امنا

معنی کلمه امنا در لغت نامه دهخدا

امنا. [ اُ م َ ] ( از ع ، اِ ) ج ِ امین. ( از اقرب الموارد ).مردمان امین و امانت دار. ( ناظم الاطباء ). زنهارداران. امینان. ( فرهنگ فارسی معین ). امانت داران. ( غیاث اللغات ) ( از آنندراج ) ( فرهنگ فارسی معین ) :
الحق امنای مال ایتام
همچون تو حلال زاده بایند.سعدی. || کسانی که بر آنان اعتماد کنند. ( از ناظم الاطباء ) ( فرهنگ فارسی معین ). معتمدان. استواران. ( فرهنگ فارسی معین ). کسانی که بر آنان اعتماد کنند و از آنان ایمن باشند. بی بیم دارندگان. ( از آنندراج ).
- هیئت امنا ؛ گروهی که در سازمانی چون دانشکده و جز آن نظارت داشته باشند.
|| ( اصطلاح تصوف ) ملامتیه را گویند. ( از تعریفات جرجانی ) ( از فرهنگ فارسی معین ). فرقه ملامتیه را که یکی از فرقه های صوفیه است گویند، و آنان کسانی هستند که آنچه را در باطن و نهان خود دارند در ظواهر آشکار نسازند. ( از اصطلاحات الصوفیه کمال الدین ابوالغنائم ).
- امنای تذکره ؛ ج ِ امین تذکره. ( از فرهنگ فارسی معین ).
- امنای دولت ؛ کارگزاران دولت. ( ناظم الاطباء ).
و رجوع به امین شود.

معنی کلمه امنا در فرهنگ عمید

= امین

معنی کلمه امنا در فرهنگ فارسی

( آمنا ) ( فعل ) ایمان آوردیم گرودیم و براست داشتیم : متحسب آمنا و صدقنا سر از گریبان شرع بر آورد ....
جمع امین . ۱ - زنهار دادن امینان امانت داران . ۲ - معتمدان استواران کسانی که بر آنان اعتماد کنند . ۳ - یا امنائ تذکره . جمع امین تذکره

معنی کلمه امنا در فرهنگ اسم ها

اسم: آمنا (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: āmanā) (فارسی: آمنا) (انگلیسی: amana)
معنی: امین شده، صورت دیگر آمنه، زن ایمان آورنده

معنی کلمه امنا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] آمنا. ریشه کلمه:
امن (۸۷۹ بار)
تعبیر به «آمَنّا» (ایمان آورده ایم) از مادّه «أمِن» به صورت صیغه «جمع»، در حالی که جمله بعد، به صورت صیغه «مفرد» است (جَعَلَ)، شاید از این نظر باشد که این گروه از منافقان می خواهند خودشان را در صف جمعیّت مؤمنان جا بزنند، لذا «آمَنّا» می گویند. یعنی همچون سایر مردم ایمان آورده ایم.
[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
امن (۸۷۹ بار)

معنی کلمه امنا در ویکی واژه

امینان، امانت‌داران، امین.
(قدیم): افراد مورد اعتماد که امور مهم ‌کشور در دست آنان بود.

