امواج

امواج

معنی کلمه امواج در لغت نامه دهخدا

امواج. [ اَم ْ ] ( ع اِ ) ج ِ موج. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). کوهه های آب. خیزابها. موجها: از میان تلاطم امواج محنت سر برآورد و گفت. ( گلستان ). || در علوم گوناگون بکار میرود و بحرکات موجی و ارتعاشات و تموجات و اضطربات اشیاء گوناگون اطلاق میشود مانند امواج الکتریکی ، امواج رادیویی ، امواج مغناطیسی و غیره. رجوع به موج شود.

معنی کلمه امواج در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. )جِ موج ، خیزاب ها، موج ها. ،~ الکترومغناطیسی امواج حامل انرژی .

معنی کلمه امواج در فرهنگ عمید

= موج

معنی کلمه امواج در فرهنگ فارسی

جمع موج
( اسم ) جمع موج خیزابها کوهه ها موجها.

معنی کلمه امواج در دانشنامه عمومی

امواج (فیلم). امواج ( انگلیسی: Here Come the Waves ) یک فیلم در ژانر کمدی و موزیکال به کارگردانی مارک سندریچ است که در سال ۱۹۴۴ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به بینگ کرازبی، بتی هاتن، سانی تافتس، و آن دران اشاره کرد.

معنی کلمه امواج در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:موج

معنی کلمه امواج در ویکی واژه

جِ موج ؛ خیزاب‌ها، موج‌ها. ؛~ الکترومغناطیسی امواج حامل انرژی.

جملاتی از کاربرد کلمه امواج

آنتن های شلاقی به طور معمول به عنوان آنتن های تشدیدشونده طراحی می شوند. میله به عنوان تشدیدکننده امواج رادیویی عمل می کند ، و جریان ها و ولتاژهای امواج ساکن از دو انتهای آن به سمت جلو و عقب منعکس می شوند. بنابراین طول میله آنتن با توجه به طول موج امواج رادیویی مورد استفاده تعیین می شود.
روش نشر امواج صوتی دو تفاوت عمده با سایر آزمون های غیر مخرب دارد.تفاوت اول،ریشه شکل گیری موج صوت می باشد.در این روش به جای فرستادن امواج به درون قطعه،به صدای قطعه گوش داده می شود.به طور مثال در آزمون غیرمخرب فراصوت،امواج فراصوت توسط یک فرستنده به قطعه فرستاده می شوند و امواج بازگشتی مورد بررسی قرار می گیرند،اما در روش نشر صوت، موج صوت تولید شده توسط منبعی درون قطعه، مورد تجزیه و تحلیل توسط کامپیوتر قرار می گیرد.
واندر امواج بخار جانکاه گم شده شعشعهٔ بهرامی
پیام عالم امواج می‌برد به محیط تپیدنی‌ که ز پهلوی ما خبر دارد
از طینت امواج تردد نتوان برد تا هست نفس فکر محالیست توکل
مهاجرت نقش بسیار مهمی را در شکل‌دادن به ساختار آلبرتا ایفا کرده‌است. در نتیجه امواج بزرگ مهاجرت در مقاطع مختلف گذشته، این استان در توسعه خود ساکنان بزرگی را پذیرفته‌است که این ساکنان میراث خود را از کشورهایی همانند بریتانیا، آلمان، ایرلند، اوکراین، و فرانسه می‌دانند. آلبرتا همچنین دارای جوامع بزرگی که از جنوب آسیا و چین ارث می‌برند، می‌باشد. امروزه مهاجرت به آلبرتا به بالاترین سطح در زمان خود رسیده‌است و در این مورد به این استان برای توسعه و تنوع بیشتر کمک می‌شود.
ز امواج دانشش دو سه قطره شد میغ و درچکید به فدفد
نمود هر دو جهان غیر یک حقیقت نیست یکی است بحر ولی مختلف بود امواج
آب و هوای این شهر به‌طور کلی مدیترانه‌ای بوده که در فصل تابستان گرم و خشک و در زمستان معتدل و بارانی می‌باشد. به عبارت دیگر در فصل زمستان امواج هوای گرم از سوی دریا به طرف ساحل در چرخش بوده و مانع از برودت و سرمای زیاد می‌گردد. میانگین دما در تابستان بین ۲۸ تا ۳۶ درجه و بعضاً تا ۴۰ درجه سانتیگراد نیز می‌رسد. در زمستان ماه ژانویه دمای هوا به‌طور متوسط بین ۹ تا ۱۵ درجه می‌باشد؛ و از نظر هواشناسی تا اکنون برف و یخبندان در این شهر به ندرت دیده شده‌است.
به یاد چین ابروی تو دریا را ز امواجش شکستی می‌کشد بر دوش چندین‌کاروان ابرو
با تلاش‌هایی که انجام شد، دانشمندان بین سال‌های ۱۸۳۰ تا اواخر قرن ۱۹ام موفق به کشف منابع ستاره‌شناسی دیگری با این ویژگی شدند. امواج فروسرخ مربوط به ماه در سال ۱۸۷۳ توسط ویلیام پارسونز، کشف شدند. ارنست فاکس نیکولز با استفاده از تابش‌سنج تلاش کرد، تا پرتو فروسرخ ستاره‌های نگهبان شمال و کرکس نشسته را تشخیص دهد، اما به نتایج قطعی دست پیدا نکرد.
بحر و آسودگی امواج و تپش‌فرسایی اینک آیینهٔ صلح قدم و جنگ حدوث
مردمی کن برسان خدمت من چون برسی به بزرگی که کفش بحر عطا امواجست
محتشم گر بحر غم امواج خواهد زد چنین سیل اشگ من ز ماهی تا به مه خواهد شدن
در این حالت ذرات درجهت انتشار موج شروع به نوسان می کنند.امواج طولی می توانند در جامدات،مایعات و گاز ها منتقل شوند،در صورتی که این نکته برای حالات دیگر موج های صوتی صادق نیست.امواج عرضی و صفحه ای تنها در جامدات قابل انتقال هستند.
بیدل آب گوهر از تشویش امواج منست با دل نفسرده فارغ از هزار اندیشه‌ام
هرچند قبلاً وجود این امواج به‌طور غیرمستقیم تأیید شده‌بود.