ام‌الرصاص
معنی کلمه ام‌الرصاص در دانشنامه عمومی

ام‌الرصاص

معنی کلمه ام‌الرصاص در دانشنامه عمومی

ام الرصاص یک محوطه باستان شناسی در اردن است که شامل ویرانه هایی از رم، بیزانس و اوایل تمدن مسلمانان است. بیشتر قسمت های محوطه هنوز کاوش های باستان شناسی نشده است. در قسمت های کاوش شده یک اردوگاه نظامی و کلیساهای متعددی کشف شده است یکی از مهم ترین این کلیساها، کلیسای سنت استفان است که در سال ۷۸۵ ساخته شده و ۱۹۸۶ کشف شد. این محوطه باستان شناسی در سال ۲۰۰۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
ویژگی بارز «ام الرصاص» در حدود ۱ مایلی ( ۱٫۶ کیلومتری ) شمال ویرانه های دیوارکشی شده قرار دارد. این سازه مرتفع که گفته می شود یک برج استایلیت است، سکویی برای زاهدان مسیحی بود که در آن بالا در انزوا زندگی می کردند و همچنین محرابی برای اذان گفتن بود.
معنی کلمه ام‌الرصاص در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه ام‌الرصاص

معنی کلمه ام‌الرصاص در ویکی واژه

جزیره‌ای در کشور عراق.
شهری باستانی در کشور اردن.

جملاتی از کاربرد کلمه ام‌الرصاص

ام‌الرصاص یک محوطه باستان‌شناسی در اردن است که شامل ویرانه‌هایی از رم، بیزانس و اوایل تمدن مسلمانان است. بیشتر قسمت‌های محوطه هنوز کاوش‌های باستان‌شناسی نشده‌است. در قسمت‌های کاوش شده یک اردوگاه نظامی و کلیساهای متعددی کشف شده‌است یکی از مهم‌ترین این کلیساها، کلیسای سنت استفان است که در سال ۷۸۵ ساخته شده و ۱۹۸۶ کشف شد. این محوطه باستان‌شناسی در سال ۲۰۰۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
در قسمتی از اروندرود که در نزدیکی پیوندگاه این رود به رود کارون قرار دارد چندین جزیره کوچک در میانهٔ اروندرود شکل گرفته به نام‌های: صالحیه، بوارین، ام‌الطویل، بلجانیه، ام‌البابی، و ام‌الرصاص.