انتخابات
معنی کلمه انتخابات در لغت نامه دهخدا

انتخابات

معنی کلمه انتخابات در لغت نامه دهخدا

انتخابات. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) ج ِ انتخاب. رجوع به انتخاب شود. || جریان عمومی برگزیدن نمایندگان مجلس شورای ملی و مجلس سنا و انجمن شهر و دیگر انجمنها.

معنی کلمه انتخابات در فرهنگ فارسی

جمع انتخاب

معنی کلمه انتخابات در دانشنامه عمومی

انتخابات (فیلم ۲۰۰۵). انتخابات ( انگلیسی: Election ) فیلمی به کارگردانی جانی تو است که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به سیمون یام اشاره کرد.
انتخابات (فیلم ۲۰۱۳). «انتخابات» ( کنادا: ಎಲೆಕ್ಷನ್ ) یک فیلم هندی است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.

معنی کلمه انتخابات در دانشنامه آزاد فارسی

انتخابات (election)
فرآیند برگزیدن شخصی برای عهده داری منصبی عمومی از طریق رأی گیری. اشاعۀ گستردۀ انتخابات در دنیای امروزی از پیدایش تدریجی دولت نماینده در اروپا و امریکای شمالی از قرن ۱۷ سرچشمه می گیرد. انتخابات وسیله ای است که مردم با توسل به آن با رأی دادن به نامزدها یا احزاب، دست به گزینش رهبران و گردانندگان امور جامعه می زنند تا این منتخبان به نمایندگی از جانب آن ها به ادارۀ امور و حل وفصل مسائل مطابق با خواست و دیدگاه اکثریت رأی دهندگان بپردازند. انتخابات درست مستلزم آزادی احزاب و افراد و حفظ حقوق اقلیت است. در دموکراسی ها، انتخابات دوره ای است و مطابق قوانین، هرچند مدت، که قانون معیّن کرده است، برگزار می شود تا عملکرد منتخبان قبلی از سوی مردم ارزیابی و قبول یا رد شود. معمولاً احزاب و افرادی که ۵۰ درصد یا بیشتر از آراء مأخوذه را به دست آورند، منتخب مردم شناخته می شوند، اما چنانچه درصد رأی آن ها کمتر باشد، دور دوم انتخابات برگزار می شود و هرکس که تعداد بیشتری رأی به دست آورده باشد، برندۀ آن انتخابات است. بعضاً انتخابات فقط یک مرحله ای است و دارندگان بالاترین نصاب آرا، ولو کمتر از ۵۰ درصد، مستقیماً برگزیده می شوند. یکی از شرایط مهم انتخابات آزاد، رأی گیری مخفیانه است. در دولت ـ شهرهای یونان باستان، گاه مصادر امور با رأی مستقیم و علنی معدودی از شهروندان مذکر، آزاد و ثروتمند انتخاب می شدند و در جمهوری قدیم روم، قضات و هیئت های قضایی را اتباع آزاد آن کشور برمی گزیدند. انتخابات انگلستان از قرن ۱۳م رواج داشته است. رأی گیری مخفی از ۱۸۷۲ معمول شد و زنان از ۱۹۲۸ صاحب حق رأی شدند. در ایران پس از امضای فرمان مشروطه (۱۲۸۵ش)، مظفرالدین شاه طی فرمانی بر تأسیس مجلس منتخبین ملت تأکید و در ۱۷ شهریور همان سال نظام نامۀ انتخابات را توشیح کرد. اولین انتخابات، که جنبۀ صنفی داشت، ۱۴ مهر ۱۲۸۵ در تهران برگزار شد. در ۱۵ مهر ۱۳۴۱ هیئت دولت ایران طرح حق رأی زنان را تصویب کرد. در شش بهمن ماه، طی رفراندمی که برای تأیید اصلاحات پیشنهادی شاه برگزار شد، زنان ایرانی، نخستین بار به پای صندوق های رأی رفتند. در ۲۶ شهریور ۱۳۴۲، در انتخابات دورۀ ۲۱ مجلس شورای ملی، نخستین بار، ۶ زن ایرانی به مجلس راه یافتند. بعد از انقلاب و تأسیس جمهوری اسلامی، نام مجلس منتخبان ملت به مجلس شورای اسلامی تغییر کرد، اما حق رأی زنان محفوظ ماند، بعدها سن رأی دهندگان به ۱۵سالگی تقلیل یافت. انتخابات ایران با نظارت استصوابی شورای نگهبان، توسط وزارت کشور برگزار می شود.

