امیدی

معنی کلمه امیدی در لغت نامه دهخدا

امیدی. [ اُ ] ( اِخ ) از شاعران استانبول است و دیوانی بترکی دارد. وی به سال 946 هَ.ق. درگذشته است. ( از قاموس الاعلام ترکی ج 2 ص 1040 ).
امیدی. [ اُ ] ( اِخ )علیقلی بیگ. صاحب فرهنگ سخنوران بنقل از مقالات الشعراء ( ص 14 ) وی را از شاعران قرن دهم هجری شمرده است.

معنی کلمه امیدی در فرهنگ فارسی

خواجه ارجاسب امیدی تهرانی رازی معاصر شاه اسماعیل صفوی و از شاگردان جلا الدین دوانی شاعری قصیده سرای در سخن مقبول معاصران بود ( ف. ۹۲۵ ه. ق . / ۱۵۱۹ م . )
علیقلی بیک

جملاتی از کاربرد کلمه امیدی

ما پس از مرگ در پیکری دیگر باز زاییده می‌شویم. این باززایی ما بارها و بارها تکرار می‌شود. این را چرخه هستی یا زاد و مرگ می‌نامیم. هستی رنج است. زایش رنج است. پیری رنج است. بیماری رنج است. غم و اندوه، ماتم و ناامیدی رنج است. پیوند با آنچه نادلخواه است، رنج است. دوری از آنچه دلخواه است، رنج است؛ و خلاصه این‌که دل بستن رنج‌آور است.
بعد از اتفاقاتی که در جزیره برای او رخ می‌دهند تصمیم می‌گیرد تا به یک شورشی تبدیل شود و کسانی که باعث ناامیدی شهرش شده‌اند را با عدالت روبرو کند.
منتهای ناامیدی اول امیدهاست دست و پا از کار چون افتاد بال و پر شود
این اقدامات موقتاً سبب ناامیدی و وحشت دزدان شد ولی اگر ادامه پیدا نمی‌کرد اثر آن منتفی می‌گردید، بنابراین لازم بود در نخستین فرصت ممکن گوشمالی سخت‌تری به آن‌ها داده شود، به همین جهت در سال ۱۸۱۶ مجدداً مراکز دریازنان مورد حمله قرار گرفت و رأس‌الخیمه برای بار دیگر ویران شد و سایر پایگاه‌های آن‌ها به صورت مخروبه‌ای درآمد.
محتوای حبسیات، شکایت از رنج دوری پدر، مادر، فرزندان، یار و دیار، هوای بد، تنگی و تاریکی دخمه زندان، کُند و زنجیر، سنگدلی و بدرفتاری زندانبانان و ناامیدی از آینده و مانند اینهاست.
تو میخور غم دمادم از وصالش امیدی دار و مگریز از وبالش
نکته مهمی که برای انتخاب بهینه محل فرود است، شناختن مشخصات زمین‌شناسی محیط، یا یک سری از محیطهایی که قابلیت حمایت از زندگی میکروبی را دارد. برای کمتر شدن احتمال ناامیدی و بالا بردن شانس نشستن در بهترین مکان، جایی انتخاب می‌شود که بیشترین تعداد خواص علمی که باید مورد آزمایش قرار گیرند را داشته باشد. بنابراین یک مکان فرود با شواهد ریخت‌شناسی و معدنی برای وجود آب در گذشته بهتر است از مکانی که فقط یکی از این ضوابط را دارد.
چو ماتمدار گشت از ناامیدی چرا رفت از سیاهی در سفیدی
تو مروارید و مرجان سپیدی ز تو چشمم سپید از ناامیدی
در جنگ ستارگان قسمت چهارم: امیدی تازه ملکه لیا در آرتو یک دیسک حاوی کد برای سپر ستاره مرگ قرار می‌دهد. او بسیار آسیب دیده‌است اما برای مراسم در پایان فیلم تعمیر می‌شود.
امیدم چنانست کآخر بر آید امیدی که دارم ز فضل مفضل
وی پس از ناامیدی از کمک مالی در اروپا به ترکیه بازگشت و در سال ۱۹۰۸ برای کمک به نابینایان و ناشنوایان و بیماران معلول، بنیادی را در شهر ملطیه ترکیه پایه‌گذاری کرد. ایجاد این بنیاد کمکی بود تا کریستوفل دوستانی را در آلمان، اتریش و سوئیس گرد هم آورد.
گونوکوک ( اورتریت گنوکوکی ) سایر باکتری‌ها، قارچها، عفونت کلامیدیایی، مواد شیمیایی و تروما به خصوص ترومای ناشی از جراحی، صابون.
قدسی، نسیم باغچه ناامیدی‌ام بر گلشن امید، نیفتاده راه من
داستان کوتاه اصلی «فرار از اسپایدرهد»، منتشر شده در نیویورکر در سال ۲۰۱۰، حاوی مضامین آموزشی است که در آثار نویسنده جورج ساندرز رایج است، از جمله نقش کار و ناامیدی در جامعه.
این آلبوم شامل قطعاتی از زمان آلبوم «امیدی نمانده» می‌باشد.
داغهای ناامیدی یادگار خود گذاشت خرده عمرم که چون نقد شرار از دست رفت
تا به کی چشم به ره بر سر هر راه نشینم به امیدی که ز راهی تو بیایی و نیایی
از توبه و طامات عجب نخل امیدی بستیم بسی سال و بیک لحظه شکستیم
بی‌شکست از پردهٔ سازم نوایی برنخاست ناامیدی داشتم دست دعایی برنخاست