املش
معنی کلمه املش در لغت نامه دهخدا

املش

معنی کلمه املش در لغت نامه دهخدا

املش. [ اَ ل َ ] ( اِخ ) قصبه مرکز دهستان املش بخش رودسر شهرستان لاهیجان است که در 12 هزارگزی جنوب باختری رودسر و 12 هزارگزی جنوب خاوری لنگرود واقع شده. سکنه آن 2600 تن است. آب آن از رودخانه شلمان و محصول آن برنج ، چای ، ابریشم است. بازار آن در حدود 80 باب دکان دارد و روزهای سه شنبه بازار عمومی دایر میشود. این قصبه دارای ادارات دولتی است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 2 ).
املش. [ اَ ل َ ] ( اِخ ) نام یکی از دهستانهای بخش رودسر شهرستان لاهیجان است. این دهستان بین دهستانهای حومه لنگرود و رودسر واقع شده. آب آن از رودخانه شلمان و پلرود تأمین می شود. محصول قراء جلگه ، برنج ، و محصول قراء کوهستانی ، لبنیات است. این دهستان از 44 آبادی بزرگ و کوچک تشکیل شده و جمعیت آن در حدود دوازده هزار تن است. مرکز دهستان قصبه املش ( رجوع به همین ماده شود ) و قراء مهم آن سویره ، چهارده ، چلارس ، مشکله ، گلستان محله ، تمیجان ، کلاکلایه و نرکه است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 2 ).

معنی کلمه املش در فرهنگ فارسی

نام یکی از دهستانهای بخش رودسر شهرستان لاهیجان است .

معنی کلمه املش در دانشنامه عمومی

اَملَش شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان املش در استان گیلان و مرکز شهرستان املش است. شهرستان املش با مساحت تقریبی ۴۰۷ کیلومتر مربع در فاصله ۷۵ کیلومتری شهرستان رشت و در ۱۶ کیلومتری شهرستان رودسر و شهرستان لنگرود قرار دارد.
قدمت این شهر به دوران سلطنت شاه عباس صفوی بر می گردد. در این دوران امرایی به نام های ولی سلطان صوفی و بهرام علی صوفی به امر شاه عباس به حکومت رانکوه و دیلمان منصوب و در املش سکنی گزیدند. از خانواده های قدرتمند و قدیمی املش می توان به خاندان صوفی اشاره کرد.
کشف آثاری از قرون گذشته در این منطقه، حاکی از این است که املش سابقه کهن تاریخی پیش از اسلام را دارد.
۱۴۷ اثر از آثار تاریخی املش ثبت ملی شده است که از نظر تعداد آثار تاریخی بعد از فومن در جایگاه دوم استان گیلان قرار دارد.
دو روستای بویه و امام در ییلاقات این شهرستان جز چهار روستای تاریخی استان گیلان معرفی شده اند.
این شهرستان یکی از دو معدن بزرگ میکای سیاه و دولومیت ایران را در قلب خود جای داده است.
املش با ۳۲ درصد تولید چای ، بزرگترین تولیدکننده چای و دومین تولیدکننده فندق کشور ایران محسوب می گردد.
براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت املش برابر با ۱۵۴۴۴ نفر بوده است. مردم املش از قوم گیلک هستند
درباره اینکه چرا به آن املش گفته میشود فرضیه های مختلفی وجود دارند، برخی معتقدند که اسمی است مرکب از دو واژه «ام» و «لش» که «لش» به معنی راکد، ایستاده، و «ام» به رود و رودخانه گفته می شود؛ بنابراین املش به معنی رود تنبل و راکد از جریان ایستاده می باشد. شهر املش مجاور رودخانه شلمان رود واقع شده و به علت «مند آب» بودن رودخانه در سابق، این شهر بنام «آبلش» نامیده شد. این رودخانه باعث شد که املش به دو قسمت غربی و شرقی به ترتیب به نام های «سولوش» و «آبلش» موسوم و بعدها به مرور زمان املش نامیده شد در صورتی که رودخانه املش بسیار پر جنب و جوش بوده و بدلیل کوهپایه ای و شیب دار بودن منطقه امکان «مند آب» در هیچ کجا از این شهرستان وجود نداشته است. اما فرضیه دیگری نیز وجود دارد که بدین گونه است در برخی از شهرها و مناطق مسکونی اروپایی که دارای منابع طبیعی و آب و هوایی مشابه با شهرستان املش هستند ( داشتن رودخانه و جنگل و سرسبزی ) پسوند آملش ، آم لاش ، ( am lesh ) داده شده است مانند شهر ( لاندسبرگ آم لش ) شهری در ایالت بایرن در کشور آلمان و ( وایسنباخ آملش ) نام یک منطقه مسکونی در اتریش که در منطقه رویت واقع شده است احتمالا در زمان های دور نام این شهر را آملش یا آم لاش گذاشته باشند و به مرور زمان دستخوش تغییرات شده و به املش تغییر نام پیدا کرده .
معنی کلمه املش در فرهنگ فارسی
معنی کلمه املش در دانشنامه عمومی
معنی کلمه املش در ویکی واژه

معنی کلمه املش در ویکی واژه

یا آملش، منطقه‌ای باستانی و محل سکونت نژادی خاص از زنان ایرانی در شمال ایران.
اصطلاحی برای اشاره به افرادی خاص از بانوان و برای آقایان کاربرد نداشته است. نژادی خاص از زنان، زنان درشت هیکل یا لندهور و تنبل.

