امری

معنی کلمه امری در لغت نامه دهخدا

امری. [ اَ م ِ ] ( اِخ ) این لفظ شبیه به نسبت است و نام امری بن مهرةبن حدادبن عمرو بود. ( از انساب سمعانی ص 15 ).
امری. [ اَ ] ( اِخ ) ( امراﷲ ) از شاعران قرن دهم عثمانی واز مردم ادرنه بود و مناصب قضایی داشت. ( از یادداشت مؤلف ) و رجوع به قاموس الاعلام ترکی ج 2 ص 1036 شود.
امری.[ اِ م ِ ] ( اِخ ) میشل پارتیچلی از مردم ایتالیا در سال 1596 م. در لیون متولد شد و در سال 1650 م. درگذشت. مازارن وی را بسمت نظارت و پیشکاری مالی برگزیده بود. وی با وضع بعضی از قوانین مالیاتی طرف بغض عامه قرار گرفت و باعث شورشی شد. رجوع به لاروس شود.
امری. [ اِ م ِ ] ( اِخ ) ژاک آندره فیلسوف الهی فرانسوی. وی در سال 1723 م. در ژکس متولد شد و در سال 1811 م. درگذشت. وی سرپرست انجمن مذهبی سن سولپیس بود. ( از لاروس ).
امری. [ اَ ] ( اِخ ) یکی از دهکده های ساری است که در سفرنامه مازندران و استرباد رابینو ( ص 121 متن انگلیسی و ص 162 ترجمه فارسی ) نام آن آمده است.

معنی کلمه امری در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به امر یا وجه امری . آنست که کار را بطور حکم و فرمان و خواهش بیان کند : برو بروید بگو بگویید. امر منفی را (نهی ) گویند و جزو وجه امری بشمار میرود : مرو مروید .
یکی از دهکده های ساری است که در سفرنامه مازندران و استرباد رابینو نام آن آمده است .

معنی کلمه امری در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَمْرِی: امر من-تصمیم من
معنی حَتْماً: امری قطعی و حتمی
معنی شُورَیٰ: پیشنهاد و امری که در بارهاش مشاوره شود - مشورت
معنی طَّامَّةُ: امری است شدید که با شدتش بر هر امر دیگری غلبه کند
معنی زَعِیمٌ: ضامن - عهده دار (زعیم کسی است که قائم به امری و متصدی انجام آن باشد)
معنی حُزْنِ: اندوهی که بر دل سنگینی کند ، چه اندوه از امری که واقع شده ، و چه از آنکه بخواهد واقع شود
معنی حَزَنَ: اندوهی که بر دل سنگینی کند ، چه اندوه از امری که واقع شده ، و چه از آنکه بخواهد واقع شود
معنی حُزْنِی: اندوهم (حزن:اندوهی که بر دل سنگینی کند ، از امری واقع شده ، و چه از آنکه بخواهد واقع شود)
معنی شِیعَةٍ: فرقه - مردمی که پیرو غیر خود باشند ، و دنبال او به راه بیفتند یا جماعتی که یکدیگر را بر امری یاری دهند ، و یا همه پیرو یک عقیده باشند
معنی لَا هُمْ یَحْزَنُونَ: نه آنها اندوهگین می شوند - آنها اندوهگین نمی شوند(حزن:اندوهی که بر دل سنگینی کند ، از امری واقع شده ، و چه از آنکه بخواهد واقع شود)
معنی لَا یَحْزَنَّ: باید که آن زنان اندوهناک نشوند (حزن:اندوهی که بر دل سنگینی کند ، از امری واقع شده ، و چه از آنکه بخواهد واقع شود)
معنی لَا یَحْزُنکَ: تو را انوهگین نسازد(حزن:اندوهی که بر دل سنگینی کند ، از امری واقع شده ، و چه از آنکه بخواهد واقع شود)
معنی لَا یَحْزُنُهُمُ: آنان را غمگین نمی کند(حزن:اندوهی که بر دل سنگینی کند ، از امری واقع شده ، و چه از آنکه بخواهد واقع شود)
معنی لَا أَنتُمْ تَحْزَنُونَ: نه شما اندوهگین می شوید(حزن:اندوهی که بر دل سنگینی کند ، از امری واقع شده ، و چه از آنکه بخواهد واقع شود)
ریشه کلمه:
امر (۲۴۹ بار)ی (۱۰۴۴ بار)

معنی کلمه امری در ویکی واژه

(ادبی): منسوب به امر. وجه امری.

