امپراطور

امپراطور

معنی کلمه امپراطور در لغت نامه دهخدا

امپراطور. [ اِ پ ِ ] ( اِ ) رجوع به امپرتوری شود.

معنی کلمه امپراطور در فرهنگ عمید

۱. پادشاه مقتدر و توانایی که بر کشوری پهناور یا مملکتی که از کشورها و ملت های مختلف تشکیل شده، سلطنت داشته باشد، شاهنشاه.
۲. [قدیمی] لقب سرداران بزرگ روم.

معنی کلمه امپراطور در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - عنوان سرداران روم قدیم . ۲ - پادشاه مقتدری که بر ممالک و نواحی بسیار سلطنت کند شاهنشاه . امپراطور ایمپراطور .

معنی کلمه امپراطور در دانشنامه عمومی

امپراطور (آلبوم). امپراطور نام دومین آلبوم رسمی مهدی یراحی است که در ۷ مهر ۱۳۹۲ منتشر شد. این آلبوم دارای ۱۳ قطعه است.

معنی کلمه امپراطور در ویکی واژه

نیاهندوایرانی
پیشوایی که همسر یا سوگلی خود را جهت به دام انداختن دوست یا دشمن طعمه قرار دهد. امپراتور از سه کلمه آم- پِر- آتور تشکیل شده و آم در دنیای باستان به معنی زن یا جنس مؤنث و پِر طعمه است، آتور در معرض دید قرار دادن یا اصطلاحا تله‌گذاری است‌.

جملاتی از کاربرد کلمه امپراطور

در پی این ماجرا فرمانده نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، فرانک اف فلچر، عذرخواهی خود را ارسال کرده و خواستار آزادی ملوانان شد؛ که کشور مکزیک به آن توجهی نکرد؛ و از آن سو ویکتوریانو اوارتا رئیس‌جمهور مکزیک با امپراطوری آلمان دست دوستی داده بود؛ و همه این‌ها زمینه حمله را فراهم می‌کرد.
اخلاق بودایی برای اولین بار در جریان اقتصاد ایالتی در زمان حکومت آشوکا، امپراطوری بودایی هندی، به کار گرفته شد (حدود ۲۶۸ تا ۲۳۲ قبل از میلاد). سلطنت آشوکا با برنامه‌های گسترده در کارهای خیرخواهانه و عمومی، که شامل تأسیس بیمارستان‌ها، خوابگاه‌ها، پارک‌ها و حفاظت از طبیعت را می‌شوند، مشهور است.
جد پدری او یک غول نفتی و انسان دوست به نام آرماند همر بود که والدین اش از مهاجرین کلیمی روسی‌تبار می‌بودند. پدر آرماند، ژولیوس همر که از اودسای اوکراین تحت حکومت امپراطوری روسیه بود در نیویورک حزب کمونیست را بنیان نهاد.
علیرغم اعلام بی‌طرفی ایران در جنگ جهانی اول، نیروهای درگیر در جنگ از شمال، جنوب و غرب وارد ایران شدند. استان کرمانشاه نیز به سبب قرارگیری در مرز ایران و امپراطوری عثمانی مورد حملهٔ نیروهای عثمانی قرار گرفت.
ناپلئون بناپارت نیز در جهت نشان دادن قدرت خویش، گزارش‌هایی از دلاوری‌های نظامی‌اش را مکتوب کرد. او می‌دانست باید مردم را متقاعد کند که منافع کشور را در جهت حفظ امپراطوری از منافع فردی، جان و مال خود مهم‌تر بدانند و این‌گونه در هر شرایطی دارای یک ارتش بزرگ بود. ساختمان‌های باشکوه و مجلل با معماری رومی و مصری و طاق‌نصرت‌ها، بیانگر قدرت و عظمت او بودند. از دیگر سلاح‌های تبلیغاتی مهم او، برگزاری همه‌پرسی بود که از تکنیک‌های مورد علاقهٔ حکومت‌های دیکتاتوری بود.
این قلعه هزار ساله در قلب امپراطوری هیتلر قرار داشت که در حدود ۴۰۰ مایل (۶۴۰ کیلومتر) از مرزهایی که تحت کنترل نازی‌ها نبود فاصله داشت. دیوارهای بیرونی آن هفت فیت (دو متر) صخامت داشت و صخره ای که روی آن ساخته شده بود، یک پرتگاه دویست و پنجاه پایی (۷۵ متری) به رودخانه مولده که در آن قرار گرفته بود، داشت.
زتیبر که بد امپراطور روم همی خواست کو را شود همچو موم
به علت مرگ ناگهانی او، اکثر فتوحاتش که بعنوان امپراطوری، عملکرد تثبیت شده‌ای نداشتند و همچنین عدم موفقیت او در ایجاد یک جانشینی با ثبات به دشمنی و برادرکشی در میان پسرانش منجر گردید و در نتیجه دو تن از سه پسر او کشته شدند.
عابد در امپراطوری عثمانی مشهور شد تا شهرتش به گوش عبدالحمید دوم رسید که منجر شد تا عابد به دربار عبدالحمید راه بیابد که به سمت نویسندهٔ ویژهٔ عبدالحمید گماشته شد؛ و بعد از آن وی سمت کمیتهٔ دارایی را به عهده گرفت. عابد توانست که اعتماد عبدالحمید را جلب کند این‌گونه که عابد دوست صمیمی وی شد و عبدالحمید در مورد عابد می‌گوید: «دوست صمیمی که سرانجام یافتمش».
تا ابد شد، تا ابد شد، مقهور ملت از سلطنت و شاه و شاهنشاه وز امپراطور
سیما چیان، تاریخ‌نگار قرن ۲ پ. م، در کتاب شیجی نوشته است که اصالت ایالت چین به جوان سیون، یکی از پنج امپراطور افسانه‌ای باستان، بازمی‌گردد. امپراطور شون به یکی از نوادگان جوان سیون به نام بویی، نام خانوادگی یینگ را اهدا می‌کند. طی دودمان شیا و دودمان شیانگ، طایفه یینگ به دو بخش تقسیم شد؛ بخش غربی آن در امتداد فلات اوردوس تا کوآنچیو ( امروزه شهرستان لی از استان گانسو ) کوچیدند و بخش شرقی آن‌ها در شرق رودخانه زرد ( امروزه شانشی ) ساکن شدند. بخش شرقی اجداد پادشاهان ژائو خواهند بود.
دیگر در باب تفنگ های ارمغانی امپراطور که بسیار بموقع و بجا رسید. آن چه بای در رقیمه وزیر مختار اظهار رضامندی نمودیم، آن عالیجاه هم اگر تواند که بطور خوش پانصد قبضه را بگیرد، البته بسیار بسیار خوب است.
به ژوستن که بد امپراطور روم یکی نامه بنوشت با مهر و موم
پدربزرگ پدری او از لبنان به آمریکا مهاجرت کرد و پدربزرگ مادری اش مهاجری یهودی از امپراطوری روسیه بود.
و بعد، بر رأی حقایق نمای پادشاه ذی جاه انصاف کیش عدالت اندیش، تاجدار با زیب و فر، شهریار بحر وبر، برادر والاگهر خجسته اختر، امپراطور ممالک روسیه و مضافات که دولتش با جاه و خطر است و رایتش با فتح و ظفر؛ مخفی و مستور مماناد که ایلچی آن دولت را در پای تخت این دولت باقتضای حوادث دهر و غوغای کسان او با جهال شهر آسیبی رسید که تدبیر و تداک آن بر ذمه کارگذاران این دوست واقعی واجب و لازم افتاد.