جملاتی از کاربرد کلمه املش

النکنگه، روستایی از توابع بخش رانکوه شهرستان املش در استان گیلان ایران است.
موقعیت مکانی این شهر به‌طوری است که به ۴ شهر اصلی استان گیلان متصل است. از شمال به شهرهای کومله و لنگرود و دریای خزر، از شمال شرق به شهرستان املش و شلمان و رودسر، از جنوب به رشته کوه‌های البرز و از شمال غربی به لاهیجان محدود می‌شود. فاصله این شهر تا دریا حدود ۱۶ کیلومتر می‌باشد.
کنی از همت رحمت املش ختم بر خیر کتاب اجلش
با عدل شاملش نتوان یافت در جهان یکتن که باشد از ستم دهر مشتکی
بظاهر صورت ملکی داشت، و نقاب تقدیس بر بسته، و باطنی خراب. هزاران سال بساط عبادت بپیموده بر امید وصل، چون پنداشت که دیده املش گشاده شود، یا نفحه وصال درونش وزد، از سماء سموّ بر خاک لعنت افتاد که: «وَ إِنَّ عَلَیْکَ لَعْنَتِی»:
بقعه آقا سید جمال‌الدین مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان املش، بخش رانکوه، روستای کاکرود واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ آبان ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۶۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اسماعیل گوابر، روستایی از توابع بخش رانکوه شهرستان املش در استان گیلان ایران است.
احمد منتظری (زاده ۱۳۳۴ - قم) مجتهد، فعال و صاحب‌نظر سیاسی و مذهبی، فرزند، سخنگو و رئیس دفتر آیت‌الله حسینعلی منتظری است. او همچنین داماد آیت‌الله محمدمهدی ربانی املشی است.
آن ودیعت کز حسین بددر دلش و آنچه محفوظ از ولی کاملش
روی او مهر است پنداری و من ما هم که راست کاملش چندان بیابم کو مرا همبر بود کذا
تپه‌های مارلیک در ۱۴ کیلومتری شهرستان رودبار و تپه‌های املش، کلاردشت و عمارلو از جمله مناطق تاریخی هستند که اشیاء نفیس و زینتی از طلا و نقره در آن‌ها یافت شده که تعلق آن‌ها به اقوام و قبایل ایرانی و آریایی مکشوف نیست. در این نواحی بخش طارم علیا اهمیت بسیار زیادی داشته و در دوران میانه اسلام به هندوستان ایران معروف بود.
این روستا در دهستان املش شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۹ نفر (۶۹خانوار) بوده‌است.
شاد بادش در دو عالم دل به نیل هر مراد چون ز لطف شاملش دل‌های غمگین شاد شد
تا جهان بودست بود و تا جهان باشد بود زانکه نفس کاملش واصل به وحی اکبرست
احمد بن ابی نصر بَزَنْطی که نام کاملش ابوجعفر احمد بن محمد بن ابی نصر می‌باشد، از عالمان امامیه در کوفه است و از اصحاب امامان شیعه، موسی کاظم، رضا و جواد می‌باشد. او از جمله راویان موثق و فقیهان برجسته شیعه در دوران ائمه‌است. وی در سال ۲۲۱ هجری قمری درگذشت.
نسب کاملش «برهان‌الدین ابوالحسن ابراهیم بن عمر بن حسن بن رُباط بن علی بن ابی‌بکر خِرباوی بِقاعی» ذکر شده. زادهٔ روستای خربة روحه (از توابع شهرستان راشیا استان بقاع) در ۱۴۰۷/ ۸۰۹ بود. در حملهٔ بنو مزاحم به این روستا در ۱۴۱۸/ ۸۲۱، بسیاری از اهالی مهاجرت کردند و برهان‌الدین به دمشق رفت. آنجا علوم قرآنی و قرائت خواند. میان او و شمس‌الدین سخاوی، از رقابت و کشمکش ذکر شده است. برهان‌الدین به حج رفت و بسیار سفر کرد، سپس به دمشق بازگشت و همان‌جا در ۱۸ رجب ۸۸۵/۲ اکتبر ۱۴۸۰ درگذشت.
استادکلایه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان املش در استان گیلان ایران است.
شیخ او شیخ کاملش خوانند بوعلی رودباریش دانند
آن امانت که گفت در قرآن حاملش شد ز جاهلی انسان
شبهتی ‌کز خلاف او زاید نکند عقل ‌کاملش تبیین