امپراتور
معنی کلمه امپراتور در لغت نامه دهخدا

امپراتور

معنی کلمه امپراتور در لغت نامه دهخدا

امپراتور. [ اِ پ ِ ] ( لاتینی ، اِ ) عنوان سرداران روم قدیم. ( فرهنگ فارسی معین ). در روم سپهسالار قشون را امپراتور میخواندند. و در روزگاران بعد چون قیاصره روم فرماندهی قشون را هم داشتند این عنوان با عنوان قیصر توأم گردید. ( ایران باستان پیرنیا ص 2345 ). قیصر، عظیم الروم : مجروحین با وجود رنجی شدید راضی بودند و آنتونیوس را قسم میدادند که مراجعت کرده برای آنان خود را زحمت ندهد بعد او را امپراتور خود خوانده میگفتند... ( ایران باستان ص 2361 ) . || پادشاه مقتدر و مستقل و صاحب تاج و تخت که بر ممالک و نواحی سلطنت کند. ( از ناظم الاطباء ) ( ازفرهنگ فارسی معین ). شاهنشاه. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه امپراتور در فرهنگ معین

(اِ پِ ) [ فر . ] ( اِ. ) = امپراطور: ۱ - عنوان فرمانروایان روم قدیم . ۲ - شاهنشاه مقتدری که بر قلمروهای وسیعی سلطنت کند.

معنی کلمه امپراتور در فرهنگ فارسی

درقدیم لقب سرداران بزرگ روم بوده، امروزه به برخی پادشاهان اطلاق می شود، پادشاه مقتدروتوانا
( اسم ) ۱ - عنوان سرداران روم قدیم . ۲ - پادشاه مقتدری که بر ممالک و نواحی بسیار سلطنت کند شاهنشاه . امپراطور ایمپراطور .

معنی کلمه امپراتور در دانشنامه عمومی

امپراتور (پروانه). پروانه امپراتور ( نام علمی: Morpho peleides ) نام پروانه ای با بال های آبی است که زیستگاه آن مکزیک و آمریکای مرکزی است. بال های آبی رنگ درخشان این پروانه به دلیل شکست نور مانند رنگین کمان می درخشد و او از این ویژگی برای ترساندن دشمن بهره می برد. معمولاً اندازه بالهای این پروانه بین ۷ تا ۲۰ سانتی متر است و عمر آن حداکثر ۱۱۵ روز است. بال های این پروانه ترکیبی از دو رنگ سبز و آبی است.
امپراتور (فیلم). امپراتور ( انگلیسی: Emperor ) فیلمی آمریکایی - ژاپنی در ژانر جنگی و درام است که در سال ۲۰۱۲ ساخته شد و وقایع پس از جنگ جهانی دوم در ژاپن را شرح می دهد. از بازیگران آن می توان به متیو فاکس، تامی لی جونز، و کائوری موموئی اشاره کرد.
تولید فیلم در سال ۲۰۱۲ در نیوزیلند آغاز گردید.
وقایع فیلم در زمان پس از اشغال ژاپن اتفاق می افتد که در آن سرتیپ بانر فلرز به عنوان بخشی از نیروهای اشغالگر به ژاپن فرستاده می شود. ژنرال داگلاس مک آرتور از او می خواهد تا دربارهٔ مجرمان جنگی تصمیم بگیرد که آیا به اعدام برسند یا خیر. چالش اصلی فلرز تصمیم گیری دربارهٔ امپراتور هیروهیتو است که معتقد است با مرگ او اوضاع ژاپن نابسمان شده و عده زیادی خودکشی خواهند کرد.
• تامی لی جونز در نقش ژنرال داگلاس مک آرتور
• متیو فاکس در نقش سرتیپ بانر فلرز
• اریکو هاتسون در نقش آیا شیمادا
• توشیوکی نیشیدا در نقش ژنرال کاجیما
• کائوری موموئی در نقش خانم کاجیما
• کالین موی در نقش ژنرال ریچر
• تاکاتارو کاتائوکه در نقش هیروهیتو
• شوهی هینو در نقش ژنرال توجو هیدکی، نخست وزیر اسبق
معنی کلمه امپراتور در فرهنگ معین
معنی کلمه امپراتور در فرهنگ فارسی
معنی کلمه امپراتور در دانشنامه عمومی

معنی کلمه امپراتور در دانشنامه آزاد فارسی

امپراتور (عنوان). امپراتور (emperor)
عنوانی برای برخی از رؤسای دولت ها، به ویژه آنان که بر سرزمین های گسترده و پراکنده ای فرمان می رانند. این عنواننخستین بار دربارۀ حاکمان روم باستان به کار رفته است. در قرن ۹م، شارلمانی در اروپای غربی این عنوان را احیا کرد و پس از او حاکمان امپراتوری مقدس روم از این عنوان استفاده کردند. تزارهای روسیه (۱۷۲۱) خود را امپراتور می خواندند و در قرن ۱۹ ناپلئون اول و ناپلئون سوم در فرانسه، حکام خاندان هوهِنتسولرندر آلمان و چندین تن از حاکمان امریکای لاتین این عنوان را دربارۀ خود به کار می بردند. از ۱۸۷۷ تا ۱۹۴۷ مقام سلطنت انگلستان امپراتور یا امپراتریس هند خوانده می شد. همچنین، عنوان امپراتور دربارۀ برخی از فرمانروایان غیراروپایی که برای آنان در غرب معادلی یافت نمی شود، مانند حاکمان سنّتی چین و ژاپن، هم به کار رفته است.
امپراتور (لقب). امپراتور (imperator)
به لاتینی «فرماندۀ کل»، لقبی که در دوران جمهوری، سربازانِ سردار پیروز به او می دادند، و سپس رسماً رئیس کشور شد. در زمان جمهوری، هنگامی که سرداری در جنگ پیروز می شد، سربازانش او را با عنوان «ایم پِراتور» سلام می دادند و این عنوان به نام سردار، به منزلۀ لقب یا کنیه افزوده می شد. اوگوستوس، اصلی را بنیاد نهاد که برطبق آن همۀ افتخارات جنگی سرداران به رئیس کشوری تعلق می گرفت که تحت امر او خدمت می کردند. این لقب به پیش از نام اوگوستوس افزوده شد، و بدین ترتیب عنوان «امپراتور» پیش از نام هریک از امپراتوران قرار گرفت.

