انتحار

معنی کلمه انتحار در لغت نامه دهخدا

انتحار. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) خویشتن را کشتن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). خویشتن بکشتن. ( تاج المصادر بیهقی ). || بر چیزی بخیلی کردن و حریصی نمودن چندانکه بکشش و نزاع نزدیک گردد، یقال انتحر القوم علی الامر؛ اذا تشاحوا علیه فکاد بعضهم ینحر بعضاً، و فی المثل سرق السارق فانتحر. ( منتهی الارب )( از ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || زدن. ( از اقرب الموارد ). || سخت فروریختن ابر باران را. انبعاق. ( از اقرب الموارد ). || ( اِمص ) خودکشی. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه انتحار در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] (مص ل . ) خودکشی کردن .

معنی کلمه انتحار در فرهنگ عمید

خود را کشتن، خودکشی کردن، خودکشی.

معنی کلمه انتحار در فرهنگ فارسی

خودراکشتن، خودکشی کردن ، خودکشی
۱- (مصدر ) خود را کشتن خود کشی کردن . ۲ - ( اسم ) خودکشی .

معنی کلمه انتحار در ویکی واژه

خودکشی کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه انتحار

طالب‌زاده سابقه حضور در جنگ بوسنی به عنوان مستندساز را داشت. به روایت حسین دهباشی، سال ۱۳۷۱ طالب‌زاده همراه احمد جنتی به بوسنی رفته بود و داوطلب شد به بهانه مصاحبه با رادوان کاراجیچ، رهبر صرب‌های بوسنی، بمبی در داخل دوربین خود جاگذاری کرده و برای کشتن کاراجیچ، حمله انتحاری انجام دهد ولی خامنه‌ای با این عملیات مخالفت کرده و منتفی شده بود.
حکومت ایالات متحده در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر، به افغانستان حمله کرده و به دنبال تضعیف بن لادن و متحدانش بود. مرگ رهبران کلیدی شامل اسامه بن لادن موجب تغییر جهت عملیات القاعده از یک سازمان بالا-به-پایین و برنامه‌ریزی حملات به سمت برنامه‌ریزی حملات از طریق شبکه سستی از گروه‌های وابسته و عملگران گرگ-تنها رفت. از ویژگی‌های مشخصه القاعده، سازماندهی حملاتی چون حمله انتحاری و بمب‌گذاری همزمان در چندین هدف است. رؤیای رهبران القاعده، حذف خشونت‌آمیز تمام تأثیرات و نفوذهای سکولار از کشورهای اسلامی است که در نظر آن‌ها انحرافات فاسدی اند.
کنون می‌نویسی که شد انتحار در ایران ز گفتار من پایدار
چنان در آرزوی درک نیستی هستم که گر اجل بکند همت، انتحار کنم
انفجار سفارت ایالات متحده بمب‌گذاری در ۱۸ آوریل ۱۹۸۳ یک بمب‌گذاری انتحاری در بیروت، لبنان بود که به کشته شدن ۶۳ نفر از جمله ۱۷ نفر آمریکایی انجامید. قربانیان اکثراً اعضای سفارت و سیا بودند، اما همچنین شامل چندین سرباز آمریکایی و یک نگهبان وابسته به تفنگداران دریایی آمریکا (گارد امنیتی دریایی) می‌شد. این حمله مرگبارترین حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک ایالات متحده تا آن زمان بود و آغاز حملات اسلامگرایانه به اهداف آمریکایی به‌شمار می‌رود.
این گروه در دوران ۵ سالهٔ خلافت بغدادی، هزاران نیرو از ۱۰۰ کشور را به خود جلب کرد و مشوق اقدامات تروریستی متعدد در نقاط مختلف دنیا بود. آن‌ها مسئولیت حمله‌های مرگبار مختلفی را بر عهده گرفتند، از جمله حملات انتحاری بمبئی با ۱۹۵ قربانی، حمله‌های ۲۰۱۵ پاریس با ۱۳۰ کشته و حملهٔ تروریستی اورلاندو که به مرگ ۴۹ نفر انجامید.
برهان‌الدین ربانی در ۲۹ سنبله/شهریور ۱۳۹۰ در اثر یک انفجار انتحاری در منزل خود کشته شد.
آنجا کشیده کار که از راه انتحار مردم به ملک نیستی از فقر رو کنند
هر که گرفتار صحبت تو شود شب چاره ندارد جز انتحار علی‌جان
در ماه مه ۲۰۱۳، تروریست‌های انتحاری در شمال نیجر، به یک پادگان نظامی و نیز محل یک معدن اورانیوم که توسط فرانسوی‌ها اداره می‌شد، حمله کردند.
به غصه بلکه به تدریج انتحار کنم دریغ و درد که این انتحار آنی نیست
شارون در این زمان کوشید تا با اجرای پروسه دیوار حائل، به عملیات‌های انتحاری در فلسطین خاتمه دهد.
برهان‌الدین ربانی (زاده ۲۹ سنبله/شهریور ۱۳۱۹ در فیض‌آباد – ترور ۲۹ سنبله/شهریور ۱۳۹۰ در کابل) سیاست‌مدار تاجیک تبار افغان، یکی از رهبران مجاهدین، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، نماینده مجلس نمایندگان از ولایت بدخشان در مجلس پانزدهم نمایندگان و نهمین رئیس‌جمهور افغانستان (۱۹۹۲–۲۰۰۱) بود. وی در یک حمله انتحاری در خانه‌اش در محله وزیر اکبرخان کابل کشته شد. ربانی در زمان مرگ رئیس شورای عالی صلح در افغانستان و مذاکره‌کننده ارشد دولت با گروه طالبان بود.
هرکه به‌جای من و تو بودی کردی روزی صد بار انتحار علی جان
شب‌ هجرانم‌ از جان‌ سیر کرد آن‌ زلف‌ پرخم کو که در دامانش آویزم به قصد انتحار امشب
شدم در انتحار خویش یک‌دل دل ز جان کندم لجاجت با خود و با بخت نافرمان خود کردم
از جمله مشکلات این پرونده این است که شخص انتحاری مورد ادعا تاکنون شناسایی نشده است. با اینحال برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران مثل احمد وحیدی، هاشمی رفسنجانی، سید علی خامنه‌ای و دیگران به جرم «کشتار» و «جنایت علیه بشریت» هم‌اکنون تحت تعقیب اینترپل قرار دارند.
خون دل بریخت از دو چشم من خوش‌دلم از این، انتحار دل
احمد جعفر قصیر (متولد ۱۹۶۳) جوانی ۱۷ ساله اهل لبنان و از اعضای حزب‌الله لبنان بود که در روز ۲۰ آبان ۱۳۶۱، با خودروی خود که پر از مواد منفجره بود به یکی از ساختمان‌های نظامی ارتش اسرائیل در شهر صور حمله انتحاری کرد. ۷۱ افسر و سرباز اسرائیلی و مأمور شاباک به همراه ۱۴ تا ۲۷ زندانی فلسطینی و لبنانی که در ساختمان نگهداری می‌شدند در این حمله کشته شدند. همچنین ۲۷ اسرائیلی و ۲۸ عرب طی این حمله مجروح شدند.
محبسی یافتم القصه جهانرا گفتم انتحار است از اینجا ره بیرون شدنم