امیدواری

معنی کلمه امیدواری در لغت نامه دهخدا

امیدواری. [ اُمیدْ ] ( حامص مرکب ) مقابل ناامیدی. ( آنندراج ). رجاء. ارتجاء. ترجی. ترجیه. ( یادداشت مؤلف ). امیدوار بودن. امید داشتن. ( از فرهنگ فارسی معین ). آرزومندی :
مجنون ز سر امیدواری
می کرد بسجده حق گزاری.نظامی.عاشق چو شنید امیدواری
گفتا که بیار تا چه داری.نظامی.کاری که ازو امید داری
باشد سبب امیدواری.نظامی.عمر دگر بباید بعد از فراق ما را
کین عمر صرف کردیم اندر امیدواری.سعدی. || انتظار. توقع. چشم داشت هر چیز خوب :
لطفی کن از آن لَطَف که داری
بگشای در امیدواری.نظامی.در ترس چنان امیدواریست
در وقت امید رستگاریست.نظامی.بدان کرم که تو داری امیدواری هست.سعدی ( گلستان ).

معنی کلمه امیدواری در فرهنگ عمید

امید داشتن، امیدوار بودن.

معنی کلمه امیدواری در فرهنگ فارسی

امیدوار بودن امید داشتن .
( دماغه امیدواری ) در قدیم دماغه طوفانها نامیده می شد . دماغه ایست در جنوب افریقا که بار تولمودیاس آنرا در ۱۴۸۸ م . کشف کرد و بار دیگر واسکود گاما آنرا در ۱۴۹۷ اکتشاف نمود .

جملاتی از کاربرد کلمه امیدواری

انتخاب شایسته حضرتعالی که فردی دانشمند و اسلام‌شناس و صاحب درایت هستید از جانب مجلس خبرگان، مایه امیدواری و تسکین است.
دارم به خدا امیدواری کز غایت ذهن و هوشیاری
بود ز نخل سخن میوه ریز خامه جامی امیدواری آن را که آن خورای تو افتد
از آن زمان که شنیدم غفور وغفار است چومن به این همه عصیان امیدواری نیست
آندرونیکوس چهارم یک سال بعد در ۱۸ اکتبر ۱۳۷۷ رسماً به‌عنوان امپراتور جدید بیزانس همراه با پسرش ژان هفتم و با حضور اسقف‌اعظم ماکاریوس تاجگذاری کرد. گمان می‌رود دلیل این تأخیر، امیدواری آندرونیکوس به مجاب‌کردن پدرش برای انجام قانونی این تغییر قدرت توسط او بوده باشد.
در دو عالم نیست مقصودی مرا، جز دیدن تو شاید ار امیدواری را به امیدی رسانی
چشم از امیدواری دیدار روشن است گو روشنی مهر و مهم بر سرا متاب
لب امیدواری بسته ام از حرف نایابی محبت می کند نوعی که باید کرد کار خود
با انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ و انتخاب مجدد شوراهای شهر فضای پیشین جای خود را به آرامش نسبی داد. رئیس شورای شهرستان بم دربارهٔ پروژه باغ هنر بم می‌گوید: این پروژه را محمدرضا شجریان بعد از زلزله شهرستان بم برای کمک به مردم آسیب دیده شروع کرد حالا امیدواریم بعد از تغییر مدیریت شورای شهر بار دیگر همراهی وی را با پروژه‌ای که خود سنگ‌های اولش را گذاشت شاهد باشیم.
نیکتا اسفندانی روز ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در خیابان ستارخان تهران بر اثر اصابت گلوله کشته شد. تلویزیون ایران مصاحبه‌ای از پدر او پخش کرد که در آن این موضوع که او «ضد نظام» بوده است را رد می‌کرد. این در حالی است که خانوادهٔ نیکتا در صفحه اینستاگرام او، ابراز امیدواری کردند که «خون ریخته‌شده دختر بی‌گناهشان بی‌جواب نماند.»
ز فیض مهر تو دل را امیدواری‏ها به گریه سحری و نیاز نیم‏شبی است
باعث امیدواری شد من افتاده را تا ره خوابیده را دیدم به منزل رفته است
در سال ۲۰۱۲، پارلمان از شورای فدرال اجرایی سوئیس درخواست کرد که چگونه قوانین خانواده را به روز کند تا تغییرات جامعه را منعکس کند. در مارس ۲۰۱۵، این شورا گزارش دولتی خود را در مورد ازدواج و حقوق جدید برای خانواده‌ها منتشر کرد که امکان معرفی شراکت ثبت شده برای زوج‌های غیر همجنس و ازدواج برای زوج‌های گی و لزبین را افزایش داد. سیمونتا سوماروگا، مشاور فدرال، مسئول وزارت دادگستری و پلیس فدرال، نیز ابراز امیدواری کرد که به زودی به زوج‌های گی و لزبین اجازه ازدواج داده شود.
بدر امیدواری سر انقیاد سودم بره نیازمندی قدم وفا زدم من
تمام مجوزهایی که درگذشته جهت استفاده از این روغن در لبنیات صادر شده بود، باطل گردید. البته هدف‌گذاری شورای عالی امنیت غذا کاهش ۳۰ درصدی مصرف روغن پالم در کل کشور است که امیدواریم بتوانیم این عدد را به ۱۵ درصد برسانیم.
تاکنون به تعداد ۸ تن ا ز استادان و هشت تن از دانشجویان جهت بازدید به کشورهای نروژ، آلمان، ژاپن، چین و هندوستان سفر نموده که نتایج مثبت به بار داشته‌است و امیدواریم تا استادان دیگر جهت بازدید و ادامه تحصیلات عالی به خارج کشور اعزام گردند، دانشکده هنرهای زیبا در سال جاری یعنی ۱۳۸۲ دارای یک کتابخانه مجهز، یک نگارخانه برای حفظ آثار هنری پایان‌نامه‌های فارغان و پروژه‌های صنفی دانشجویان، تالار مشق وتمرین بخش تآتر و موسیقی، کارگاه‌های مجسمه‌سازی، نقاشی، گرافیک وهمچنان دارای صنوف درسی مضامین نظری و اتاق‌های استادان بخش تدریسی و اداری و تعداد تحویلخانه‌ها می‌باشد و فعلاً دارای پنج بخش بوده که اینک با طرح‌های درسی آن معرفی می‌گردند.
بس که دارد ناله اینجا جلوه رنگ اثر باشدم امیدواری از دعای عندلیب
اسپس، در مواقعی همچون برداشت محصول خوب، و همین‌طور برای کودکان، تجسم بهروزی و امیدواری بود و در تولدها، ازدواج‌ها، و دیگر وقایع مهم مورد ارجاع و استناد قرار می‌گرفت.
نبوی معتقد است در بدو ورود به ایران توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دستگیر می‌شود و اظهار امیدواری کرده بعد از گذراندن دوره‌های زندان احتمالی، بتواند یک زندگی طبیعی را آغاز و فعالیت‌های فرهنگی خود را پیگیری کند.
اردن از توافق آتش‌بس در سوریه استقبال کرد و گفت: در اجرای آن کمک خواهد کرد. روسیه با ابراز امیدواری گفت: این تصمیم به مناطق عاری از درگیری خواهد انجامید. وزیر دفاع انگلستان، مایکل فالون با احتیاط از این تصمیم استقبال کرد. او گفت: سابقاً هم از این گونه توافق‌ها صورت گرفته اما در عمل نقض شده‌اند.