انتخاب طبیعی

انتخاب طبیعی

معنی کلمه انتخاب طبیعی در فرهنگستان زبان و ادب

{natural selection} [روان شناسی ، زیست شناسی- علوم گیاهی] نظریه ای که براساس آن در طبیعت، موجوداتی که می توانند با تغییرات محیط تطابق یابند بیشتر بخت زنده ماندن و ادامۀ حیات دارند

معنی کلمه انتخاب طبیعی در دانشنامه عمومی

انتخاب طبیعی (فیلم). انتخاب طبیعی ( انگلیسی: Natural Selection ) فیلمی آمریکایی در سبک کمدی درام به نویسندگی و کارگردانی رابی پیکرینگ است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به راچل هاریس، مت اولری، جان دیهل و جون گریس اشاره کرد.

معنی کلمه انتخاب طبیعی در دانشنامه آزاد فارسی

انتخاب طبیعی (natural selection)
فرآیندی که طی آن فراوانی های ژنی در یک جمعیت تغییر می کند، زیرا برخی افراد به علت پایداری و بقای بهتر در محیط، تولیدمثل موفق تری دارند. انباشتگی انتخاب طبیعی موجب سازگاری هایی مانند پوشش بدن عایق خرس قطبی در نواحی سرد و اندام های حرکتی جلویی بیل مانند موش کور شده است. این فرآیند کند است و پیش از هر چیز به گوناگونی اتفاقی در ژن هایی بستگی دارد که بر اثر جهش۱ در موجود زنده پدید آمده اند. همچنین، نوترکیبی ژنتیکی۲ ناشی از تولیدمثل جنس نیز در آن دخیل است. این رویداد را چارلز داروین۳ و طبیعی دان انگلیسی، آلفرد راسل والاس۴، به منزلۀ سازوکار اصلی پیش برندۀ تکامل معرفی کردند. داروین انتخاب طبیعی را، که منجر به تکامل می شود، این گونه شرح داده است: هر موجود زنده در یک گونۀ خالص ممکن است به سبب تفاوت در ژن ها دامنۀ وسیعی از گوناگونی ها را نشان دهد. شکار، بیماری، و رقابت موجب مرگ افراد می شود. افرادی با خصوصیات سازگارتر با محیط احتمال بیشتری برای بقا و تولیدمثل موفق دارند و بنابراین، ژن های عامل بقای این موجودات به نسل بعد منتقل می شوند. اگر محیط در حال تغییر باشد، برخی ژن ها در نسل بعدی فراوان ترند و به این ترتیب موجود تکامل می یابد. انتخاب طبیعی معمولاً فرآیندی طولانی است، ولی در موجوداتی با تولیدمثل سریع تر، ممکن است با سرعت بیشتری رخ دهد. انتشار بعضی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک از آن جمله است.
mutationgenetic recombinationCharles DarwinAlfred Russel Wallace

معنی کلمه انتخاب طبیعی در ویکی واژه

نظریه‌ای که براساس آن در طبیعت، موجوداتی که می‌توانند با تغییرات محیط تطابق یابند بیشتر بخت زنده ماندن و ادامۀ حیات دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه انتخاب طبیعی

