بلکه فقط در خطوطی که تقریباً در جهت درست حرکت می کنند ارسال نمی کنند.
مزایای استفاده از این روش این است که اجرای آن بسیار ساده است، [ نیازمند منبع] اگر یک بسته را می توان پس تحویل آن را ( احتمالا چندین بار ) ، و از جاری شدن سیل به طور طبیعی با بهره گیری هر مسیر در شبکه آن را نیز به کوتاه ترین مسیر استفاده کنید.

معنی کلمه انتشار در دانشنامه آزاد فارسی

اِنْتِشار (diffusion)
حرکت اتفاقی و خودبه خود مولکول ها و ذرات در سیال (مایع یا گاز)، از بخش پرتراکم به سوی بخش کم تراکم. انتشار تا زمانی که تراکم در سراسر سیال یکسان شود ادامه می یابد. تفاوت غلظتبین دو بخش را شیب غلظتمی نامند. در انتشار هیچ گونه عمل مکانیکی، ازجمله هم زدن یا مخلوط کردن، صورت نمی گیرد. اگر قطره ای جوهر به آب افزوده شود، شیب غلظتی برای مولکول های جوهر پدید می آید و مولکول های جوهر در جهت این شیب حرکت می کنند. مولکول ها حرکت اتفاقی دارند، ولی احتمال آن که از قطره جوهر دور شوند، در مقایسه با حرکت به سمت قطرۀ جوهر، بیشتر است و درنتیجه، مولکول ها آن قدر انتشار می یابند که رنگ در همه مایع یکنواخت پخش شود. قانون انتشار را نخستین بار تامس گراهام در ۱۸۲۹ (برای گازها) و آدولف فیک برای مایعات تدوین کردند.

معنی کلمه انتشار در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] شیوع و انبساط یافتن و همچنین برخاستن آلت تناسلی مرد (نعوظ) را انتشار می گویند و انتشار به معنای نخست در برخی بابها، مانند طهارت، صلات، نکاح و حدود به کار رفته است که به نمونه‏هایی از آن اشاره می‏شود و انتشار به معنای دوم در باب نکاح به کار رفته است.
فقها از انتشار خبر به اشاعه، استفاضه و شیاع نیز تعبیر کرده‏اند.
انتشار بوی میت
دفن میت باید به گونه‏ای باشد که بوی آن منتشر نشود.
انتشار سفیدی روز
وقت نماز صبح، هنگام پخش سفیدی روز در افق است.
انتشار حرمت
...

