انات

معنی کلمه انات در لغت نامه دهخدا

( آنات ) آنات. ( ع اِ ) ج ِ آن.
انأت. [ اِ ءَ ] ( ع مص ) گران گردانیدن و سنگین کنانیدن و سبب میل کردن شدن. ( ناظم الاطباء ). گران گردانیدن و مایل ساختن گرانی بار. ( منتهی الارب ). گویند: اناء الحمل ؛ اذا اثقله و اماله کذهبت به و اذهبت. ( از منتهی الارب ). || ( اِ ) دیر و درنگ و آهستگی و تأنی. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) .
انات.[ اَ ] ( از ع ، اِ ) درنگ. ( غیاث اللغات ). توقف و درنگی. تأنی. آهستگی. ( فرهنگ فارسی معین ) :
لیک مؤمن زاعتماد آن حیات
می کند غارت بمهل و با انات.مولوی ( مثنوی ).|| بردباری. تحمل. || وقر. وقار. ( فرهنگ فارسی معین ). و رجوع به اناةشود.
اناة. [ اَ ] ( ع اِ ) توقف و درنگی. ( از ناظم الاطباء ). درنگ. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). آهستگی. سکون. ضد عجله. ( یادداشت مؤلف ). || بردباری و تحمل و وقار. ( ناظم الاطباء ). تحمل و وقار. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). حلم. ( یادداشت مؤلف ). || ( ص ) زن آهسته. ( مهذب الاسماء ). زن سست دیرخیز. ( منتهی الارب ). زن سست و باوقار در نشست و برخاست و رفتار. ( ناظم الاطباء ).
- اهل الاناة ؛ مردم سست و تنبل و کاهل. ( ناظم الاطباء ).
لغتی است در وناة. ( از منتهی الارب ). و رجوع به وناة و انات شود.

معنی کلمه انات در فرهنگ معین

( آنات ) [ ع . ] ( اِ. ) جِ آن .
( اَ ) [ ع . اناة ] ( اِ. ) ۱ - توقف ، آهستگی . ۲ - بردباری ، عمل . ۳ - وقار.

معنی کلمه انات در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - توقف درنگی تائ نی آهستگی. ۲ - بردباری تحمل . ۳ - وقر وقار .

معنی کلمه انات در ویکی واژه

اناة
توقف، آهستگی.
بردباری، عمل.
وقار.

