امیدوار

معنی کلمه امیدوار در لغت نامه دهخدا

امیدوار. [ اُمیدْ/اُم ْ میدْ ] ( ص مرکب ) آرزومند. ( فرهنگ فارسی معین ). راجی. مرتجی. آمِل. ( یادداشت مؤلف ). مشتاق. پرامید. امیددارنده. خواهان :
بپرسید ازو نامور شهریار
که از مردمان کیست امّیدوار.فردوسی.همیشه خردمند امّیدوار
نبیند بجز شادی از روزگار.فردوسی.بنشین خورشیدوار می خور جمشیدوار
فرخ و امیدوار چون پسر کیقباد.منوچهری.امیدوارم که حق خدمت من در فرزندانم رعایت کنند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 357 ). امیرالمؤمنین جویای این است و خواهان است و امیدوار است. ( تاریخ بیهقی ص 314 ).
امسال قصد خدمت آن کعبه میکنم
کاین آرزو ز من دل امّیدوار کرد.خاقانی.شروان بروزگار تو امّیدوار باد
کاقبال روزگار هم از روزگار تست.خاقانی.چه خوشتر زآنکه بعد از انتظاری
بامّیدی رسد امّیدواری.نظامی.دریغا هرزه رنج روزگارم
دریغا آن دل امّیدوارم.نظامی.بازآ که در فراق تو چشم امیدوار
چون گوش روزه دار بر اﷲاکبر است.سعدی.دعای ضعیفان امّیدوار
ز بازوی مردی به آید بکار.( بوستان ).برآوردن کام امّیدوار
به از قید بندی شکستن هزار.( بوستان ).سحر چون خسرو خاور علم بر کوهساران زد
بدست مرحمت یارم در امّیدواران زد.حافظ.چراغ دیده شب زنده دارمن گردی
انیس خاطر امّیدوار من باشی.حافظ.شده ام خراب و بدنام و هنوز امیدوارم
که بهمت عزیزان برسم به نیک نامی.حافظ. || نگران و متوقع. ( ناظم الاطباء ). متوقع. ( آنندراج ) ( فرهنگ فارسی معین ). منتظر. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ فارسی معین ). مقابل ناامید، نومید. ( فرهنگ فارسی معین ). چشم دارنده بر خیر و نیکی :
چو در خیر کسان امّیدواری
ز نومیدی برو آیدْت خاری.( ویس و رامین ).عجب داری از لطف پروردگار
که باشد گهنکارش امّیدوار.( بوستان ).خدایا مقصر بکار آمدیم
تهیدست و امّیدوار آمدیم.( بوستان ).در آنجای پاکان امّیدوار
گل آلوده معصیت راچکار؟( بوستان ).امیدوار چنانم که کاربسته برآید

معنی کلمه امیدوار در فرهنگ معین

( ~. )(ص مر. ) ۱ - آرزومند. ۲ - متوقع ، منتظر.

معنی کلمه امیدوار در فرهنگ عمید

۱. کسی که نسبت به برآورده شدن آرزویش خوشبین باشد، آرزومند، متوقع.
۲. [قدیمی] مایۀ امید.

معنی کلمه امیدوار در فرهنگ فارسی

آرزومند، متوقع، کسی که امیددارد، ضد ناامید ، امیدواری: امیدداشتن، امیدواربودن
( صفت ) ۱ - آرزومند . ۲ - متوقع منتظر مقابل ناامید نومید .

معنی کلمه امیدوار در فرهنگ اسم ها

اسم: امیدوار (پسر) (فارسی) (تلفظ: omi(m)dvār) (فارسی: اميدوار) (انگلیسی: omidvar)
معنی: آرزومند، متوقع، منتظر، ویژگی آن که احساس دلگرم کننده نسبت به برآورده شدنِ خواسته هایش دارد، یا آن که به طور کلی به آینده خوش بین است، ( در قدیم ) آن که یا آنچه به او ( آن ) امید وجود دارد، مایه ی امید

معنی کلمه امیدوار در ویکی واژه

کسی که به انجام چیزی امید داشته باشد.
آبستن، باردار.
آرزومند.
متوقع، منتظر.