جملاتی از کاربرد کلمه امری

زان نور خجستهٔ شب افروز بر عامریان خجسته شد روز
گر دل ببری از من و گر جان بستانی امری بجز از امر خداوند نباشد
گهی بهیکل فرعون و گاه در هامان گهی بسامری و گه بشکل عجل خوار
سامری گر زرگری بر صورت گوساله کرد کرد جادو چشم او بر چهرهٔ من زرگری
آیریس مرداک در سال ۱۹۴۶ برندهٔ یک بورسیه برای تحصیل در کالج واسر در امریکا شد، اما ویزای او رد شد و به دلیل عضویت او در حزب کمونیست بریتانیای کبیر در زمان دانشجویی به سال ۱۹۳۸، از ورود او به امریکا ممانعت به عمل آمد. البته او حزب را در سال ۱۹۴۲ ترک کرده بود اما تا سال‌ها بعد از آن علاقه‌اش را به کمونیسم از دست نداد. بعدها که به او اجازه‌ٔ ورود به امریکا داده شد، همواره می‌بایست از قانون مهاجرت و ملیت که ورود اعضا و اعضای سابق حرب کمونیست را به ایالات متحده ممنوع کرده بود، مجوز بگیرد. او در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۹۰ گفت که عضویت در حزب کمونیست باعث شد به عینه ببیند که «[مارکسیسم] به خصوص از لحاظ سازماندهی چقدر هولناک و قوی است».: 210 
ترا در شرع امری باد جاری مرا در شعر طبعی باد ماهر
اقتصاد تگزاس بر مبنای خدمات، فناوری اطلاعات، صنایع نفت و گاز، و کشاورزی است. ۷۰٪ تولید بخش خصوصی تگزاس در حوزه بخش خدمات می‌باشد. از ۵۰ تا پر درآمدترین شرکت‌های فورچن ۵۰۰، شش شرکت در تگزاس مستقراند. این شرکت‌ها عبارت‌اند از: اگزان موبیل، کونوکوفیلیپس، هالیبرتون، والرو انرجی، ماراتان اویل، ای‌تی‌اندتی، و دل کامپیوترز. از شرکت‌های بزرگ دیگر آمریکایی که در تگزاس مستقراند می‌توان هواپیمایی ساوث وست، امریکن ایرلاینز، کنتیننتال ایرلاینز، و شرکت غذایی سیسکو را نام برد.
ورزش اسکی نمایشی برای نخستین بار در دهه ۱۹۳۰ به وجود آمد و در دهه ۱۹۶۰ مسابقات آن به صورت حرفه‌ای انجام گرفت. در آن هنگام این ورزش با نام «هات‌داگینگ» شناخته می شد و باب برنز پیشگام آن در سان ولی، آیداهو ایالات متحده امریکا بود.
آنچه که سبب شهرت سریع و گستردهٔ این باور شد، جنجال رسانه‌ای موافقان و مخالفان گنجاندن این نظریه در برنامهٔ درسی علوم مدارس امریکا و سپس کشیده شدن این مسئله به دادگاه در سال ۲۰۰۵ بود.
بردار ز قیس عامری دل وز صحبت او امید بگسل
چون قوت صوت و نطق ما بود امری که وجود و خلق از آن شد
وی در تیرانا به دنیا آمد و بزرگ شد. برادرش برای تعدادی از برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های مستند کار کرده است و خواهرش، ویولانا موراتاج یک عکاس و هنرمند است و در گالری تیت در لندن فعالیت می‌کند. آندامیون قبل از مهاجرت به ایالات متحده برای چندین سال در آتن، پایتخت کشور یونان زندگی کرد. پس از نقل‌مکان به ایالات متحده، در دانشگاه امریکن در واشینگتن، دی.سی. به تحصیل مشغول شد.
او یکی از بازیکنان تیم ملی امید برزیل در بازی‌های پان امریکن ۲۰۱۱ بود. هوادارانش به او لقب «مورچه اتمی» را داده‌اند.
وین زر و در و جوهر و زینت به عمر خویش هرگز ندیده اند نه قارون نه سامری
شرکت آروبیس در سال ۲۰۰۸ پس از خریداری شرکت بلژیکی کامریو توسط شرکت نورداتچ افیری، سپس ادغام دو شرکت، تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر هامبورگ قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس فرانکفورت معامله می‌شود.
برای شیعیان: بهره بردن از عوامل برای رسیدن به اهداف امری طبیعی است، اما این عوامل را نباید مستقل از خدا دانست و باید در قرآن و روایات ثابت شده باشد. این وسیله می‌تواند هر چیزی باشد که موجب تقرب به خدا شود مانند نماز، زکات.
قضا امری که رایش مظهر خورشید و ماه آمد قدرقدری‌که‌طبعش‌ مخزن انعام و احسان شد
در میان تمام کاراکترهای سریال ساوث پارک، استن مارش تنها کسی است که تصویری از یک بچه طبیعی معمولی و یک امریکایی و اجتماعی را نشان می‌دهد.
تو چشمه حیاتی و ما ظلمت فنا از ما هوای وصل تو امریست بس عجب
به‌طور کلی، حساسیت به نور امری طبیعی است. احساس ناراحتی هنگام خروج از اتاقی تاریک و ورود به فضایی روشن یا هنگام نگاه کردن به نور چراغ قوه، شرایطی غیرمعمول نیست. اما حساسیت به نور نباید از این حد فراتر برود.حساسیت به نور در افراد مبتلا به آب مروارید یک نشانه آشنا و مشکل آفرین است. در حقیقت، مشاهده نور می‌تواند ناراحت‌کننده و حتی دردناک باشد. این شرایط هنگام شب و در زمان رانندگی به واسطه روشن بودن چراغ خودروهای عبوری مشکل آفرین است.