جملاتی از کاربرد کلمه امنا

اگر چه این روش به عنوان یک روش جدید امیدبخش برای حل مشکلات اخلاق زیستی تلقی می‌شود، اما از سوی دیگر بخاطر نامناسب جلوه دادن مشکلات اخلاقی تحت عنوان مشکلاتی که می‌توانند به وسیلهٔ شواهد رفع شوند، مورد انتقاد قرار گرفته‌است.
دیدم امنا را و رسیدم وزرا را امروز مهین شخص تو از بهر ثنا به
حاشیه این بر نظامنامه نویسد یکسو ان لایجوز و یکسو ان لم
خارج از ادبیات تخصصی زبانشناسی، این اصطلاح همچنین برای توصیف فهرست مردمان باستانی ایتالیا همان‌طور که در دوران روم تعریف شده بود، از جمله مردمان پیش از روم باستان مانند تمدن اتروسک و مردم رائتی یعنی مردمانی که زبان‌های هندواروپایی صحبت نمی‌کردند، استفاده می‌شود. چنین استفاده ای در زبان‌شناسی نامناسب است، اما توسط منابعی مانند دانشنامه بریتانیکا استفاده شده‌است، که ادعا می‌کند «ایتالیا تنها پس از تسخیر روم به یک چهره‌شناسی قومی، سیاسی و فرهنگی یکپارچه دست یافت، با این حال کهن‌ترین مردمان آن همچنان نامشان در مناطق ایتالیای رومی باقی مانده است. — لاتیوم، کامپانیا، پولیا (ایتالیا)، کالابریا، لوکانیا، امیلیا-رومانیا، سامنیوم، پیکنوم، اومبریا، اتروریا، ونتو، و لیگوریا.»
گفت این قوم اند چون تردامنان در ره دنیا نه مردان نه زنان
بیضایی تالارِ وحدت را برای این نمایش نامناسب می‌دانسته است.
روایات مورخان یونانی نیز حاکی است که این شهر در دورهٔ مادها (از اواخر سده هشتم تا نیمهٔ اول سده ششم پیش از میلاد)، مدت‌ها مرکز امپراتوری مادها بوده است و پس از انقراض آن‌ها نیز به عنوان یکی از پایتخت‌های هخامنشی (پایتخت تابستانی و احتمالاً محل خزانهٔ آنها) به‌شمار می‌رفته است. گفته‌های هرودوت مورخ یونانی، در سده پنجم قبل از میلاد، مهم‌ترین مآخذ تاریخی در این مورد است. وی بنای اولیه این شهر را به «دایااکو» نخستین شهریار ماد نسبت می‌دهد (۷۲۸ قبل از میلاد). هرودوت اوضاع سیاسی و اقتصادی نامناسب قوم ماد را در دستیابی دیااکو به قدرت مؤثر می‌داند.
خورشید روی او را نسبت بماه کردم زین کار نامناسب شرمنده ام ز رویش
رخت ز دیده تر دامنان نگه می دار که کم نهد کسی آیینه را به نم نزدیک
گرچه در نام و نقش مختلف ‌ اند نامناسب چو دال و چون الف ‌ اند
پس از آن وی مدیریت شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران «پنها» را برعهده گرفت. در سال ۱۳۸۴ به گفته خودش بر اثر استفاده از کفش نامناسب، از کوه دماوند سقوط کرد و دچار جراحت شدید شد، سپس به کما رفت و چندی بعد بهبود یافت. از کارهای برجستهٔ وی در دوران فرماندهی نزاجا؛ بهبود بودجه و اقتصاد ارتش، همچنین رزمایش استراتژیک ذوالفقار «مانور بزرگ ولایت» در بیابان‌های استان قم می‌باشد.
استیو کوهن همچنین مالک ۷ درصد سهام موتور جستجوی ژاپنی-چینی بایدو است. او از اعضای هیئت امنای دانشگاه براون و بنیاد رابین هود در نیویورک است.
کسبه خسارت‌دیده ساختمان پلاسکو حاضرند در مجتمعی مناسب مانند ساختمان مجتمع نور واقع در ضلع شمال غربی تقاطع طالقانی و ولیعصر اجاره بپردازند تا اینکه در دیگر مناطقی نامناسب حتی به‌صورت رایگان اسکان داده شوند، چراکه در این صورت بازار پیشینشان که «ساختمان پلاسکو» بود، از بین می‌رود.
و این صفت، هیچ طایفه را این قدر در کار نیست، که سلاطین و الاتبار را و پوشیدن اسرار، از شرایط سلطنت و جهانبانی، و از مهمات ضوابط کشورستانی است چون ایشان را دشمنان و مدعیان بسیار، و هرگاه بر مکنون ضمیر پادشاه مطلع شوند، در صدد تدارک برمی آیند پس باید از محرمان و دانایان و امنای دولت نیز اسرار را مخفی دارند، که محرم را نیز محرمی باشد و بسا باشد که منجر به هلاکت و فساد می گردد.
برآمد خروش از هوادار چست که تردامنان را بود عهد سست
این روش، بدو سبب نامناسب است. چرا که از سوئی پاره ای واژه های یونانی در زبان عربی یافت نمی شود و در این گونه ترجمه پاره ای از واژه های یونانی بحال خویش می ماند.
وی مؤسس و اولین مدیر مسئول وبگاه خبری الف بوده و همچنین احمد توکلی اکنون مؤسس و رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت است. وی همچنین رئیس هیئت امنای مجتمع فرهنگی آموزشی پسرانه معلم می‌باشد که ۱۷ شهریور ۱۳۶۹ تأسیس شده‌است.
هل الدهر یوما بلیلی یجود و ایامنا باللوی هل تعود
جنبش‌های دانشجویان آلمانی به‌طور عمده واکنش علیه اقتدارگرایی و ریاکاری دولت آلمان و سایر دولتهای غربی، بخصوص در رابطه با شرایط زندگی نامناسب دانشجویان بود. دانشجویان در ۱۰۸ دانشگاه آلمان برای به رسمیت شناختن آلمان شرقی و حذف مسئولین دولتی با گذشته نازی و برای حقوق دانشجویان دست به اعتراض زدند. در فوریه، استادان دانشگاه بن در اعتراضات خود خواستار برکناری ریاست وقت دانشگاه به دلیل فعالیت‌هایش در ساختن اردوگاه‌های کار اجباری در طول جنگ شدند.
آلبرت دانیال‌زاده (زاده ۱۹۳۱ - درگذشته ۵ دسامبر ۲۰۱۶)، زیست‌شیمی‌دان ارمنی‌تبار اهل ایران بود. وی از بنیان‌گذاران زیست‌شیمی در دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال ۱۳۴۳ بود. وی همچنین عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی ایران بت‌ئیل بود.