جملاتی از کاربرد کلمه امیدوار

به گفته علی صبوری بازیگر این سریال در پیج اینستاگرام خود فصل دوم سریال در مراحل آخر نگارش است و علی مسعودی گفته است که به زودی وارد پیش تولید فصل دوم می شود او خوشحال بود و به شوخی می گفت که امیدوارم در فصل دوم من به آلمان بروم و عباس جمشیدی فر(بازیگر نقش فرامرز) به ایران باز گردد تا دیگر پیش هم نباشند و از دست او راحت شود.
خدایا، خدایا، [امیدوارم] شوهرش به سفر رود
در بخش ۷: حذف حزب جمهوری اسلامی از انتخابات ریاست جمهوری با مقدمات حساب شده‌ای صورت گرفت و مخالفان را جری و امیدوار کرد
وفا طلب زجهان فنا نباید شد امیدوار به این بیوفا نباید شد
بدان که خشم چون غالب بود صفتی مذموم است و اصل وی از آتش است که زخم وی بر دل بود و نسب آن با شیطان است، چنان که گفت، «خلقتنی من نار و خلقته من طین» و کار آتش حرکت است و آرام ناگرفتن و کار گل سکینت و آرام است و هرکه را خشم بر وی غالب است نسب وی با شیطان ظاهرتر از آن است که با آدم و از آن بود که ابن عمر رسول (ص) را گفت که آن چه چیز است که مرا از خشم خدای تعالی دور کند؟ گفت، «آن که خشمناک نشوی». رسول (ص) را گفت، «مرا کاری فرما مختصر و امیدوار». گفت، «خشمگین مشو». و هرچند پرسید همین و رسول (ص) گفت، «خشم ایمان را همچنان تباه کند که آلو انگبین را». و عیسی با یحیی (ع) گفت، «خشمگین مشو». گفت، «نتوانم که من خشمگین نشوم». گفت، «مال جمع مکن». گفت، «این توانم».
این تکنیک به طور خاص برای مبارزه با چالش های تشخیص تصویر به دلیل انسداد طراحی شده است. انسداد به زمانی گفته می شود که برخی از قسمت های جسم نامشخص باشد. پاک کردن تصادفی با وادار کردن مدل به یادگیری ویژگی های توصیفی در مورد یک تصویر و جلوگیری از تطبیق بیش از حد آن به یک ویژگی بصری خاص در تصویر، این کار را متوقف می کند. جدا از چالش بصری انسداد، پاک کردن تصادفی یک تکنیک امیدوارکننده برای تضمین توجه شبکه به کل تصویر است، نه فقط به زیر مجموعه ای از آن.
کسلرینگ در نهایت نتوانست پوشش هوایی و تدارکات‌رسانی کافی برای رومل تأمین کند. البته او شدیداً معترض و مخالف پیشروی بیش از حد نیروهای فرسوده رومل در مصر بود که معضلات حل‌نشده تدارکاتی را تشدید می‌کرد و لوفت‌وافه قادر به پشتیبانی از آن نبود. کسلرینگ جهت تأمین خواسته‌های ایتالیایی‌ها بیشتر وقت خود را در رم بود. بدین ترتیب با وجود صورت دادن بازدیدهای مکرر از شمال آفریقا، به عنوان مافوق رومل هیچگاه رابطه نزدیک و موفقی با او نداشت. کسلرینگ با توسل به تجربه حمله به دیئپ در سال ۱۹۴۲، مثل همیشه امیدوار بود پیاده‌سازی متفقین در شمال آفریقا نیز دفع شود که در نهایت چنین نشد.
در ظلمتی که خضر بامید میرود ما هم امیدوار ببرق هدایتیم
شنود اگر غم من نه غمین نه شاد گردد به کدام امیدواری غم خود به یار گویم