۳-اثرات بقا و تولید متفاوت را در میان حاملان ژنوتیپ های خاص را نادیده بگیریم و اصولا از انتخاب طبیعی تا حدی چشم پوشی کنیم.
در فصل سوم، داروین این سؤال را مطرح می‌کند که چگونه گونه‌های «که من آنها را گونه اولیه نامیده‌ام» گونه‌های مجزا می‌شوند و در جواب مفهوم اصلی را «انتخاب طبیعی» معرفی می‌کند.
نخستین مناظره‌ها دربارهٔ ماهیت فرگشت انسان بین توماس هاکسلی و ریچارد اون درگرفت. هاکسلی فرگشت انسان از کپی‌ها را با ارائه موارد بسیاری از شباهت‌ها و تفاوت‌های بین انسان‌ها و کپی‌ها توضیح داد. او همچنین در سال ۱۸۶۳ میلادی کتابی با عنوان شواهدی در مورد جایگاه انسان در طبیعت در این زمینه منتشر کرد. اما در هر حال خیلی از طرفداران اولیه داروین (مانند آلفرد راسل والاس و چارلز لایل) موافق نبودند که منشأ قابلیت‌های ذهنی و احساسات اخلاقی انسان‌ها می‌تواند با انتخاب طبیعی توضیح داده شود. داروین کاربرد نظریهٔ فرگشت و انتخاب جنسی در مورد انسان‌ها را در کتابش با عنوان تبار انسان، و انتخاب طبیعی در ارتباط با جنسیت که در سال ۱۸۷۱ میلادی منتشر شد، توضیح داد.
سؤالی که پیش می‌آید این است که اگر این افراد در معرض این بیماری‌ها هستند چرا به صورت تکاملی، توسط انتخاب طبیعی حذف نشده‌اند؟ جواب این است که برتری‌هایی در این افراد نسبت به سایر افراد دیده می‌شود؛ مثلاً این افراد معمولاً حافظهٔ بهتری دارند و به دلیل اینکه بیشتر از یک مسیر برای دسترسی به یک خاطره دارند در برابر از دست دادن حافظ بر اثر افزایش سن محفوظ ترند. همچنین این افراد به صورت معمول از تجسم و خلاقیت بیشتری برخوردارند.
فصل دهم به بررسی اینکه آیا الگوهای موجود در فسیل‌های ثبت‌شده بهتر است که توسط تبار مشترک و تکامل شاخه فسیلی از طریق انتخاب طبیعی باشد یا اینکه با ایجاد گونه‌های ثابت فردی توضیح داده شود.
پژوهش‌های علمی گسترده ادعای بنیادین طراحی هوشمند — که فرگشت و انتخاب طبیعی وجود موجودات زنده را توجیه نمی‌کند — را رد کرده‌اند و طرح آن را مغالطه‌ای از نوع ذوالحدین جعلی می‌دانند.
دربارهٔ دلیل انتخاب این شهر به عنوان مرکز حکومت نظرها متفاوت است. ساروی، نویسنده تاریخ محمدی، بر آن است که تهران در مرکزیت سرزمین‌هایی که آقامحمدخان تا به آن روز فتح کرده بود، قرار داشت. نتیجتاً، انتخاب طبیعی برای مرکزیت حکومت بود. چلاوی، نویسنده تاریخ ملک‌آرا، دو دلیل ذکر کرده: یکی آنکه تهران بین مازندران و مرکز ایران واقع بود و دیگری آنکه رقیب بزرگی در آنجا حکومت نمی‌کرد. به هر روی، آقامحمدخان بنا به دلایل جغرافیایی و استراتژیکی و نزدیکی تهران به مازندران این تصمیم را گرفت.
اِما اغلب برای چارلز پیانو می‌نواخت، و در کتاب تبار انسان، و انتخاب طبیعی در ارتباط با جنسیت چارلز که در سال ۱۸۷۱ میلادی انتشار یافت، داروین چندین صفحه را به فرگشت توانایی موسیقایی به وسیلهٔ انتخاب جنسی اختصاص داده‌است.
ریاضیات، فیزیک و شیمی می‌توانند الگوهای موجود در طبیعت را در سطوح و مقیاس‌های مختلف توضیح دهند. الگوهای جانداران زنده با فرآیندهای زیست‌شناختی انتخاب طبیعی و گزینش جنسی توضیح داده می‌شوند. مطالعات شکل‌گیری الگو از مدل‌های کامپیوتری برای شبیه‌سازی طیف گسترده‌ای از الگوها استفاده می‌کند.
قانون انتخاب طبیعی بدین صورت است که تنها گونه‌هایی از یک جمعیت ادامه نسل می‌دهند که بهترین خصوصیات را داشته باشند و آن‌هایی که این خصوصیات را نداشته باشند به تدریج و در طی زمان از بین می‌روند.