جملاتی از کاربرد کلمه انات

در چین، خانه‌های قمار در هزارهٔ اول قبل از میلاد رواج داشته و شرط‌بندی روی حیوانات جنگی رایج بوده است. همچنین بازی‌های لوتو و دومینو (پیش‌درآمدهای بازی پای گو) در اوایل قرن دهم در چین ظاهر شدند. کارت‌های بازی در قرن نهم پس از میلاد نیز در چین ظاهر شده‌اند.
کس ندادی نشان عمرانات گرنبودی عنایتت معمار
إِنَّ الَّذِی فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ آن کس که قرآن فرستاد بر تو باز انداخته نجمهای آن بر هنگامها و سببها، لَرادُّکَ إِلی‌ مَعادٍ باز برنده تو است با مکه. قُلْ رَبِّی أَعْلَمُ گوی خداوند من داناتر دانای است، مَنْ جاءَ بِالْهُدی‌ بآنکس که آید و راست راهی آرد وَ مَنْ هُوَ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ (۸۵) و آن کس که در گم‌راهی آشکارا است.
در زبان انگلیسی، بسته به جنسیت حیوانی که به آن اشاره می‌کنیم، می‌توانیم بین کلماتی مانند گاو نر یا گاو یکی را انتخاب کنیم. در زبان فرانسه نیز گاهی کلمات مجزا برای حیوانات نر و ماده وجود دارد.
سپس رو به مهدی کرد و گفت: ای برادرزاده! هنگامی که پدر سوگندان خورد، عمویت را بسوگند خوردن واداشت. چرا که پدر تو بردادن کفارت سوگند تواناتر است.
نیست در هیچ دانش‌آبادی فحل و داناتر از من استاد‌ی
این تنها یک قانون واحد نبود، بلکه مجموعه ای از قوانین و مقررات بود که هدف آن رحم و شفقت بر موجودات زنده در دوران حکمرانی توکوگاوا تسونایوشی بود. موارد مورد نظر این قوانین محافظت کودکان رها شده، بیماران، افراد مسن و حیوانات بودند. حیوانات مورد نظر نیز شامل سگ، گربه، پرنده، ماهی، صدف و حشرات می‌شدند.
با آن که در عالم خاک بازداشته است، همه آسمان را مساحت کند و مقدار هر ستاره بشناسد و مساحت بگوید که چند گز است و ماهی را به حیلت از قعر دریا برآرد و مرغ را از هوا به زمین آورد و حیوانات با قوت را چون پیل و اشتر و اسب مسخر خویش کند و هر چه در عالم عجایبها و علمهاست، پیشه وی است و این جمله علمهاست که وی را از راه پنج حواس حاصل شود، بدین سبب که ظاهر است و همگنان راه به وی دانند.
نوسانات تصادفی (رندم) ناشی از نویز در شدت سیگنال را معمولاً می‌توان جدای از درستنماها در نظر گرفت.
و حیوانات نیز در این هر دو امر کم ارج با آدمی مشارک اند و از این رو از آن روی گردانده اند و به خالق و مالک و موجد آنها روی کرده اند.
اکتینومیست‌ها در خاک پراکنده‌اند و به صورت همزیست در بدن انسان و حیوانات مختلف زندگی می‌کنند. آن‌ها به خاطر نقش مهمشان در زیست‌بوم خاک، تجزیه مواد آلی، کیتینو لیگنین شناخته می شوند. وجود این باکتری ها برای تولید کمپوست ضروری می باشد. گونه های خاصی از آن ها فلور نرمال پوست، دهان، روده و واژن انسان و دام هستند.
برخی از منتقدان ون دایک را به دلیل منحرف کردن سنت پرتره نوپا و سختگیرانه انگلیسی - نقاشانی مانند ویلیام دابسون ، رابرت واکر و آیزاک فولر - به سمت چیزی که مطمئناً در دستان بسیاری از جانشینان ون دایک، مانند للی یا کنلر، تبدیل به ملایمت ظریف شد، سرزنش کرده‌اند .  دیدگاه مرسوم همیشه مطلوب‌تر بوده است: "وقتی ون دایک به اینجا آمد، چهره‌پردازی را برای ما آورد؛ از آن زمان تاکنون... انگلستان در آن شاخه بزرگ هنر در تمام جهان برتری داشته است." جاناتان ریچاردسون: مقاله‌ای در مورد نظریه نقاشی، ۱۷۱۵، ۴۱). گزارش شده است که توماس گینزبورو در بستر مرگش گفته است: "ما همه به بهشت ​​می رویم و ون دایک از شرکت است."
گردون جهاندیده ندیدست و نبیند داناتر از او هیچ کس از گوهر انسان
چوپان‌ها و دیگران دستورهای دقیقی را ایجاد کرده‌اند تا به سگ گله بگویند که چه زمانی حیوانات گله را حرکت دهند، متوقف کنند، جمع کنند یا جدا کنند.
مردمان قهستان، گرگان، دماوند و بغداد و اصفهان را قدر بالا گیرد. و در کار ملک مدخلی یابند و در سلطنت پادشاهی که گفتیم، ایشان را خطی است و یاران وی را در یاری او ثبات قدمی است و او را در تعبیر خواب یدی طولا است. و خداوند به حقایق امور داناتر است.
بصدق از رابعه پرسید آنگاه که از بهر چه حیوانات این راه
به‌ویژه در جوامع گوناگون رسانه‌های عمومی، مسئولان و مدیرانی که نقش تصمیم‌گیرنده در جامعه دارند، می‌کوشند تا در بیانات خود همواره نزاکت سیاسی را به نمایش بگذارند و از ابراز سخنانی که ممکن است توهین مذهبی، قومی، جنسیتی یا اهانت به جامعه معلولان، سالمندان یا گرایش‌های مختلف جنسی به‌شمار آید، بپرهیزند.
دو خرد لیکن داناتر از هزار بزرگ دو جزع لیکن زیباتر از هزار گهر
دریاهای سیاه و آزوف هم در روزگار فعالیت خانات خزر، خزر نامیده شده‌اند.
با ارائه لیستی مشترک برای پایتخت با نام ائتلاف برای ایران وارد رقابت‌های انتخاباتی دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی شدند؛ انتخاباتی که با حضور ۱۴۵۳ نامزد در تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس برای کسب ۳۰ کرسی مجلس برگزار می‌شود. در نهایت اصلاح‌طلبان، موفق به کسب بیست کرسی در مجلس یازدهم شدند. اصلاح‌طلبان تهران موفق به کسب کرسی نشدند.