اناجیل

معنی کلمه اناجیل در لغت نامه دهخدا

اناجیل. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ انجیل. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ).
- اناجیل اربعه ؛ انجیل متی ، انجیل لوقا، انجیل یوحنا، انجیل مرقس. ( از قاموس کتاب مقدس ، ذیل انجیل ). رجوع به انجیل شود.

معنی کلمه اناجیل در فرهنگ عمید

= انجیل

معنی کلمه اناجیل در فرهنگ فارسی

جمع انجیل
جمع انجیل

معنی کلمه اناجیل در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:انجیل

جملاتی از کاربرد کلمه اناجیل

الیاصابات نازا بود و نمی‌توانست برای زکریا فرزندی بیاورد. امّا به روایت انجیل، سرانجام با دعای زکریا، قوت خداوند بر زکریا سایه افکند و او در سنین پیری صاحب فرزندی به نام یحیی شد که به تعمیددهنده مشهور است. نام الیصابات در بسیاری از اسفار دینی و نیز اناجیل مشکوک و نیز انجیل لوقا ذکر گشته است.
در فرازهای مختلف کتاب مقدس گاهی کلمات متفاوتی برای ترجمه این کلمه به کار رفته‌است. در عهد جدید سریانی، کلمه اَلوها (به سریانی: ܐܠܗܐ)، در موقعیتهایی که کلمه عبری الوهیم از عهد عتیق نقل شده‌است، آمده‌است. همچنین در برخی اناجیل حاوی اسامی مقدس، نیز کلمه الوهیم به عنوان ترجمه کلمه تئوس (به یونانی: θεος) از متن یونانی مورد استفاده قرار گرفته‌است و عیسی مسیح نیز خود را فرزند الوهیم خوانده‌است.
یوسیبوس به عنوان نخستین مورخ انجیلی شرح می‌دهد که چگونه اناجیل برگزیده شدند و مسیحیان اولیه در اورشلیم، انطاکیه، اسکندریه و روم آنها را پذیرفتند.
دکترین تثلیث که دکترین اصلی مسیحیت است به تدریج و در گذر زمان ایجاد شد تا اینکه در اولین شورای نیقیه رسمیت یافت. بیشترین ادله برای این دکترین در انجیل یوحنا یافت می‌شود و اناجیل دیگر به دین یهودیت نزدیکتر هستند.