املاک

املاک

معنی کلمه املاک در لغت نامه دهخدا

املاک. [ اِ ] ( ع مص ) مُلک گردانیدن چیزی کسی را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). مالک چیزی گردانیدن. ( غیاث اللغات ). || پادشاه کردن کسی را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). پادشاه کردن. ( تاج المصادربیهقی ). || خمیر سخت و نیکو کردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). نیکو سرشتن آرد. ( تاج المصادر بیهقی ) . || قادر گردیدن بچه بر پیروی مادر. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) . || زن دادن. ( منتهی الارب ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). گویند املکته ایاها. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || زن خواستن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). گویند اُمْلِک ، بطور مجهول. || طلاق دادن ، گویند اُملکت المراءة امرها، بطور مجهول ؛ طلاق داده شد آن زن. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). || ( اِ ) تزویج و عقد و نکاح. ( از ناظم الاطباء ). عقد و نکاح. ( آنندراج ). گویند شهدنا املاکه ؛ حاضر آمدیم در عقد و نکاح او. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). و همچنین گویند کنا فی املاکه و جئنا من املاکه ؛ ای نکاحه و تزوجه. ( از ناظم الاطباء ).
املاک. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ مَلْک و مَلِک. ( از اقرب الموارد ). پادشاهان. ( آنندراج ). || ج ِ مَلَک. ( از اقرب الموارد ). فرشتگان. ( آنندراج ) :
چون تو قوت داده ای املاک را
که بدرّانند این افلاک را.مولوی ( مثنوی ).خاک آدم چونکه شد چالاک حق
پیش خاکش سر نهد املاک حق.مولوی ( مثنوی ).|| ج ِ مُلْک. ( از اقرب الموارد ). ملکها و دولتها. || ثروتها و مالها و اموال و اراضی متفرقه. ( ناظم الاطباء ) :
آنکه فقیه است از املاک او
پاکتر آنست که از رشوت است.ناصرخسرو.بندیش که شد ملک سلیمان و سلیمان
چونانکه سکندر شد با ملک سکندر
امروز چه فرقست ازین ملک بدان ملک
این مرده و آن مرده و املاک مبتّر.ناصرخسرو ( دیوان چ تقوی ص 172 ).املاک هلاک شد و ضیاع بضیاع رسید. ( ترجمه تاریخ یمینی ). املاک بفروخت و از عهده بقایا که بر او متوجه بود بیرون آمد. ( ترجمه تاریخ یمینی ). سلطان ضیاع و املاک ایشان بنواحی غرش از ایشان بخرید. ( ترجمه تاریخ یمینی ). حاکم از گفتن او برنجید و برنجانید تا شبی که آتش مطبخ در انبار هیزمش افتاد و سایر املاکش بسوخت. ( گلستان ).

معنی کلمه املاک در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] ( اِ. ) ۱ - جِ ملک ، دارایی . ۲ - جِ مَلِک ، شاهان .

معنی کلمه املاک در فرهنگ عمید

۱. [جمعِ مِلک] = مِلک۱
۲. [جمعِ مَلِک] [قدیمی] = مَلِک
پادشاه کردن، ملک گردانیدن.

معنی کلمه املاک در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - جمع ملک داراییها ثروتها ملکها . از زمان اعلی حضرت رضا شاه ببعد مفهوم خاصی یافته و اطلاق بملکهای شاه شده و پس از استعفای شاه به (املاک واگذاری ) موسوم گردیده و اخیرا جزو موقوفات اعلی حضرت محمد رضا شاه پهلوی در آمده . یا املاک دولتی . ۱ - ضیاع سلطانی . ۲ - خالصه ها خالصجات . املاک یاغیان و گردنکشان که موقتا بعنوان مجازات از طرف دولت ضبط شده باشد (قاجاریه ) املاک ضبطی . ۲ - جمع ملک فرشتگان فریشتگان ملایک قوای روحانی : (تا چه مستیها بود املاک را وز جلالت روحهای پاک را. ) (مثنوی ) ۳ - جمع ملک شاهان پادشاهان
دهی است از بلوک جزئ فارس در دو فرسنگی شمال اشفایقان .

