انایی

انایی

معنی کلمه انایی در لغت نامه دهخدا

انایی. [ اَ ] ( ص ) جاهل و احمق و کودن و بی خبر:
سخن در وصف تو بحر عمیق است
نگنجد درانای هر انایی.
امیدی ( از فرهنگ شعوری ج 1 ورق 132 ب ).

معنی کلمه انایی در فرهنگ فارسی

جاهل و احمق و کودن و بی خبر .

معنی کلمه انایی در دانشنامه عمومی

آنایی. آنایی جیوانا پونته پورتیا د ولاسکو ( به انگلیسی: Anahí Giovanna Puente Portilla de Velasco ) ملقب به آنایی ( زادهٔ ۱۴ مه ۱۹۸۳ ) ، یک موسیقی دان، ترانه سرا و هنرپیشه اهل مکزیک است. او یکی از اعضای گروه لاتین تین پاپ «آربی دی» بود که دو بار نامزد جایزه لاتین گرمی شد و همچنین بیش از ۶۶ میلیون آلبوم در سراسر جهان به فروش رساندند.
او بیشتر برای ایفای نقش در مجموعه های تله نوولایی همچون آلوندرا، موخرس انگانیاداس، پیریمر آمور، کلاس ۴۰۶، ربلده و دو زندگی شناخته شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه انایی

انکتیا به دلیل سرعت، حرکت و توانایی نهایی خود شناخته شده‌است، سبک او با یان رایت مهاجم سابق آرسنال مقایسه شده‌است. در اوت ۲۰۱۹ او رایت را به عنوان «الگو» خود توصیف کرد. به دلیل تحرک وی برای بازی کردن و شوت زنی از هر زاویه، سبک بازی او با جرمین دفو نیز مقایسه شد. انکتیا می‌تواند به عنوان مهاجم یا یک مهاجم گسترده‌ای بازی کند، با این که انکتیا سبک بازی خود را اینگونه توصیف می‌کند: «من یک مهاجم هستم، من شجاع هستم، دوست دارم خودم را در مکان‌هایی که شانس گلزنی دارند قرار بگیرم.»
دریغ از دانش و دین و فسوس از حکمت و عقلم که در قید جنون مفتون بود هر گوشه دانایی
این تقسیم‌بندی بر اساس مفهوم هوش دیوید وکسلر است که «هوش را به عنوان توانایی ترکیبی یا جهانی فرد برای عمل هدفمند، تفکر منطقی و برخورد مؤثر با محیط خود» توصیف می‌کند. تقسیم هوش به هوش کلامی و عملی که وکسلر در نسخه اصلی انجام داد، تنها یکی از تقسیم‌بندی‌های ممکن این ساختار پیچیده‌است. هیچ مبنای نظری ندارد، بلکه انگیزه عملگرایانه دارد؛ بنابراین مفاهیم جایگزین به هیچ وجه مستثنی نیستند.
«وَ جَعَلْنَا السَّماءَ سَقْفاً» و آسمان کازی کردیم «مَحْفُوظاً» بی ستون نگاه داشته «وَ هُمْ عَنْ آیاتِها مُعْرِضُونَ» (۳۲) و ایشان از چندان نشانهای توانایی روی گردانندگان.
بودی اندر عقل و دانایی و بینائی مثل خواست حق تاکور گردی‌، کر شوی‌، کانا شوی
همهٔ کسان در برابر و تحث قانون برابر هستند و حق دفاع یکسان و بهره یکسان از قانون بدون تبعیض و، به ویژه، تبعیض برپایه نژاد، خاستگاه ملیتی یا نژادی، رنگ، دین، جنسیت، سن، یا توانایی‌های جسمی و ذهنی را دارند.
از توانایی‌های ام‌ال معمولاً در طراحی زبان بکار برده می‌شود (کامپایلرها، استفاده برای تحقیقات زیستی، سیستم‌های مالی و کاربردها شامل پایگاه داده‌های شجره نامه‌ها، برنامهٔ سرویس دهنده / سرویس گیرنده نظیر به نظیر.
این ربات که تا ژانویه ۲۰۱۴ نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مقاله ایجاد کرده بود، توانایی ساختن ۱۰٬۰۰۰ مقاله در روز را دارد.
برای تماشا ابتدا باید توانایی دوتا دیدن یک شی را داشت. برای مثال، اگر کسی انگشت خود را بالا بیاورید و به جای آن، جایی پشت انگشت را نگاه کند، از انگشت خود دو تصویر می‌بیند. در این حالت، عملاً هر یک از چشم‌ها از انگشت تصویری ساخته‌است که بر هم منطبق نیستند و به همین علت دو تصویر دیده می‌شود.
شیخ مهدی کربلایی نماینده سید علی سیستانی و خطیب نماز جمعه کربلا گفت «هر که توانایی دارد باید به دفاع از عراق و ملت و مقدسات آن بپردازد و این امر بر دیگران ساقط است».
به دستور خاویر، ژان گری از توانایی‌های خود استفاده کرد تا مقامات آتن را متقاعد کند که اورورو در واقع یک مامور اف‌بی‌آی است و او برای رهایی آنها از شر جهش یافته فرستاده شده است. در ابتدا اورورو معتقد بود که ژان یکی دیگر از سرسپردگان مگنیتو است (ظاهراً قبلاً با او تماس گرفته شده بود تا به برادری او بپیوندد)، اما مارول گرل آنجا بود تا به او جایی در میان مردان ایکس خاویر پیشنهاد دهد - تیمی از جهش یافته ها برای توقف جمع شده بودند. جنگ غیرقابل انکاری که بین انسان ها و جهش یافته ها در جریان بود و در عین حال جایگاه جهش یافته ها را در جامعه بهبود می بخشید.
فقیه مدرسه و لاف فقر این نه رواست که گام اول این راه ترک دانایی است
در نظریه عرضه و تقاضا معمولاً فرض بر این قرار داده می‌شود که فضا کاملاً رقابتی است. این بدین معناست که خریداران و فروشندگان بسیاری در بازار وجود دارند و هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارند. در معادلات زندگی واقعی این فرض با مشکل مواجه است زیرا بسیاری از خریداران و فروشندگان این توانایی را دارند که بر قیمت‌ها تأثیرگذار باشند. در خصوص نظریهٔ عرضه و تقاضا در اغلب موارد تجزیه و تحلیل پیچیده‌ای نیاز است تا بتوان یک مدل عرضه و تقاضا ارائه داد.
شکیبا را به حکم تست جبارا شکیبایی توانا را به امر تست ستارا توانایی
چو خواهم که این فرش را برکنم توانایی آن بده در تنم
عصا بکف نه و تکبیر فتح خوان و برو که نشنود ز تو همت که ناتوانایی
سپر تیر ملامت شده ام چتوان کرد با کمانی که به بازوی توانایی نیست
به دستی چون حنا بیعت کند هر شب توانایی کنون چون دست دست توست بند از پای ما بگشا
در طول جنگ داخلی سوریه، اریحا صحنه درگیری بین نیروهای دولتی و شورشی بود. ارتش آزاد سوریه با وجود توانایی وسیع دولت برای تهاجم گسترده، یک سری از حملات دولت را بین مارس و ژوئن ۲۰۱۲ دفع کرد. این شهر در ۱۱ اوت ۲۰۱۲ توسط دولت سوریه پس گرفته شد.
بهم برزن اوراق داناییم در آتش فکن رخت رعنائیم