امضا کردن

معنی کلمه امضا کردن در ویکی واژه

تأیید کردن مضمون سند یا نامه‌ای با امضای آن.

جملاتی از کاربرد کلمه امضا کردن

بیش از ۱۰۰ نماینده شهرداری‌های روسیه نامه ای را علیه جنگ با اوکراین امضا کردند.
در سال ۱۹۹۶، آمریکا و اردن قرارداد هواپیمایی درون‌مرزی امضا کردند که زمینه را برای حریم هوایی آزاد میان دو کشور فراهم آورد و پیمان آمریکا- اردن به منظور حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری دو جانبه در سال ۲۰۰۳ به اجرا درآمد. اردن از سال ۲۰۰۳ به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمده‌است.
آنها در فوریه ۲۰۰۵ با ایندیانولا قرارداد امضا کردند، و برای آن اولین آلبوم خود را با نام و نام آنها خیانت بود (۲۰۰۵) در ماه مه همان سال منتشر کردند. که بیش از ۱۰٬۰۰۰ نسخه فروخت.
دولت مکزیک نیروهای ارتش و مذاکره کنندگانی را بعد از شورش ارتش آزادیبخش ملی «زاپاتیستا» به ایالت «چیاپاس» فرستاد و توافقنامه‌های سان آندرس را در سال ۱۹۹۶ بعد از چندین سال امضا کردند، این توافقنامه‌ها در مورد تضمین برقراری برابری حقوق برای مردم بومی مکزیک بود.
دمیتری موراتوف برنده جایزه صلح نوبل روسیه اعلام کرد که روزنامه نوایا گازتا چاپ بعدی خود را به دو زبان اوکراینی و روسی منتشر خواهد کرد. موراتوف، روزنامه‌نگار میخائیل زیگار، کارگردان ولادیمیر میرزویف و دیگران سندی را امضا کردند که بیان می‌کرد اوکراین تهدیدی برای روسیه نیست و از شهروندان روسیه می‌خواهند «به این جنگ نه بگویند». النا چرننکو، روزنامه‌نگار در کومرسانت، یک نامه سرگشاده انتقادی را منتشر کرد که توسط ۱۷۰ روزنامه‌نگار و دانشگاهی امضا شده بود.
در این کنگره، نمایندگان با تصویب قطعنامه ای اعلام کردند که آماده هستند مسئولیت حفاظت از نظم و قانون اساسی در قلمرو خود را بر عهده بگیرند. آنها اظهار داشتند که وقایع اخیر در کی‌یف، دولت مرکزی را فلج و کشور را بی‌ثبات کرده‌است. آنها همچنین بیانیه‌ای را در رد اختیارات پارلمان امضا کردند. وزارت کشور گزارش داد که فرماندار دوبکین و شهردار کرنس به روسیه گریخته‌اند.
جنگ داخلی اسپانیا در ژوئیهٔ ۱۹۳۶ آغاز شد؛ شوروی ۶۴۸ هواپیما و ۴۰۷ تانک به جناح جمهوری‌خواه چپ فرستاد. این تانک‌ها همراه با ۳٬۰۰۰ سرباز شوروی و ۴۲٬۰۰۰ نفر از اعضای تیپ‌های بین‌المللی که توسط کمینترن ایجاد شده بود، اعزام شدند. استالین شخصاً دخالت عمیقی در وضعیت اسپانیا داشت. آلمان و ایتالیا از ناسیونالیست‌ها حمایت کردند که نهایتاً در مارس ۱۹۳۹ پیروز شدند. با آغاز جنگ دوم چین و ژاپن در ژوئیهٔ ۱۹۳۷، شوروی و چین در ماه اوت پیمان عدم تخاصم امضا کردند. استالین به حزب کمونیست چین هم کمک می‌کرد؛ اینان جنگ داخلی چین با ملی‌گرایان کومینتانگ را به حالت تعلیق درآورده بودند تا جبههٔ متحدی علیه حملهٔ ژاپن شکل دهند.
در سال استقلال افغانستان ترکیه پس از شوروی دومین کشوری بود که استقلال را به رسمیت شناخت. دولت جمهوری ترکیه به رهبری مصطفی کمال اتاترک همکاری‌های بویژه نظامی را آغاز نمود. توافقنامه‌های دوجانبه همکاری در اولین سال استقلال افغانستان ترکیه در امضا کردند.
در آستانه جنگ اول بالکان ۱۹۱۲–۱۹۱۳، اسکندر نقش یک دیپلمات را بازی کرد و از صوفیه بازدید کرد تا با تزار فردیناند بلغارستان برای گفتگوهای مخفیانه برای لیگ بالکان، که هدف آن بیرون راندن عثمانی‌ها از بالکان بود، ملاقات کند. بلغارستان و صربستان هر دو ادعاهای رقیب در قبال منطقه عثمانی مقدونیه داشتند و مذاکرات با فردیناند دشوار بود. اسکندر به همراه پسر تزار فردیناند، ولیعهد بوریس (تزار آینده بوریس سوم بلغارستان)، برای دیدن امپراتور روسیه نیکلاس دوم به سن پترزبورگ سفر کرد تا از روسیه در مورد برخی مواردی که بین صرب‌ها و بلغارها تقسیم می‌کرد در مارس ۱۹۱۲ میانجیگری کند. صربستان و بلغارستان یک اتحاد دفاعی امضا کردند که بعداً (مه ۱۹۱۲) یونان به آن پیوست.
امیر خواجه بزرگ و بونصر را گفت: شما چه گویید؟ احمد گفت: رای سخت درست است و خود جز این نشاید، واجب است امضا کردن‌ . بونصر گفت: هر چند این نه پیشه من است، من باری‌ ازین سخن بوی فتح سپاهان یافتم‌ . امیر بخندید و گفت: رای من همچنین بود که بوسهل گفت و صواب جز این نیست. و آنجا لشکری قوی است، و زیادت چند باید؟ و عمّال را اختیار باید کرد ازین قوم که بدرگاهند.
در آوریل ۲۰۰۵ اولین آنتونوف-۱۴۸ توسط شرکت ایلیوشین تحویل گرفته شد. شرکت لیزینگ و شرکت هوایی کراس‌ایر قرارداد اجارهٔ ۱۰ هواپیما و حق خرید یا فروش ۵ عدد به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار را امضا کردند.