امسال

معنی کلمه امسال در لغت نامه دهخدا

امسال. [ اِ ] ( اِمرکب ، ق مرکب ) این سال یعنی سالی که در آن هستیم. ( ناظم الاطباء ). سال حاضر. هذه السنه. سنه جاری. سال جاری. العام :
تا پدیدآمدت امسال خط غالیه بوی
غالیه تیره شد و زاهری و عنبر خوار.عماره.تقویم بفرتان [ شاید بفرغانه ] چنان خوار شد امسال
چون جخج به خمنادز و چون فنج به خالنگ.( قریع الدهر ).هرآن کامسال آمد پیش من گفت
نه آنی خود که من دیدم ترا یار.فرخی.فراوان خوشترم امروز از دی
فراوان بهترم امسال از پار.فرخی.این قصر خجسته که بنا کرده ای امسال
با غرفه فردوس بفردوس قرین است.منوچهری.ایزد کرده است وعده با ملک ما
کش برساند بهر مراددل امسال.منوچهری.اگر با تو نمیدانی چه خواهم کرد نندیشی
که امسال آن کنم با تو که کردم پار با آنها.ناصرخسرو.ز بسدین لب لعل شکر سرشته او
خطی چو برگ نی سبز نودمید امسال.سوزنی.ور تو خواهی در اجری امسال
آوری خط محو کرده پار.خاقانی.مرا چون بد نباشدحال بی تو
که بودم با تو پار امسال بی تو.نظامی.- امثال :
امسال برای یکیمان زن بگیر سال دیگر برای داداشم . ( از امثال و حکم مؤلف ). و رجوع به همین کتاب شود.

معنی کلمه امسال در فرهنگ معین

( اِ ) (ق مر. ) سالی که در آن هستیم ، همین سال .

معنی کلمه امسال در فرهنگ عمید

۱. سالی که در آن هستیم، سال جاری.
۲. (قید ) در سالی که در آن هستیم، در سال جاری.

معنی کلمه امسال در فرهنگ فارسی

این سال سالی که در آن هستیم هذهالسنه.

معنی کلمه امسال در دانشنامه عمومی

امسال (فیلم ۲۰۰۲). امسال ( به هندی: Ab Ke Baras ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۲ و به کارگردانی راج کانوار است. در این فیلم بازیگرانی همچون آریا بابار، آمریتا رایو، اشوتوش رانا، دنی دنزونگپا، شاکتی کاپور، مانوج جوشی و اشیش ویدیارتی ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه امسال در ویکی واژه

سالی که در آن هستیم، سال جاری، همین سال.

