امشب

امشب

معنی کلمه امشب در لغت نامه دهخدا

امشب. [ اِ ش َ ] ( اِ مرکب ، ق مرکب ) این شب. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). شبی که در آن هستیم. ( ناظم الاطباء ) :
بفروز و بسوز پیش خویش امشب
چندانکه توان ز عود و از چندن.عسجدی.نماز شام نزدیکست و امشب
مه و خورشید رابینم مقابل.منوچهری.با خویشتن ببر دل ما کز سگان اوست
امشب بداغ او کن و فردا بما رسان.خاقانی.کمند زلف خود در گردنم بند
بصید لاغر امشب باش خرسند.نظامی.صبر کن کامشبم مجالی نیست
آخر امشب شبی است سالی نیست.نظامی.شبا امشب جوانمردی بیاموز
مرا یا زودکش یا زود شو روز.نظامی.امشب سبکتر میزنند این طبل بی هنگام را
یا وقت بیداری غلط بوده ست مرغ بام را.سعدی.امشب براستی شب ما روز روشن است
عید وصال دوست علی رغم دشمنست.سعدی.امشب مگر بوقت نمیخواند این خروس
عشاق بس نکرده هنوز از کنار و بوس.سعدی. || شب آینده. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). شب امروز. ( یادداشت مؤلف ). شبی که بعد از گذشتن روز حاضر می آید :
ورا گفت بهرام کای خوبزن
بیا امشبی تابه ایوان من.فردوسی.به گردان چنین گفت پس پهلوان
هم امشب شوم من سوی سیستان.فردوسی.باید که مرا امروز و امشب مهلت دهید. ( فارسنامه ابن بلخی ).
خبرم شده ست امشب بر یار خواهی آمد
سر من فدای راهی که سوار خواهی آمد.امیرخسرو ( از آنندراج ).|| شب گذشته. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). چنانکه صبح میگوییم : امشب نخوابیدم و منظورمان شب گذشته است.

معنی کلمه امشب در فرهنگ معین

(اِ شَ ) (ق مر. ) شبی که در آن هستیم .

معنی کلمه امشب در فرهنگ عمید

۱. این شب، شبی که در آن هستیم.
۲. (قید ) در این شب.

معنی کلمه امشب در فرهنگ فارسی

شبی که در آن هستیم این شب همین شب.

معنی کلمه امشب در دانشنامه عمومی

امشب (آلبوم دیوید بویی). امشب ( انگلیسی: Tonight ) شانزدهمین آلبوم استودیویی دیوید بویی، خواننده - ترانه پرداز انگلستانی است که در ۲۴ سپتامبر ۱۹۸۴ توسط ئی ام آی آمریکا رکوردز منتشر شد. این دنبالهٔ آلبوم موفق او، بیا برقصیم ( ۱۹۸۳ ) است که در اواسط ۱۹۸۴ میلادی پس از پایان تور مهتاب خطرناک در مورن - هایتز، کبک، کانادا نوشته و ضبط شد. بیشتر صدای آلبوم به دلیل تلاش بویی برای حفظ مخاطبان جدیدی که اخیراً به دست آورده بود، همان صدای قبلی اش است، اگرچه برخی از قطعات تحت تأثیر موسیقی ریتم اند بلوز و رگی هستند.
در یکی از قطعه های آلبوم تینا ترنر به عنوان خوانندهٔ مهمان حضور دارد.

معنی کلمه امشب در ویکی واژه

این شب، شبی که در آن هستیم.