معنی کلمه املاک در دانشنامه عمومی

املاک (فیلم ۲۰۱۸). املاک ( سوئدی: Toppen av ingenting ) فیلمی در ژانر درام است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد.

معنی کلمه املاک در ویکی واژه

جِ ملک ؛ دارایی.
جِ مَلِک ؛ شاهان.
3 - جمع ملک شاهان پادشاهان
--------------------------------------------------------------------------------
جمع ملک . پادشاهان
--------------------------------------------------------------------------------
دهي است از بلوک جزء فارس در دو فرسنگي شمال اشفايقان .

جملاتی از کاربرد کلمه املاک

اسمیت در سال ۱۹۸۴ دبیرستان را رها کرد، در سال ۱۹۸۵ ازدواج کرد و در سال ۱۹۹۳ طلاق گرفت. در سال ۱۹۹۴، ازدواج دوم او با میلیاردر ۸۹ ساله، جی. هوارد مارشال، که به‌شدت عمومیت پیدا کرد، منجر به این گمانه‌زنی شد که اسمیت به‌خاطر پولش با او ازدواج کرده‌است، اما اسمیت این ادعا را رد کرد. مرگ مارشال در ۱۹۹۸، کشمکش حقوقی مفصلی را بر سر املاک مارشال به وجود آورد. این پرونده در سال ۲۰۰۶ با پیروزی اسمیت پایان یافت.
شرکت‌های بیمه عمر منبع دیگری برای کمک مالی هستند. این شرکت‌ها وام املاک و مستغلات را به عنوان یک راه سرمایه‌گذاری وام می‌دهند و اوراق بهادار خود را هر از گاهی تنظیم می‌کنند تا نشان دهنده تغییر شرایط اقتصادی باشد. افرادی که به دنبال وام از یک شرکت بیمه هستند می‌توانند مستقیماً با یک شعبه محلی یا یک کارگزار محلی املاک و مستغلات که به عنوان خبرنگار وام برای یک یا چند شرکت بیمه عمل می‌کند، معامله کنند.
با توجه به تغییر در قوانین و سیاست‌های بانکی، بانک‌های تجاری به‌طور فزاینده ای در تأمین مالی خانه فعالیت می‌کنند. در دستیابی به وام‌های املاک و مستغلات، این موسسات از دو رویه اصلی پیروی می‌کنند:
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یک شغل حکومتی در ایران است. در حال حاضر، رئیس سازمان ثبت توسط رئیس قوهٔ قضاییه تعیین می‌شود و همزمان معاون قوهٔ قضاییه به‌شمار می‌آید.
سقف او وقف خانهٔ افلاک خوانده در صحن مالک‌الاملاک
املاک ناصحت چو چمن باد در بهار اسباب حاسدت چو رزان باد در خزان
و جوانی را دیدم اندر زیر دیوار کوشک استاده، با مرقعه‌ای و رَکوه‌ای. گفت: «ای کنیزک، به خدایِ تو بر تو، که این بیت بازگوی؛ که از زندگانی من یک نفس بیش نمانده است؛ تا باری جان به استماع این بیت برآید.» کنیزک دیگر باره بازگفت. آن جوان نعره‌ای بزد. جان از وی جدا شد خداوندهٔ کوشک مر کنیزک را گفت که: «تو آزادی.» و خود فرود آمد به جهاز وی مشغول شد، و همه اهل بصره بر وی نماز کردند. پس آن مرد بر پای خاست و گفت: «یا اهل بصره، من که فلان بن فلانم همه املاک خود سبیل کردم و ممالیک آزاد کردم.» هم از آن‌جا برفت و کس خبر آن نیافت.
محکوم امرش کن فکان مخذول جودش بحر وکان افلاک تختش را مکان املاک کویش را مکین
