انبوه

معنی کلمه انبوه در لغت نامه دهخدا

انبوه. [ اَم ْ ] ( ص ) بسیار، خواه بسیاری مردم و خواه چیزی دیگر. ( از برهان قاطع ). بسیار و متعدد. ( ناظم الاطباء ). بسیار. ( انجمن آرا ). بسیار. متعدد. کثیر. ( فرهنگ فارسی معین ) : بر مقدمه او احنف قیس بود و سپاهی انبوه با او بودند. ( تاریخ سیستان ). احمدبن سمن را با لشکر انبوه کاری آنجا فرستاد. ( تاریخ سیستان ). این روز بوالحسن دررسید با لشکری انبوه و آراسته. ( تاریخ بیهقی ).جاسوسان رسیدند که علی تگین لشکری انبوه آورده است. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 349 ). باید که بدیوان ننشینی که آنجا قوم انبوه است. ( تاریخ بیهقی ). دانشمند نبیه و حاکم لشکر نصربن خلف را گفت [ مسعود ] مردم انبوه بر کار باید کرد تا... ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 257 ).
ای برادر چشم من زینها و زین عالم همه
لشکری انبوه بیند در رهی پر جوی و جر.ناصرخسرو ( دیوان چ مینوی - محقق 173 ).زین الدین علی با لشکری آراسته و انبوه برسید و بدر بغداد آمد. ( راحةالصدور راوندی ).
ارکان دولت و انیاب مملکت و اعوان و انصار خویش را جمع کرد و با لشکری انبوه روی بدیار اسلام آورد. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
چون بدر که سر برآرد از کوه
صف بسته ستاره گردش انبوه.نظامی.موسی علیه السلام درویش را دید از برهنگی بریگ اندر شده... دعا کرد... پس از چند روزی... مرو را دید گرفتار و خلقی انبوه برو گرد آمده. ( گلستان ).
گهرهای مبیّن دید انبوه
نه در دریا شود حاصل نه در کوه.امیرخسرو ( از آنندراج ).خضم ؛ جماعت انبوه. ( منتهی الارب ). جمّه ؛ جماعتی انبوه از مردمان که دیت خواند. ( منتهی الارب ). || پر ومملو. ( برهان قاطع ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از فرهنگ فارسی معین ). پر. ( انجمن آرا ) :
یکی قلعه بالای آن کوه بود
که آن حصن ازمردم انبوه بود.فردوسی. || از بسیاری بهم پیوسته. ( مؤید الفضلاء ). پیچیده و درهم. ( ناظم الاطباء ). یک جا جمعشده و بهم پیوسته. ( فرهنگ فارسی معین ). کثیف و غلیظ. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). متکاثف. ملتف . درهم. مقابل تُنُک. ( یادداشت مؤلف ) :
بابر اندر آمد ز هر سو غریو
بسان شب تار و انبوه دیو.فردوسی.وزآن دشت گریان سر اندرکشید
بانبوه گردان ترکان رسید.فردوسی.بازارها همه ناچیز شد و آب تا زیر انبوه زره قلعت آمد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 262 ).

معنی کلمه انبوه در فرهنگ معین

( اَ ) (ص . ) ۱ - بسیار، زیاد. ۲ - پر، مملو.

معنی کلمه انبوه در فرهنگ عمید

۱. پر.
۲. بسیار.
۳. پیچیده، درهم.
۴. یک جاجمع شده، به هم پیوسته.

معنی کلمه انبوه در فرهنگ فارسی

انبه: پر، بسیار، پیچیده ودرهم، یکجاجمع شده وبهم پیوسته ، انبوهی: فراوانی، کثرت
۱ - ( صفت ) یکجا جمع شده و بهم پیوسته. ۲ - بسیار متعدد کثیر. ۳ - پر مملو. ۴ - پر جمعیت . ۵ - ( اسم ) کثرت : انبوه جمعیت .

معنی کلمه انبوه در ویکی واژه

folto
massa
بسیار، زیاد.
پر، مملو.