جملاتی از کاربرد کلمه امشب

زان جلوه ای که حسن تو امشب بکار برد دیدم ستاره داغ شد از رشک و ماه سوخت
«با اندکی ناراحتی و آرامش زیاد امشب اویسیس را ترک می‌کنم. مردم هر چه می‌خواهند می‌نویسند و می‌گویند، اما من دیگر حتی یک روز دیگر هم نمی‌توانم با لیام کار کنم»
با حضور ست مایرز، جیمی فالون به برنامه‌ٔ امشب رفت. اینکار باعث شد تا میزبان برنامه‌ٔ «آخر شب» با ۴۰ سال سن از میزبانِ برنامه‌ٔ «امشب» بزرگتر باشد که به خاطر اینکه برنامه‌ٔ «امشب» برنامه‌ٔ اصلی است در نوع خود جالب توجه است.
بیایید ای هواداران یک امشب شاد بنشینیم که فردا می‌رود فیّاض و تنها می‌کند ما را
رضا جعفرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، دربارهٔ سقوط یک فروند بالگرد در جزیره لاوان گفت: حدود ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه امشب یه فروند بالگرد ۲۱۲ متعلق به شرکت هلیکوپتری ایران هنگام انتقال بیمار از سکوی نفتی لاوان عازم جزیره کیش بود.
که با من مکن ظلم ای شب بسی که نبود به روز من امشب کسی
امشب میان ۷ تا ۱۱ به هم‌اتاقی‌ام زنگ نزن. او برای یک آزمون در خوانش می‌خواهد خواند.
پروانه صفت چراغ دل فاش جان سوخت به یک شرارم امشب
در سال ۱۹۹۴ نسخه‌ای ترکیبی از دو اجرای زندهٔ ترانه در ویدئوی زنده! امشب! بلیط تمام شد!! گنجانده شد. این نسخه دربردارندهٔ تصاویری از دو اجرای «آنیوریسم» در ۲۵ نوامبر ۱۹۹۱ در هلند و ۲۳ ژانویهٔ ۱۹۹۳ در برزیل بود.
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به جنگل جوان، دوازده صندلی، یکصد متر عشق، اسباب‌بازی، همه مجاز به عشق ورزیدن هستند، خواننده ورشویی، شوهرم امشب چه می‌کند؟، رز، پان تفاردوفسکی، ۳۰ قیراط خوشبختی و الفبای عشق اشاره نمود.
منم امشب چو شمع از سوز زنده نخواهم بود جز تاروز زنده
ذکری که تا سحر دوش صوفی به های وهو گفت من می شنیدم امشب می از دل سبوگفت
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به امشب در خانه خواهیم رقصید، کمیسر متهم می‌کند، دوئل، با دست‌های پاک، عمو مارین میلیاردر، میهائیل، سگ سیرک، پاکالا، آنگاه همگی را به مرگ محکوم کردم، راز باخوس، والس تایتانیک و حادثه اشاره کرد.
مگر خونم بخواهد ریخت امشب که بر عزم شبیخون می دواند
ندانم کز کدامین پرده زد حادی نوا کامشب ز گلبانگ حدی سیر دگر دارند محمل‌ها
مه نو سجده‌های سهو می‌فرمایدم امشب به صورت بس که بر طرف کلاهی می‌زند خود را
و حتی با افشای رابطه برادرش با یکی از ساقدوش‌ها کار را به دعوای پل و نامزدش ساندرا می‌کشاند. روح عمویش به دیدن کانر می‌آید، او به کانر می‌گوید تو دقیقاً مانند من شدی و این اصلاً خوب نیست عمو وین (مایکل داگلاس) هم مانند کانر مجرد بود و راه زندگی به این شکل را او به کانر یاد داده بود. عمو وین به کانر گفت امشب روح سه زن به دیدن تو می‌آیند. سه روح که یکی نماد دوست دخترهای سابق و دیگری حال و یکی دیگر هم نمادی از آینده است که به ترتیب به دیدار تو می‌آیند.
در یک بخش تلویزیونی ۲۰۱۹ در هفته گذشته امشب با حضور رسانه‌های مشهور ادعا شده از جمله ترزا کاپوتو، جان ادوارد، تایلر هنری و سیلویا براون، جان اولیور از رسانه‌ها برای تبلیغ رسانه‌ها انتقاد کرد زیرا این نمایش بینندگان را متقاعد می‌کند که چنین قدرت‌هایی واقعی هستند، و بنابراین امکان همسایگی را فراهم می‌کند رسانه‌هایی برای شکار خانواده‌های داغدار. الیور گفت: «... وقتی توانایی‌های روانی به عنوان معتبر ارائه می‌شود، این باعث جسارت عظیم دنیای کرکس‌های بی‌وجدان می‌شود، بیش از اینکه از کسب درآمد با ارائه یک خط باز به زندگی پس از مرگ، و همچنین بسیاری از خدمات مزخرف، خوشحال شود.»
در اوت ۲۰۱۹، کندی توسط مگ جایانت، نویسنده در سانلس سی، و اولیویا وود، نویسنده در فیل بتر متهم به عبور از «مرزهای حرفه ای» با چندین زن شد. او این اتهامات را رد کرد و آنها را «تعریف نادرست مخرب» توصیف کرد و اظهار داشت که در حال طرح شکایت به پلیس است. در پاسخ به این اتهامات، سه پروژه از پنج پروژه شرکت کننده در برنامه مربیگری ودر فکتوری از آن خارج شدند. فیل بتر گیمز در بیانیه‌ای در توییتر، گفت که «ما معتقدیم و در کنار همه کسانی هستیم که امشب در مورد الکسیس کندی صحبت می‌کنند.»
گفت بر شو دوال سایی کن یکی امشب دوال پایی کن