در برنامه دهم که در ۴ مرداد ۹۹ منتشر شد اکبر عبدی هنگام صحبت در طول برنامه به دولت حسن روحانی به واسطه مشکلات و کمبودها موجود انتقاداتی در قالب طنز وارد نمود که در نتیجه این بخش در شبکه‌های اجتماعی به سرعت پخش گردید و در نهایت گرداندگان برنامه اعلام نمودند برنامه هفته بعد آنها یعنی شنبه ۱۱ مرداد منتشر نخواهد شد و ابراز امیدواری نمودند در هفته بعد بتوانند برنامه را منتشر نمایند.
خاقان بزرگ شاه شروان کز دولت او امیدوارم
گفتی غم و درد تو را هر دم فزایم اندکی دارند امید از خوی تو امیدواران بیش ازین
دیویس خودش را به اینگونه معرفی می‌کند: من فلسطینی عبری با ریشه یهودی و متولد ۱۹۴۳ در قدس قبل از برپایی دولت نژادپرست و ضد صهیونیزم هستم؛ و اضافه می‌کند: اگر نقشی در شورای انقلاب داشته باشم امیدوارم که درکمیته روابط خارجی شورا باشد تا فرصتی برای من باشد که بتوانم عملیات تجدید روابط با این مجموعه را داشته باشم.
همانا تخم ما امیدواران رزق قارون شد وگرنه دانه در خاک اینقدر پنهان نمی ماند
مکن از تیغ خود نومید ما امیدواران را مروت نیست ماه عید از طفلان نهان گردد
نسیم ناامیدی بد ورق گرداندنی دارد مکن نومید از درگاه خود امیدواران را
دربارهٔ فضیلت این سوره دو حدیث از ابی بن کعب از صحابه محمد نقل شده‌است. روایات اهل سنت در فضیلت این سوره بیان شده‌است: هر کس این سوره را بخواند مورد شفاعت محمد واقع می‌شود و به ازای هر یتیمی او را ده حسنه می‌دهند. در منابع شیعه آمده‌است که اگر کسی فرزندی یا چیزی را گم نماید، این سوره را بخواند از جانب خدا تا پیدا شدن گمشده، تحت حفاظت قرار گیرد. ابوحمزه ثمالی راوی شیعی روایتی از علی بن ابیطالب نقل می‌کند که بر اساس آن، علی بن ابیطالب می‌گوید آیه «و لسوف یعطیک ربک فترضی» امیدوار کننده‌ترین آیه قرآن است.
قیمت دلار آمریکا در تهران به ۳۴۵۰ تومان رسید. الیاس نادران، نماینده مجلس ایران گفت احمدی‌نژاد عمداً بازار ارز را آشفته نگه می‌دارد. نادر قاضی‌پور، دیگر نماینده مجلس، نیز ضمن تکرار این سخن، گفته‌است مجلس شورای اسلامی در طرحی دو فوریتی، سلب اختیار دولت در بازار ارز را بررسی خواهد کرد. او یکی از دلایل افزایش قیمت دلار را تلاش دولت برای جبران کسری بودجه دانست. اما محمود بهمنی، رییس بانک مرکزی ایران، ضمن اظهار امیدواری درباره بهبود وضعیت بازار ارز گفت «بازار تا حدودی در حال مقاومت است، ولی قطعا این مقاومت به زودی در هم خواهد شکست.» بی‌بی‌سی فارسی، بی‌بی‌سی فارسی
شدم به چشم خود امیدوار تا شبنم گرفت دامن خورشید از نظربازی
مدت کوتاهی پس از بازگشت به منطقهٔ ۱۲، کتنیس به‌طور تصادفی می‌فهمد که شورش منطقهٔ ۸ از کنترل خارج شده‌است. سپس دو مهاجر از آن منطقه، به نام‌های بانی و تویل،[د] را می‌بیند. آن‌ها به کتنیس می‌گویند که قصد دارند برای رسیدن به منطقه ۱۳ تلاش کنند و امیدوارند که داستان‌های کاپیتول، در مورد نابودی کامل آن منطقه در سال‌ها پیش دروغ باشند و ساکنان آن در پناهگاه‌های زیرزمینی زنده مانده باشند.