معنی کلمه انتشار در ویکی واژه

pubblicazione
پراکنده شدن، شیوع یافتن.
پراکندگی.
شیو

جملاتی از کاربرد کلمه انتشار

در دو روز اول انتشار، این فیلم ۵۰۰ میلیون یوان درآمد باکس آفیس تولید کرد و در هفته بعد درآمد آن به بیش از یک میلیارد یوان رسید.
در سال ۲۰۰۹ انتشارات گارنت رمان منم کوروش را که جووی نوشته است را منتشر کرد.
۱- حرکت شناسی. قیدی، نغمه. (۱۳۸۹). انتشارات سپاهان.
الجریده (عربی: الجريدة) یک روزنامه «سیاسی» می‌باشد که در کویت توسط شرکت «الجریده» «روزنامه‌نگاری و انتشار» از تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۰۷ منتشر می‌شود. صاحب این روزنامه محمد جاسم الصقر می‌باشد. رئیس تحریریه خالد هلال المطیری است. این روزنامه مواضع سکولار دارد.
سری نازک- بعد از این حال نسب که از مقام کثرت و شرک خفی است مرتفع گردد، وفنای مدرک، و ادراک در مدرک، آن چنان که هست ظاهر شود، و تبدل الارض غیرالارض یوم نطوی السماء کطی السجل للکتب، با لوازم آن از انتشار کواکب و تکویر آفتاب و غیر آن حال حاصل گردد، و ندای حقیقی ازلی و ابدی به گوش هوش بی هوشی سالک‌ آید که: لمن الملک الیوم؟ و از خلاء فناء حقیقی صدائی خیزد که: للّه الواحد القهار.
بَلْ ظَنَنْتُمْ أَنْ لَنْ یَنْقَلِبَ الرَّسُولُ وَ الْمُؤْمِنُونَ إِلی‌ أَهْلِیهِمْ أَبَداً، ای ظننتم ان العدو یستأصلهم فلا یرجعون، وَ زُیِّنَ ذلِکَ فِی قُلُوبِکُمْ، ای زین الشیطان ذلک فی قلوبکم، و ظَنَنْتُمْ ظَنَّ السَّوْءِ، من علوّ الکفار و انتشار الفساد و ذلک انّهم قالوا ان محمدا و اصحابه اکلة رأس فلا یرجعون فاین تذهبون، انتظروا ما یکون من امرهم، وَ کُنْتُمْ قَوْماً بُوراً هالکین فاسدین لا تصلحون لخیر. یقال للواحد و الجمع و الذکر و الانثی بور. بار الشی‌ء، هلک و فسد و بارت الارض، لم تثمر و لم تنبت. میگوید بازماندن شما از حدیبیه نه آن را بود که گفتید بل که شما پنداشتید که مشرکان قریش رسول را و مؤمنان را از خان و مان و دیار خویش مستأصل خواهند کرد، یا بکشند ایشان را یا بگریزند و در عالم پراکنده شوند، و این ظن بد که بایشان بردید نموده شیطانست که بر شما آراست و در دل شما افکند. و گفته‌اند ظن بد ایشان آن بود که با یکدیگر میگفتند که هیچ مروید با ایشان و خویشتن را عشوه مدهید و مپندارید که از ایشان یکی باز خواهد گشت که اهل مکه ایشان را هلاک کنند و نیست آرند.
در مارس ۲۰۲۱، خان پس از انتشار پستی در مورد مفتی منک و گفت که او یک فروشنده اسلامی است مورد انتقاد شدید قرار گرفت.
پر ز حیات جام او مشک و عبر ختام او دیو و پری غلام او چستی و انتشار من
این کتاب سید جلال الدین حسینی، معروف به محدث ارموی (و بخش‌هایی پس از درگذشت او توسط فرزندنش علی محدث) طی سالهای ۱۳۲۸ تا ۱۳۵۸ تصحیح و توسط انتشارات انجمن آثار ملی تهران، منتشر گردید.
چه وقت نشر علومست و اشتهار ادب چه ‌گاه عرض رسومست و انتشار هنر
چون دو روزی رفت دزدی چارش‌ آوردند پیش سر برید آن چارراوان ماجرا جست انتشار
شعاع خورشید از کله کبود بتافت چو نور روی نگار من انتشار گرفت
بنابر آمار سال ۱۳۹۷ در استان کرمانشاه ۹۸ چاپخانه وجود داشته که ۸۷ واحد آن فعال بوده‌اند. همچنین ۸۷ انتشاراتی دارای مجوز در این استان وجود داشته‌است. بنابر آمار سال ۱۴۰۰ در این استان ۱۱۲ چاپخانه وجود دارد که ۹۸ واحد آن فعال هستند. همچنین ۷۷ انتشاراتی دارای مجوز در استان کرمانشاه وجود دارد که ۳۳ انتشاراتی غیرفعال هستند و بقیه نیز با تعداد عناوین اندک به فعالیت مشغولند.
نی ، همچو ذکر من ، بگه اشتهار مهر نی ، همچو صیت من ، بگه انتشار باد
فهرستی از انتشارات علمی شامل بیش از دویست اثر هورویتز در نسخه بتا گوگل اسکولر یافت می‌شود.
مدح تو چون شعاع خور از مشرق لبم ناجسته در بسیط زمین یابد انتشار
چشمی که نشر سیرت او بیند از مدیح آن چشم ایمنست بهر حال از انتشار
آلبوم در ۲۹ ژوئیه ۱۹۶۸ در بریتانیا توسط ای‌ام‌آی/کلمبیا رکوردز منتشر شد و به مکان نهم جدول فروش دست یافت. این آلبوم توسط تاور رکوردز در آمریکا هم منتشر شد ولی به توفیقی دست نیافت و تنها آلبوم پینک فلوید است که در نمودار قرار نگرفت، اگرچه پس از موفقیت آلبوم نیمه تاریک ماه و در انتشار مجدد این آلبوم به همراه آلبوم نی‌زن بر دروازه‌های سپیده‌دم در قالب آلبوم یک جفت خوب توانست به مکان ۳۶ بیلبورد ۲۰۰ دست یابد.
یافت قانون اساسی در ولایت انتشار انجمن‌ها گشت برپا در همه شهر و دیار
۸ـ تلخیص داده‌ها و تجزیه و تحلیل خطا، با همکاری دکتر عدالتی، انتشارات آستان قدس، مشهد، ۱۳۶۹.