معنی کلمه امپراتور در ویکی واژه

امپراطور:
عنوان فرمانروایان روم قدیم.
شاهنشاه مقتدری که بر قلمروهای وسیعی سلطنت کند.

جملاتی از کاربرد کلمه امپراتور

هرچه امپراتور، است یا رئیس‌جمهور است یا ز مسجد اقصی یا ز خاک مکزیک است
در این دوران وی نزد امپراتور عثمانی - یلدرم بایزید- تقرب یافت و به منصب قضاوت در بروسا گمارده شد. او همچنین به عنوان مشاور سیاسی دربار عثمانی نیز فعالیت داشت.
سکندر سور امپراتور روم یکی مرد بد سخت و ناپاک و شوم
احمدشاه خرد مندانه، اساس یک امپراتوری بزرگ را نهاد. هنگام در گذشت او متصرفاتش از غرب خراسان تا سر هند و از آمو تا دریای هند گسترش داشت و این‌همه را یا با انعقاد پیمان به‌دست آورده بود یا در عمل (به زور شمشیر) تصرف کرده بود.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به سانحه، ایزابل، تاج شکسته، کارلوس، پادشاه امپراتور، ماتادور، قانون میل، ال دورادو و مارپیچ یونانی اشاره کرد.
پرستش میتراس در امپراتوری روم با تصاویری از ذبح یک گاو توسط این خدا مشخص می‌شود. تصاویر دیگری از میتراس نیز در معابد رومی یافت می‌شود. به عنوان مثال میتراس در ضیافت با سول و به تصویر کشیدن تولد میتراس از یک تخته سنگ. اما تصویر ذبح گاو (گاو نر) همواره جایگاهی مرکزی دارد. منابع متنی برای بازسازی فلسفه این نماد بسیار نادر است. (بخش تفسیر صحنه کشتار گاو را ببینید)
مورخ بیزانسی، پروکوبیوس (۵۵۰ ب. م) در کتاب جنگ ایران، اینگونه نوشته که پنج فرمانروای موروثی (ساتراپ) ارمنی که نشان افتخارشان را از امپراتور روم دریافت کرده‌بودند، شنل‌هایی از لانا پینا می‌پوشیدند. ظاهراً فقط حکمرانان اجازهٔ پوشیدن چنین شنل‌هایی را داشتند.
امپراتور بعدی میخائیل چهارم، معشوق زوئه، دختر کنستانتین هشتم و همسر رومانوس سوم بود که بعدتر با او ازدواج نمود. میخائیل در ۱۰۴۱ بر اثر بیماری درگذشت و خواهرزاده‌اش با عنوان میخائیل پنجم بر تخت امپراتوری نشست که پس از چند ماه حکومت از قدرت برکنار شد و مادرخوانده‌اش زوئه به فرمانروایی رسید. او همراه با خواهرش تئودورا و شوهرش کنستانتین نهم تا ۱۰۵۰ حکومت کرد و پس از او کنستانتین نهم تا ۱۰۵۵ و سپس تئودورا تا ۱۰۵۶ قدرت را در دست داشتند و پس از مرگ آنها میخائیل ششم به امپراتوری بیزانس رسید.
دوران حکومت او مصادف با فرمانروایی سلطان حسین بایقرا تیموری و سلاطین مختلف دودمان آق‌قویونلو از جمله یعقوب و مراد در دوره‌های متفاوت و مناطق مختلف بر ایران و سلطان محمد فاتح و سلطان بایزید دوم بر امپراتوری عثمانی بود.
خانوادهٔ امپراتوری در خانهٔ ایپاتیف در انزوای شدید نگه داشته شدند. صحبت کردن به‌زبانی غیر از روسی به‌شدت ممنوع بود. آن‌ها اجازهٔ دسترسی به چمدان خود را که در یک خانهٔ بیرون از آن‌جا نگهداری می‌شد، نداشتند. دوربین‌ها و تجهیزات عکاسی آن‌ها نیز مصادره شد. به خدمتگزاران دستور داده شد که رومانوف‌ها را فقط با نام و نام خانوادگی خود خطاب کنند. خانواده، تحت بازرسی منظم وسایل خود، و تلاش برای برداشتن دستبندهای طلای الکساندرا و دخترانش از دست آن‌ها قرار گرفتند.
بیشتر نقاشی‌های ماوه، از انسان‌ها و حیوانات در هوای آزاداست. در تابلو سواری در صبح در موزه امپراتوری، برای مثال اسب سواران شیک کنار دریا دیده می‌شوند که از دید بیننده دور می‌شوند. جزئیات غیر معمول، سقوط اسب در پیش صحن، گواهی بر تعهد او بر رئالیسم است.
سلجوقیان با هجوم به ارمنستان و شکست تمامی حکومت‌های بزرگ و کوچک محلی و همچنین، شکست امپراتوری بیزانس، در جنگ ملازگرد، توانستند بر کل منطقه تسلط یابند.