امنیت ملی

امنیت ملی

معنی کلمه امنیت ملی در فرهنگستان زبان و ادب

{national security} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] نبود خطری که موجودیت یا حاکمیت یا تمامیت ارضی یا ارزش های کشور را تهدید کند

معنی کلمه امنیت ملی در دانشنامه عمومی

امنیت ملی (فیلم ۲۰۰۳). امنیت ملی ( انگلیسی: National Security ( 2003 film ) ) فیلمی در ژانر اکشن، زوج هنری، و کمدی به کارگردانی دنیس داگن است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد.
«ایرل» ( مارتین لارنس ) و «هنک» ( استیو زن ) در یک چیز با هم تشابه دارند، هردو طرد شدهٔ ادارهٔ پلیس لوس آنجلس هستند! یکی خنگ و دیگری عصبانی. اخراج این دو همکار در یک اتفاق باورنکردنی، ناگهان منجر به کشف بزرگترین باند قاچاق در آمریکا می شود و حال این دو مأمور بدشانس ناخواسته درگیر این ماجرا می شوند…
• مارتین لارنس
• استیو زان
• بیل دوک
• اریک رابرتز
• کلم فیور
• روبین لی
• مت مک کوی
• برت کالن
• استیون توبولوسکی
• گرگ سرانو

معنی کلمه امنیت ملی در ویکی واژه

نبود خطری که موجودیت یا حاکمیت یا تمامیت ارضی یا ارزش‌های کشور را تهدید کند.

جملاتی از کاربرد کلمه امنیت ملی

متیس وزیر دفاع آمریکا در ۳ سپتامبر ۲۰۱۷ بدنبال ملاقات با پرزیدنت ترامپ و شورای امنیت ملی به این آزمایش کره شمالی واکنش نشان داد و گفت که تهدیدات علیه آمریکا یا متحدانش با پاسخ شدید نظامی آمریکا روبرو خواهد شد.
ابوالفضل عمویی (زاده ۱۳۶۰ دامغان) سیاستمدار ایرانی و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در سال‌ اول بوده‌است.
سرویس امنیت فدرال روسیه یا اف‌اس‌به (به روسی: Федеральная служба безопасности Российской Федерации) سازمان اطلاعاتی و امنیت ملی فدراسیون روسیه و جانشین اصلی کمیته امنیت دولتی (کاگ‌ب) سازمان اطلاعاتی و امنیتی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی است.
سربازان مزدور سفیدپوستِ ارتش ملی کنگو به رهبری مایک هور که توسط پشتیبانی خلبانان کوبایی مخالف کاسترو و سازمان سیا پشتیبانی می‌شدند، مانع دیگری بر سر راه گوارا بودند؛ اینان او را از پایگاهش در کوه‌های نزدیک دریاچه تانگانیکا در جنوب‌شرقی کنگو بیرون راندند و می‌توانستند ارتباطات او را شنود کنند و بدین طریق از برنامه‌های حمله او آگاه می‌شدند و خطوط تدارکات او را مختل می‌کردند. هر چند گوارا سعی داشت حضور خود در کنگو را پنهان کند، اما دولت ایالات متحده از موقعیت و فعالیت‌های او آگاه بود. آژانس امنیت ملی با استفاده از یواس‌ان‌اس سرجوخه خوزه اف والدز (تی-ای‌جی-۱۶۹) در اقیانوس هند، کلیه ارتباطات او را رهگیری می‌کرد.
ریاست منتخب کشورهای آسیایی در کمیته زن و جوان در کشورهای پاکستان و فنلاند، ریاست هیئت پارلمانی شرکت‌کننده در سمینار حقوق زنان نروژ، عضویت در کمیته حقوقی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، ریاست گروه دوستی ایران و فنلاند و نایب رئیسی کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی از دیگر فعالیت‌های پارلمانی امین‌زاده‌است.
از فعالیت‌های پارلمانی او در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی می‌توان به نایب رئیسی کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، و طراح و مدافع قوانینی در خصوص بیمه دندانپزشکی، حقوق زنان و مجروحین شیمیایی مصوب در مجلس اشاره کرد.
احمد خمینی در دو دوره پیاپی از سال ۱۳۶۸ تا هنگام درگذشت، نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بود. وی همچنین از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.
در واکنش به اطلاعات فاش شده توسط اسنودن، جاستین اماش و جان کنیرس دو نماینده مجلس آمریکا از ایالت میشیگان، «متمم اماش-کانیرز» را برای «قانون اختیارات امنیت ملی» پیشنهاد کردند. در صورت تصویب این متمم، جمع‌آوری و ذخیره‌سازی سوابق شخصی افراد بی‌گناه و غیرمظنون را قطع می‌شد؛ ولی نمایندگان مجلس آمریکا با رأی ۲۰۵ موافق به ۲۱۷ مخالف، آن را رد کردند. یک بررسی نشان داد کسانی که به متمم رای مخالف دادند، شاهد ۱۲۲٪ افزایش در کمک‌های پیمانکاران نظامی به کمپین خود در مقایسه با کسانی بودند که به آن موافق دادند.
المعتصم‌بالله قذافی (به عربی: المُعْتَصِمٌ بِٱللهِ ٱلْقَذَّافِیّ) (۱ ژانویه ۱۹۷۷-۲۰ اکتبر ۲۰۱۱) که همچنین معتصم یا المعتصم نیز شناخته می‌شود؛ یکی از اعضای ارتش لیبی و مشاور امنیت ملی لیبی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ بود. او پنجمین پسر معمر قذافی و یکی از اعضای دایره داخلی پدرش بود.
هفته دوم تیر ماه بیش از ۲۰ تن در زندان‌های مختلف اعدام شدند. گرچه منابع دولتی جرم این افراد را مواد مخدر و … ذکر کردند اما منابع حقوق بشر هدف از این اعدام گسترده را ایجاد وحشت در میان معترضان می‌دانند. اعدام در شرایطی صورت گرفت که صدها تن از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران همچنان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در زندان به سر می‌برند. منابع حقوق بشر همچنین گفتند که ناصر خیرالهی نیز در میان اعدام شدگان قرار دارد.