توسعه در بخش املاک و مستغلات و توسعه زیرساخت‌ها در سالهای اخیر در امارات متحده عربی باعث شده‌است تا این کشور به عنوان یک مقصد گردشگری جهانی شناخته شود؛ بنابراین سهم جهانگردی در تولید ناخالص داخلی امارات از ۳ درصد در اواسط دهه ۱۹۹۰ به بیش از ۱۶/۵ درصد در پایان سال ۲۰۱۰ افزایش یافته‌است. این روند با سرمایه‌گذاری‌های بزرگ دولتی در پروژه‌های توریستی (۴۷ میلیارد دلار در سال) انجام می‌شود که عمدتاً برای هزینه‌های فرودگاه‌ها، افزایش ظرفیت آنها، راه اندازی فرودگاه‌ها و بنادر جدید انجام می‌شود.
در روز مرگ وی در ۲۱ آوریل ۱۷۰۱، وی خنجر خود را از غلاف درآورد و می‌خواست کیرا یوشیناکا را در قلعه ادو (در حال حاضر قلعه توکیو) بکشد. وی موفق به کشتن آکیرا یوشیناکا نشد اما وی را از ناحیه سر و شانه زخمی کرد. در همان روز، پنجمین شوگون، توکوگاوا تسونایوشی، وی را مجبور به انجام هاراکیری و املاک وی را مصادره کرد.
آراز آقالاروف پس از زاده شدن در باکو، تحصیلات خود را در دانشگاه فنی آذربایجان ادامه داد، و در سال ۱۹۸۸ به همراه خانواده اش به مسکو مهاجرت کرد. وی در روسیه به تجارت زعفران مشغول شد و در نمایشگاه‌های بین المللی فراوانی به عرضه محصول پرداخت و توانست از این راه درآمد قابل ملاحظه‌ای را کسب کند، سپس وارد داد و ستد، تجارت، توسعه و ساخت و ساز املاک شد. آقالاروف در سال ۲۰۰۲ توانست بزرگترین بازار زعفران مسکو را در ساختمانی با معماری نئوکلاسیک در دو طبقه جهت توسعه کارش تأسیس نماید. وی متأهل و صاحب دو فرزند می‌باشد که فرزند بزرگش امین آقالاروف خواننده، تاجر هست و با لیلا علیوا فرزند رئیس جمهوری آذربایجان، الهام علی اف ازدواج کرده است.
آنکه فقیه است از املاک او پاکتر آن است که از رشوت است
که تو زوری داده‌ای املاک را که بدرانند این افلاک را
عمده فعالیت‌های شرکت اف‌سی‌سی در زمینه ساخت‌وساز املاک مسکونی و تجاری، مشاوره املاک، احداث زیرساخت‌های شهری، تولید مصالح ساختمانی، تولید سیمان و نیز خدمات مرتبط با محیط زیست متمرکز می‌باشد.
آسانو ناگانوری در ادو به عنوان بزرگترین پسر آسانو ناگاتومو متولد شد. خانواده‌اش شاخه‌ای از خاندان آسانو بودند که مقر اصلی آن در هیروشیما بود. پدربزرگ وی، آسانو ناگانائو، پس از دیوانه شدن دایمیوی قبلی ایکدا ترواوکی و مصادره املاک او، به عنوان دایمیوی قلمروی آکو با ۵۰ هزار ککو منصوب شد. پس از ناگانائو که در سال ۱۶۷۱ درگذشت، ناگاتومو موفق شد به این جایگاه برسد، اما بعد از سه سال در سال ۱۶۷۵ درگذشت. ناگانوری در سن نه سالگی منصب پدرش را به عهده گرفت.
امروز چه فرق است از این ملک بدان ملک؟ این مرده و آن مرده و املاک مبتر
آل اینجو یا اینجویان سلسله ای ایرانی در دوره مغول‌ها بودند که در سده چهاردهم میلادی بر فارس و اصفهان فرمان می‌راندند. واژه اینجو در زبان مغولی به معنای املاک ویژه است.
گفت بدهید نامه‌ای گر هست تا ز املاک زن بدارد دست
چرخ در ملک نامه عزش حرکت را نوشته از املاک
هم او هم پدر مهتر ده بُدند وکیلان املاک خط ده بدند