معنی کلمه انتخابات در ویکی واژه

گزینش‌ها.
(سیاسی، حقوق): جریانی سازمان یافته که در آن، مردم یا گروهی برای انتخاب یک یا چند نفر رأی می‌دهند تا در مجلس، حزب، و مانند آنها نماینده آنها باشند.
انتخابات پارلمانی: انتخاباتی که به‌منظور تعیین نمایندگان قوهٔ قانون‌گذاری برگزار می‌شود.
انتخابات عمومی: انتخاباتی که در سراسر کشور برگزار می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه انتخابات

هرکه عقلش کم و فضل و خردش کمترک است انتخابات شد و اول دوز و کلک است
گاه میرآخور و بیرونی و چوب وفلک است انتخابات شد و اول دوز و کلک است
او یک زن ترنس است. او در انتخابات ۲۰۲۳ پارلمان ترکیه کاندید بود.
مدتی به نظر می‌رسید که مرزها و خطوط قرمز شفاف شده باشند. در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۳ ایران روحانی انتخاب شد کسی که رسانه‌های غربی او را از نظر سیاسی میانه‌رو توصیف کرده‌اند.
وقت جنگ و جدل و نوبت فحش وکتک است انتخابات شد و اول دوز و کلک است
ماه مشروطه در این ملک طلوعیدن کرد انتخابات دگر بار شروعیدن کرد
این وکالت ده پرفایدهٔ بی‌درک است انتخابات شد و اول دوز و کلک است
همدان از ارم امروز نشانی دارد انتخابات در آنجا جریانی دارد
وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۲۰ فوریهٔ ۲۰۲۰ محمد یزدی را به همراه چهار عضو دیگر شورای نگهبان به‌دلیل جلوگیری از انتخابات آزاد در ایران، تحریم کرد.
وی همچنین برای بار دوم در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از شهرستان خدابنده به جمع سبزنشینان بهارستان پیوست.
حزب سیریزا به رهبری آلکسیس سیپراس، درانتخابات ژانویه ۲۰۱۵ یونان، توانست بیشترین آرای مردم را از آن خود کند.
یا به‌تسبیح و به‌عمامه و تحت‌الحنک‌است انتخابات شد و اول دوز و کلک است
در پی برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه، نیکولا سارکوزی و سگولن رویال به دور دوم راه یافتند. بی‌بی‌سی
ائتلاف بزرگ اصولگرایان یکی از ائتلاف‌های انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۳۸۵ بود. جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی از جمله حامیان این ائتلاف بود.
در پی انتخابات فدرال آلمان (۲۰۲۱)، وینکلمایر-بکر رئیس کمیسیون حقوقی پارلمان آلمان شد.
کیتا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳، از حزب «راهپیمایی مالی» و با شعار «اول مالی» شرکت کرد.
ز انتخاباتشان مسلم گشت آنچه این جان نثار می‌بینم
اسم ما هر دو اگربود دگر یک بیک است انتخابات شد و اول دوز و کلک است
ز انتخابات سوء‌، مجلس را پر ز عیب و عوار می‌بینم
در حالی که سید ابراهیم رئیسی از همان روز ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری و در طول ماه خرداد بارها اعلام کرده بود که ستاد انتخاباتی نخواهد داشت و مردم با شعار هر خانه یک ستاد به او کمک کنند، در سه روز مانده به رای‌گیری، تصاویر متعددی از خانه و ساختمان‌های مصادره‌ای متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان به عنوان ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی منتشر شد. یکی از این خانه‌ها متعلق به احمد شاملو است.