املا

معنی کلمه املا در لغت نامه دهخدا

املا. [ اِ ] ( از ع ، مص ، اِ ) رجوع به املاء شود.
املأ. [ اَ ل ًَْ ] ( ع ن تف ) پرتر. ( یادداشت مؤلف ). || بمجاز، تواناتر و بی نیازتر، گویند: هو املأ القوم ؛ ای اقدرهم و اغناهم. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). هذا الامر املأ بک ؛ای املک. ( از منتهی الارب ). || بمجاز، کاملتر، گویند: فلان املأ لعینی من فلان ؛ ای اتم فی کل شی منظراً و حسناً. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ).

معنی کلمه املا در فرهنگ عمید

۱. مطلبی را تقریر کردن که دیگری بنویسد.
۲. (اسم ) مطلبی که معلم بگوید و شاگرد بنویسد.
۳. طریقۀ نوشتن کلمات.
۴. درست نوشتن.

معنی کلمه املا در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) پر کردن ۲ - مطلبی را تقریر کردن تا دیگری بنویسد . ۳ - (اسم ) نوشتن مطلبی که بشخص تقریر کنند دیکته . ۴ - طریق. نوشتن کلمات درست نویسی رسمالخط .

معنی کلمه املا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی یُمِلَّ: که املا کند (بگوید تا بنویسند )
معنی لْیُمْلِلِ: باید که املا کند (بگوید تا بنویسند ،در اصل "لِیُمْلِلِ"(صیغه امر غائب بوده )که با اضافه شدن واو برای سهولت لام ساکن شده است .لام آخر نیز به دلیل تقارن با حرف ساکن یا تشدید دار کلمه بعد حرکت گرفته )
ریشه کلمه:
امل (۲ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه املا

حسین پور در حدود ۶۰ سالگی از ارتش شاهنشاهی ایران بازنشسته شد و بقیه عمر خود را صرف نظارت بر امور روستاها و املاک خود و مشغول فعالیت‌های بشردوستانه کرد.
می شود بر کاملان اوضاع دنیا خوشگوار تلخی از دریا نبیند قطره چون گوهر شود
املاک سلطنتی، نام بنیادی است که برای ملکه درآمدزایی می‌کند. این بنیاد بیش از ۵۰۰ میلیون پوند املاک شخصی، سرمایه‌گذاری و درآمد ملکه بریتانیا را اداره می‌کند.
تمیز کردن پلک‌ها برای درمان بلفاریت ضروری است. این کار با ماساژ پلک‌ها با شامپو بچه رقیق شده (به کمک گاز یا حوله تمیز) انجام می‌شود. سپس با آب ولرم کاملاً بشویید.
ما املاء عصتی و وجدی ما افرع من رضاک کیلی
کمتر از کم شو اگر داری خبر این طریق کاملانست ای پسر
که با عبارت کامل لاتین کاملاً هم‌خوانی دارد.
بود در وقت املا و گه درس بباغ فضل نیک استاد در غرس
محیط مرکز افلاک و انجم و املاک توئی که اصل اصول نهان و پیدائی
طراحی بیرونی بر اساس جریان هوا و طبیعت، به‌ویژه حشرات و حیوانات دریایی است. فضای داخلی کاملاً بر اساس تم طبیعت است، با کابین خلبان وان فیبر کربنی به سبک شفیره‌ای، به سبک نمونه اولیه خودروی مسابقه‌ای با روکش چرمی است. جدای از تفکر طبیعی، این خودرو همچنین در نظر گرفته شده بود که دارای طرحی باشد که از سایر خودروهای اسپورت جدا باشد.
آثار منتشر شده پس از مرگ وی در سال ۱۹۹۴ دارای کیفیت کاملاً چندگانه ای هستند.
تمامت کاملان کار دیده که ایشانند بی شک یار دیده
عقلهائی که رشگ املاک اند پیش این بحر پاک خاشاک اند
قباله‌هایی از املاک و اسب‌ها با زین
غایت شادی تو از رادی غارت رادی تو از املاک
گفتم: زندگانی خداوند دراز باد، غیب نتوانستم دانست، امّا این مقدار دانم که خوارزمشاه مردی بس بخرد و محتشم و خویشتن‌دار است و کس را زهره نباشد که پیش او غوغا بتواند کرد تا بدان جایگاه که سالاری چون قائد باید که بخطا کشته شود . و بهمه حالها در زیر این چیزی باشد. و صاحب برید جز بمراد و املاء ایشان چیزی نتواند نبشت بظاهر. و او را سوگند داده آمده است که آنچه رود، پوشیده انها کند، چنان کش دست دهد . تا نامه پوشیده او نرسد، برین حال واقف نتوان شد. امیر گفت: از تو که بونصری، چند پوشیده کنم؟ بوسهل ما را بر چنین و چنین داشته است و ملطّفه‌یی بخطّ ماست چنین و چنین، و چون نامه وکیل در رسیده باشد، قائد را بکشته باشند و چنین بهانه ساخته. و دل مشغولی نه از کشتن قائد است ما را، بلکه از آن است که نباید که آن ملطّفه بخطّ ما بدست ایشان افتد و این دراز گردد، که بازداشتن پسر قائد و دبیرش غوری تمام‌ دارد، و آن ملطّفه بدست آن دبیرک‌ باشد.
ایدئالیسم مصطلح من نوع کاملاً بخصوصی است … [که] آن را … ایدئالیسم انتقادی می‌نامم.