انتخابات عمومی

معنی کلمه انتخابات عمومی در فرهنگستان زبان و ادب

{popular election} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] انتخاباتی که همۀ مردم، نه گروهی خاص، در آن حق شرکت دارند

معنی کلمه انتخابات عمومی در ویکی واژه

انتخاباتی که همۀ مردم، نه گروهی خاص، در آن حق شرکت دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه انتخابات عمومی

نهضت آن‌ها به همراه حرکت‌های مشابهِ چپ‌گراها و طبقهٔ ممتاز باعث کاهش توان نهاد اجرایی شد. بخش عمومی و سایر بخش‌های دولت سرمایهٔ سیاسی کمی در اختیار رئیس‌جمهور قرار می‌دادند، همانطوری‌که در زمان عزل رئیس‌جمهور لوسیو گوتیِرس در آوریل ۲۰۰۵ در کنگرهٔ اکوادور اتفاق افتاد. الفردو پالاسیو معاون رئیس‌جمهور جای او آمد و تا زمان انتخابات عمومی اکوادور ۲۰۰۶ در ۲۰۰۶ روی کار ماند، که در ابتدا برنده‌ای نداشت، تا زمانی که در ۲۶ نوامبر در انتخابات نهایی رافائل کورئا بر آلوارو نوبا پیروز شد.
در ابتدا شیوه انتخاب اعضای هیئت‌های انتخاباتی به این صورت بود که مجالس قانونگذاری ایالت‌ها پیش از برپایی انتخابات عمومی، افرادی را انتخاب می‌کردند و آنان نیز برای تعیین رئیس‌جمهور رهسپار کنگره ایالات متحده آمریکا در شهر واشینگتن می‌شدند. اما اکنون این افراد مستقیماً توسط مردم و در روز انتخابات ریاست جمهوری برگزیده می‌شوند. افراد انتخاب شده نباید هیچ سمت دولتی داشته باشند.
انتخابات: رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور با یک رأی برای یک دورهٔ چهار ساله طی یک انتخابات اجباری انتخاب می‌شوند و آن‌ها نمی‌توانند در دو دورهٔ متوالی سر کار بیایند. انتخابات عمومی پیشین در اکوادور در بیستم اکتبر ۲۰۰۲ برگزار شد که رای‌گیری نهایی آن در ۲۴ نوامبر ۲۰۰۲ برگزار شد و طی آن لوسیو گوتیِرس به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. در اکتبر و نوامبر ۲۰۰۶ نیر انتخابات در اکوادور برگزار شد که طی آن رافائل کورئا به عنوان رئیس‌جمهور و لنین مورنو به عنوان معاون رئیس‌جمهور انتخاب شد.
در اکتبر ۱۹۶۳ مک میلان بعلت بیماری استعفا داد و هیوم جانشینش شد و تا اکتبر سال بعد در این مقام بود. در دیدگاه عمومی اینکه نخست وزیر رهبر مجلس لردها باشد قابل قبول نبود وزرای مک میلان حاضر نشدند برای او هم وزیر باشند و در کابینه او خدمت کنند؛ و همچنین به وسیلهٔ حزب کارگر بریتانیا و رهبر این حزب هارولد ویلسون به بحران کشیده شد. حزب محافظه کار موقعیت خود را به عنوان حزب حاکم که از ۱۹۵۱ در اختیار داشت از دست داد. هوم در حقیقت دومین کابینه کم عمر بریتانیا در قرن بیستم را اداره کرد. در ۱۹۶۴ در انتخابات عمومی شکست خورد و از ریاست حزب استعفا داد. با این حال از ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۴ عضو کابینه ادوارد هیس بود. پس از شکست هیس در ۱۹۷۴ به مجلس لردها بازگشت و کمی بعد خود را از مشاغل سیاسی بازنشسته کرد.
او که یک جمهوری‌خواه متقاعد بود، تا سال ۱۹۱۳ بخشی از حزب جمهوری‌خواه ایتالیا بود، تا اینکه پس از مخالفت با سیاست ممتنع این حزب، آن را ترک کرد. او نامزد حزب رادیکال ایتالیا برای کالج بوگو ا موتسانو در انتخابات عمومی ایتالیا در سال ۱۹۱۳ شد، اما توسط روحانی تومبا شکست خورد. او دوباره در انتخابات ۱۹۱۵ با حمایت چپ در لوکا شرکت کرد و پس از لغو پیروزی رقیبش به دلیل تقلب، انتخاب شد. او در سال‌های پس از جنگ جهانی اول از طرفداران مداخله‌گرایی شد و از سوسیالیست‌ها جدا شد. او که در سال‌های ۱۹۱۹ و ۱۹۲۱ مجدداً به پارلمان راه یافت، پس از انشعاب رادیکال‌ها وارد حزب سوسیال دموکراسی شد.
در پی انجام انتخابات عمومی ۲۰۰۶ میلادی آمریکا حزب دموکرات آن کشور موفق به کسب اکثریت کرسی‌های دو مجلس نمایندگان و سنا شد. بی‌بی‌سی فارسی
با برنده شدن در انتخابات عمومی ۱۹۷۰ نخست‌وزیر شد و تا چهار سال بعد در این پست باقی‌ماند. بعد از او هارولد ویلسون برای بار دوم نخست‌وزیر شد. او از ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۱ پدر مجلس شناخته می‌شد.
حزب میانه‌روی کارگر در سال ۱۹۹۲ دچار تحولات داخلی مثبتی شد و اسحاق رابین رهبری حزب کارگر را در دست گرفت. چند ماه بعد، پیروزی حزب کارگر در انتخابات عمومی اسرائیل بار دیگر او را به عنوان نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه کرد.
در ۱۹۳۵ او یکبار دیگر در انتخابات عمومی برنده شد. این دوره با حوادث زیادی همراه بود اول بازبینی درروند مسلح سازی دوباره ارتش بریتانیا بعد ماجرای کناره گیری ادوارد هشتم همچنین جنگ داخلی اسپانیا.
از ۶ اکتبر ۱۹۹۱ تا ۲ دسامبر ۱۹۹۱ میلادی هنگامی که رحمان نبی‌اف وارد کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری شده‌بود، اسکندرف به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ایفای نقش کرد. نبی‌اف در نخستین انتخابات عمومی تاریخ تاجیکستان پیروز شد اما در سپتامبر ۱۹۹۲ میلادی به‌واسطهٔ یک کودتا استعفا داد. اسکندرف مجدداً مقام ریاست‌جمهوری موقت را برعهده کرد و سپس در ۲۰ نوامبر ۱۹۹۲ استعفا داد، پس از آنکه امامعلی رحمان قدرت را به‌عنوان رئیس‌جمهور به‌دست گرفت.