امگا
معنی کلمه امگا در لغت نامه دهخدا

امگا

معنی کلمه امگا در لغت نامه دهخدا

امگا. [ اُ م ِ ] ( یونانی ، حرف ، اِ ) آخرین حرف از حروف یونانی بشکل w. ( از لاروس ).
- آلفا و امگا ؛ کنایه از اول و آخر. ( از لاروس ).
- آلفا و امگای چیزی یا امری بودن ؛ اول و آخر، ابجد و ضظغ، الف تا یاء آن بودن. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه امگا در فرهنگ معین

(اُ مِ ) [ یو. ] (اِ. ) بیست و چهارمین حرف الفبای یونانی .

معنی کلمه امگا در فرهنگ فارسی

آلفا و امگا کنایه از اول و آخر

معنی کلمه امگا در دانشنامه عمومی

آمگا. آمگا ( به لاتین: Amga ) یک رود در روسیه است که در یاقوتستان واقع شده است.

معنی کلمه امگا در دانشنامه آزاد فارسی

اُمِگا (omega)
آخرین حرف الفبای یونانی (ω)، و نماد چگالیجرم عالم. اگر ω کمتر از۱.۰ باشد، انبساط عالم برای همیشه ادامه خواهد یافت، اما اگر بیشتر از۱.۰ باشد، کشش گرانشیجرم آن به قدری خواهد بود که انبساط آن معکوس می شود و در نهایت، عالم دچار رُمبشخواهد شد. برآورد می شود که مقدار ω احتمالاً بین۰.۱ تا۱.۰ باشد.

معنی کلمه امگا در ویکی واژه

بیست و چهارمین حرف الفبای یونانی.

جملاتی از کاربرد کلمه امگا

در سال ۲۰۱۳ میلادی، سی‌ان‌ان آنرا در فهرست یکی از ۱۰ آرامگاه زیبای جهان قرار داد.
آرامگاه همایون مانند سایر آثار معماری دوره گورکانی هند دارای عناصر فراوان معماری ایرانی است با این تفاوت که در کنار به کار رفتن کاشی‌کاری به رسم هندیان تخته‌سنگ‌هایی نیز در بنا به کار رفته‌است.
ز صد دلیر یکی باشد آن که تو فیقش حسام قاطع و بازوی کامگار دهد
برگ برگ انجمن در ساز برگ عشرتند از برای پادشاه کام‌بخش کامگار
آرامگاه معین الدین جوینی مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار است و در شهرستان جوین، بخش مرکزی، روستای انداده واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
گرچه شد امروز این مجلس میسر بنده را پیش تخت پادشاه کامران کامگار
یک دعا بیشت نگویم واندعا اینست و بس کت بهر کامی‌ که خواهی بخت سازد کامگار
آرامگاه سید شمس الدین باقیمانده یک مجموعه بناست که در محله چهار منار یزد قرار دارد و به صورت زیارتگاهی نیمه ویران گاه به گاه محل عبادت پیرزنان محله و به ندرت مورد بازدید علاقه‌مندان به آثار تاریخی و مسافران خارجی واقع می‌شود.
آرامگاه چمرگاه مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان مهران، بخش صالح آباد، کیلومتری ۵ جاده سرنی، شمال شرقی روستای سرنی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۰۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بقعه شهشهان در محله شهشهان از نواحی بزرگ دردشت شهر اصفهان بنا شده‌است. این بقعه بر فراز آرامگاه یکی از عرفای قرن نهم هجری قمری به نام «شاه علاء الدین محمد» که در سال ۸۵۰ هجری قمری به امر شاهرخ تیموری کشته شده، بنا گردیده‌است و کتیبه‌های گچبری زیبایی در داخل آن وجود دارد. سردر آرامگاه، تزیینات کاشی کاری دارد. گنبد آن تجدید ساختمان شده‌است. خطوط ثلث زیبای داخل آرامگاه شهشهان، کار خط نویسان مشهور قرن نهم هجری قمری اصفهان است.
یکی از نکات جالب توجه معماری آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی استفاده از عدد ۱۱ در آن است که وینسنت کارلز پژوهشگر رشته ریاضی از کشور هلند موفق به کشف آن شد. وی با مطالعاتی که بر روی طرح گنبد فیروزه ای این آرامگاه انجام داد پی به این مسئله برد که گنبد به ۱۱ قسمت مساوی تقسیم شده‌است. قاعده این ۱۱ قسمت در پایین گنبد قرار دارد و راس‌های آنها در بالای گنبد و در کنار یکدیگر واقع شده‌اند. از نظر ریاضی، معمولاً محیط دایره به قسمت‌های مساوی زوج تقسیم می‌شود و انتخاب عدد ۱۱ برای تقسیم گنبد و طراحی آن بسیار جالب توجه است.
پادشاها شکر تو پیش که دانم گفت من جز به پیش کردگار ذوالجلال کامگار
آرامگاه (میر حیدر آملی) مربوط به سدهٔ ۹ ه‍.ق است و در آمل، چاکسر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۶۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این بنا در محیطی تاریخی با وجود حیاط زیبا و موزه شهدا بنا شده و یکی از نمادهای معماری آرامگاه‌سازی در ایران است. حکیم عارف صوفی، بهاء الدین سید حیدر بن علی بن حیدر معروف به شیخ حیدر آملی یا میر حیدر آملی (زاده:۷۲۰ هجری آمل، درگذشت: ۷۹۴) عارف و صوفی و مفسر شیعه دوازده امامی قرن هشتم است.
خاص مجوز دفن در این مکان میدهند .آرامگاه خانوادگی برخی از افراد سرشناس در پیرامون آن قرار دارد.
ولیکن در آن دولت کامگار نباشد بسی عمر او پایدار
تا کامگار گشت بشاهی ودخسروی یکدم زدن نگشت برو خشم کامگار
بس که سر تا پای دنیا دامگاه آفت است بر شکست رنگ عشرت مومیا دارد قدح
کوس نوبت زد بهر در بامگاه طبل رحلت کوفتش در شامگاه
آرامگاه نادرشاه نام آرامگاه محمد نادر شاه (پدر محمد ظاهرشاه) است که در شهر کابل در کشور افغانستان واقع است.
حکیمی دگر گفت کان کامگار به دانشوری در جهان نامدار