جملاتی از کاربرد کلمه امسال

زآنچه امسال کرد خواهد خصم رایش آگاه گشته باشد پار
با توجه به نزول قیمت نفت عربستان امسال سعی در بالا بردن درآمد خود از این مناسک تا ۲۰درصد شده است و به گزارش صدای روسیه درآمد امسال حج تمتع به ۶٫۶۷ میلیارد دلار برسد.
خدایگانا فتحی برآمدت امسال که بخت نیک بدان فتح مژده دادت پار
وی با بیان اینکه نمایشگاه امسال در مساحتی در حدود ۳۰ هزار متر مربع برگزار می شود، افزود: این میزان مساحت نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ درصد افزایش را نشان می دهد و امیدواریم هم از بُعد کیفی و هم از بُعد کمی امسال الکامپی متفاوت داشته باشیم. سراییان با اشاره به اینکه در حدود ۵۰۰ استارت آپ در بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ شرکت می کنند، تصریح کرد: حضور این تعداد استارت آپ در نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است.
گزارش شد که در خیابان سهروردی تهران دختران دانش‌آموز شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» داده و مردم پشت سر آنها حرکت کرده‌اند.
گرچه ناخوش تر ز هر روز است وقت روزگار خوبتر از سال های دیگر است امسال من
ببین یکسان بهار پار و امسال خزان هر دو را بنگر به یک حال
فصل دوم این مجموعه نیز همانند فصل اول در شهر لندن اجرا شد. از مهم‌ترین تفاوت‌های این دوره با دوره گذشته می‌توان به افزایش تعداد شرکت کننده‌ها از هشت به ده اشاره کرد. همچنین امسال این مسابقه در قسمت‌های اول تستی از تمامی شرکت کننده‌ها همانند برنامه امریکن آیدل به صعودکننده‌ها کارت طلایی داد و از بین آن‌ها ده نفر انتخاب شدند. پس از چندین مرحله مسابقه چهار نفر مهران آتش، آوا، ماهان معین و امیر افجار به فینال صعود کردند و پس از دو اجرا در مرحله نهایی مهران آتش برنده مسابقه شد.
داماد خر خواجه بدی پیش بسی سال و امسال خر و خواجه و داماد سپوزی
امسال کز بلاغت او یاد میکنند بر یاد پار خاک نشینان دل فکار
لیلا زوری، که در ایران چندین سال معلم بوده و در حال حاضر در آلمان زندگی می‌کند، در مصاحبه‌ای با دویچه وله در مورد تفاوت اعتصاب سراسری معلمان در سال ۱۳۹۷ با سال‌های پیشین گفت: «معلمان قبلاً هر سال اعتراض کرده‌اند ولی امسال تحصن فرهنگیان از چند نظر با سال پیش یا سال‌های قبل از آن تفاوت دارد. اول اینکه تعداد معلمانی که در تحصن‌ها شرکت کردند بیشتر است و این اعتراضات جنبه همگانی و سراسری پیدا کرده، دوم اینکه معلمان موفق شدند از شبکه‌های اجتماعی برای رساتر کردن صداهای خود و طرح خواسته‌هایشان بهتر استفاده کنند. اما از همه مهم‌تر این است که تحصن همگانی معلمان همراه بوده با اعتراض‌های کامیون‌داران. به همین خاطر معلمان ایرانی امیدوارند به‌جای فشار و دستگیری این بار صدای آنها شنیده شود.»
امروز را به پویه و امسال را به تک کمتر ز لحظه ای برساند به دی و پار
هر سال تو از سال دگر خوب تر آیی امسال به از پاری چون پار ز پیرار
در این تجمعات شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر حکومت بچه‌کش»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»، «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی»، «سیدعلی بی‌ریشه/خیزش تموم نمی‌شه» و «می‌جنگیم، می‌میریم/ایران را پس می‌گیریم» سر داده شد.
خراسان در ادامه اضافه کرد: «این‌طور به نظر می‌آید که این آلبوم به پای آلبوم‌های قبلی چاوشی نرسیده اما او نسبت به آلبوم‌های منتشر شده امسال، جلوتر از دیگر خوانندگان ایستاده‌است»
بنده مجیر از خزانه ات صلت امسال بیشتر و زودتر ز پار گرفته
احتمال وقوع تورم منفی باید در زمان کاهش بودجه مزایای کودک و پرداخت‌های بخش عمومی و هزینه‌های حرفه‌ای مد نظر قرار می‌گرفت. آقای لنیهان ابراز داشت که امسال هزینه‌های زندگی ماه به ماه به میزان ۶٫۶٪ کاهش داشت. این مصاحبه به دلیل آنکه وزیر تورم منفی را به عنوان یک امر منفی در نظر نمی‌گیرد جالب توجه است.
بر اساس یک نظرسنجی بین‌المللی، ایالات متحده آمریکا امسال از نظر اعتبار در بین ۵۰ کشور دنیا جایگاه نخست را به خود اختصاص داده‌است. پس از آمریکا، فرانسه دوم و آلمان سوم شده‌است.در این نظرسنجی، ایران در رتبه آخر قرار گرفته‌است. در این نظرسنجی، ملاک‌های فرهنگی، نحوه اداره کشور، مردم، صادرات، گردشگری، طبیعت و آموزش عالی رتبه‌بندی شده‌بود. بی‌بی‌سی فارسی
رسول سراییان دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه ای ایران با اشاره به اهمیت و جایگاه نمایشگاه الکامپ، گفت: به دلیل قرار گرفتن در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی، برای ایجاد انگیزه و امید در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شعار امسال نمایشگاه الکامپ «آینده بهتر» درنظر گرفته شد.
مگر ندانی کاین ماه را بود دو ربیع مگر ندانی کامسال را رسد دو بهار