امکانات

معنی کلمه امکانات در لغت نامه دهخدا

امکانات. [ اِ ] ( ع اِ ) ج ِ امکان : با جمیع امکانات. ( از فرهنگ فارسی معین ). رجوع به امکان شود.

معنی کلمه امکانات در فرهنگ فارسی

جمع امکان : با جمیع امکانات .

جملاتی از کاربرد کلمه امکانات

رهبر ارکستر فیلارمونیک کرمانشاه نداشتن حداقل امکانات نظیر مکانی برای تمرین و سازهای مناسب را از جمله مشکلات این ارکستر اعلام کرده‌است. علی‌رغم اینکه نوازندهٔ کنترباس در ارکستر وجود دارد، اما ارکستر این ساز را در اختیار ندارد.
از امکانات عمومی این روستا می‌توان به آب، برق، تلفن،گاز،زمین فوتبال، مدرسه ابتدایی و مسجد اشاره کرد.
لست. اف‌ام به کاربران حساب‌های پولی ارائه می‌دهد که هزینهٔ آن، ۳ پوند، ۳ دلار یا ۳ یورو می‌باشد. امکاناتی که فقط به کاربران پولی تعلق می‌گیرید:
افراد خلاق، عموماً در زندگی دچار رخدادهای متنوعی بوده‌اند و بعضاً فقدان‌های بزرگی نظیر والدین یا امکانات مالی داشته‌اند. این فقدان‌ها عموماً موجب برانگیختن احساس نیاز شده و فرد را واداشته‌اند تا در جهت رفع نیاز خود به راه حل‌های خلاقانه بیندیشد.
آستانه سید قاسم یکی دیگر از فضای گردشگری است که دارای طبیعت زیبا و امکانات مناسب می‌باشد که هم ساله علاقه‌مندان زیادی از این مکان بازدید و از امکانات موجود بهره‌مند می‌شوند.
امّا فعالیت­های او برای کودکان محدود به کتابخوانی نیست. او هر فعالیتی را که بتواند به رشد کودکان در زمینه­ های مختلف کمک کند، با استفاده از امکانات موجود و دردسترس­ اش به اجرا درمی ­آورد. مثلاً در یکی از سفرهایش به روستاها، فیلم «دو راه حل برای یک مسئله» ساختۀ عباس کیارستمی، کارگردان ایرانی برنده جایزه نخل طلایی را برای ۱۵ دانش آموز نمایش داد. او با نمایش این فیلم چهاردقیقه­ ای برای کودکان سعی داشت تا کودکان را با مفاهیم مهم و ارزشمندی چون حل مسأله و دوستی آشنا سازد.
کار اصلی این نرم‌افزار، تدوین و ویرایش عکس است که می‌توان با امکانات موجود، در عکس‌ها تغییرات بسیار زیاد و متنوعی را به وجود آورد.
ورزشگاه بین‌المللی خلیفه که یکی از اولین ورزشگاه‌های بزرگ قطر است در سال ۱۹۷۶ در شهر الریان ساخته شد، و مدتی بعد در منطقه شهر اسپایر (عربی: مدینة اسبایر) یا شهر ورزشی (عربی: المدینة الریاضیة) گنجانده شد. منطقه اسپایر در ناحیه الوعب واقع شده و آکادمی اسپایر را در اختیار خود دارد. مرکز خرید ویلاجیو و باغ وحش دوحه نیز در منطقه الوعب واقع شدهاند. شهر آموزش، و پارک علم و فناوری قطر، و سایر امکانات بنیاد قطر در مناطق الغرافه، غرافة الریان و الشقب واقع شده‌است.
افزایش جمعیت در اسلو، از سال ۱۹۸۴ به بعد می‌تواند هم دلایل طبیعی داشته باشد و هم به علت بهبود و سهولت امکانات نقل و انتقال باشد. در مورد علل طبیعی می‌توان از کاهش میزان مرگ و میر و به خصوص افزایش تولد نام برد. بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵ میزان باروی زنان اسلو ۷۵ در صد میانگین کشور بود. در سال ۲۰۰۵ این میزان به ۹۶ در صد میانگین کشور رسید. تنها بخش کوچکی از افزایش جمعیت اسلو را می‌توان به افزایش نسبت مهاجران در شهر نسبت داد.
فنای ذات او در عین توحید رهاند او را ز امکانات تحدید
در دوران پهلوی، آموزش و پرورش نوین برای پسران و دختران در ایران، پایه‌گذاری شد و بعداً توسط جمهوری اسلامی، دنبال شد. سیستمی که تغییراتی کرد اما امکانات دوران پهلوی را نیز نگه داشت. بر اساس قانون اساسی ایران، آموزش و پرورش برای همهٔ کودکان و نوجوانان ایرانی تا دورهٔ متوسطه رایگان است و دولت وظیفه دارد امکان تحصیل را برای همگان از طریق وزارت آموزش و پرورش فراهم‌سازد.