جملاتی از کاربرد کلمه انبوه

چون دید کثیر آن نکو رای انبوهی آهوان به یک جای
طول و عرضش با همه وسعت ز انبوهی خلق آنچنان گردد که در وی باد را نبود گذار
مغازه داران مسیر با دیدن صحنه مراسم، کسب و کار خود رها و به انبوه سوگواران پیوستند، شهر به حالت نیمه تعطیل درآمده بود. وی در مدرسه «م. آهوردانیان» رشت به خاک سپرده شد.
که چینی همی خواندش فرونه به انبوه شهری ز بار و بنه
اردوگاه‌های پناهندگان به دلیل انبوه پناهنده و کمبود زیرساخت‌ها اغلب غیر بهداشتی هستند، که در نتیجه منجر به بروز بیماری‌های عفونی و بیماری‌های همه گیر می‌شود. پناهندگان بیمار و مجروح در اردوگاه‌ها متکی به ارائه خدمات بهداشتی رایگان در داخل اردوگاه هستند و احتمالاً به خدمات بهداشتی خارج از اردوگاه دسترسی نداشته باشند.
آئوکیگاهارا همچنین به دلیل داشتن دو غار، به نام‌های غار یخی و غار بادی، توسط بسیاری از گردشگران مورد بازدید قرار می‌گیرد. این جنگل به دلیل تراکم بسیار بالای درختانش به نام دریای درختان شهرت دارد. آئوکیگاهارا از بسیاری جهات منحصر به فرد است، در این جنگل به ندرت حیات وحش وجود دارد، و به همین علت جنگل بسیار ساکت است. انبوه درختان نزدیک به هم، مانع رسیدن نور خورشید و باد می‌شود و باعث به وجود آمدن فضایی تاریک، بسیار ساکت و آرام و از طرفی عدم وجود حیات وحش این مسئله را دو چندان می‌کند. همچنین قطب‌نما در این منطقه به درستی کار نمی‌کند. صدای پرندگان و دیگر حیوانات که انتظار شنیدن آن‌ها می‌باشد، وجود ندارد یا به وفور دیده نمی‌شود.
از اکابر خلقی انبوه اندر آن بهر خدمت بسته دامان برمیان
اثر آلی قوی، یک اثر آلی جمعیتی با اندازه یا انبوهی جمعیت بحرانی است. اثر ضعیف آلی یک اثر آلی جمعیتی بدون اندازه یا انبوهی جمعیت بحرانی است.
مشکل آن است که یک ملت بزرگ نمی‌نشیند تا در روز روشن رایش را ببرند و هیچ نگوید. یک ملت بزرگ انتخابات درجه دو انتصابی را تحمل نمی‌کند… یک ملت بزرگ از شورای نگهبان انتظار دارد آن‌ها را قانع کند که تقلبی در انتخابات روی نداده است، نه آن که تنها یک ادعا پیش رویشان بگذارد و ادعای خود را باطل‌کننده انبوهی از مشاهدات و مستندات بداند.
همی آمد ز مرو انبوه لشکر چنان کز ژرف دریا موج منکر
چو انبوه شد لشگر بیکران عدد خواست از نام نام‌آوران
خلوت دل چون ز دوست پر شد و پر کرد پوست واقعه انبوه گشت داعیه بسیار شد
عرضه نسل سوم از این خودرو در کشورایالات متحده آمریکا و اروپا، از ماه می سال ۲۰۱۳ آغاز شد. خودروسازی اسمارت در نظر دارد تا این خودرو را در ۳۰ کشور دنیا به تولید انبوه برساند. بین ژوئن ۲۰۰۹ تا ژوئن ۲۰۱۴، بیش از ۸٬۸۰۰ دستگاه از اسمارت ای‌دی در آمریکای شمالی و اروپا به فروش رسیده است که بیش از ۶٬۵۰۰ دستگاه از نسل سوم بوده‌اند.
اقتصاد میسیونز با تولید ارزش ۸/۴ میلیارد دلار و درآمد سرانه ۴۹۴۰ دلار (۴۰ درصد زیر میانگین ملی) همچون دیگر ایالات شمالی کشور، نسبتاً کم توسعه می‌باشد. با وجود جغرافیای بارانی، کشاورزی تنها ۱۰ درصد اقتصاد ایالت را تشکیل می‌دهد. از جنگل‌های انبوه منطقه که شامل درختانی چون سرو، کاج پارانا، اوکالیپتوس، گواتامبو، پتیربی، آنچیکو و گی یکا است برای تولید چوب استفاده می‌شود. مهم‌ترین منبع درامدزای ایالت را گیاه ماته با تولید نیم میلیون تن در سال تشکیل می‌دهد.
چو برتافت فرّ مهی بر سرش ز خواهنده انبوه شد بر درش
همه بر یک دگر انبوه گشته بروی هم شده چون کوه گشته
نسل سوم این خودرو که در اصل نسخه تقویت شده ب‌ام‌و سری ۵ (جی۳۰) است در اکتبر سال ۲۰۱۶ و در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی شد و تولید انبوه آن از مارس ۲۰۱۷ برقرار شد. در سپتامبر ۲۰۱۷ این خودرو قیمتی ۱۱۲ هزار یورویی داشت. این خودرو از یک موتور وی۸ ۴٫۴ لیتری بهره می‌برد. حداکثر قدرت خروجی این خودرو ۴۴۷ کیلووات (۵۹۹ اسب بخار؛ ۶۰۸ اسب بخار متری) و گشتاور آن نیز ۸۰۰ نیوتن متر (۵۹۰ پوند-فوت) است.
این مجموعه آبشار در دره‌ای نسبتاً عمیق و بسیار زیبا و در جنگل انبوه و دیدنی کبود وال واقع شده است. آبشار کبودوال در ۵ کیلومتری جنوب علی‌آباد کتول قرار دارد و همواره توجه گردشگران را به خود جلب کرده است.
انبوهی مو نسبت تنزیه ندارد حکم‌ست به فردوس بز و میش نبردن
با توجه به این که در پرسکاری یا کشش عمیق، همواره هزینهٔ زیاد ابزار و قالب نکتهٔ مهمی است، اسپینینگ به عنوان فرایندی اقتصادی، کارا و با قابلیت‌های فراوان، به عنوان روشی جایگزین و قابل قبول در تولید دسته‌ای و محدود قطعات مطرح است. از سوی دیگر وقتی نیاز باشد قبل از تولید انبوه، نمونه‌هایی برای انجام آزمایش تولید گردد، می‌توان از این روش برای ساخت نمونه‌های اولیه استفاده نمود. قطعاتی با قطرهای ۶٫۴ تا ۷۹۰۰ میلی‌متر و تا ضخامت ۷۶ میلی‌متر را با روش اسپینینگ می‌توان شکل داد.