امروزی

معنی کلمه امروزی در لغت نامه دهخدا

امروزی. [ اِ ] ( ص نسبی ) منسوب به امروز. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). امروزه امروزینه.

معنی کلمه امروزی در فرهنگ عمید

۱. مربوط به امروز.
۲. [قدیمی] مطابق معمول زمان، باب روز، مد روز.

معنی کلمه امروزی در فرهنگ فارسی

(صفت ) ۱ - منسوب به امروز امروز ین . ۲ - باب روز مد . ۳ - آنکه مطابق معمول عصر رفتار کند : فلان مرد امروزی است . ۴ - تازه جدید .

جملاتی از کاربرد کلمه امروزی

تا که بودی پند می‌دادی مدام خلق را این پند امروزین تمام
نه امروزی‌ست این بی‌تابی‌ام جویا که چون جوهر پرافشانی میان بیضهٔ فولاد می‌کردم
خلیل (ع) قدمی چند برداشت در راه حق چنان که گفت: «انّی ذاهب الی ربّی» ربّ العزّت آن قدم از وی بپسندید، و جهانیان را بر اتّباع او خواند فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهِیمَ حَنِیفاً. ابراهیم روی بما نهاد و هر که ما را میخواهد تا بر پی وی روان باشد. فرمان آمد که: یا محمد (ص)! یا مهتر عالم، یا سیّد ولد آدم! ابراهیم را فرزند نجیب تویی، و قرّة العین مملکت تویی، تو سزاوارتری که اتّباع وی کنی که قدر امیران امیران دانند، و آن گه امّت تو که بهترین امم ایشانند. این است که ربّ العالمین گفت: إِنَّ أَوْلَی النَّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِیُّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا آن گه تابع و متبوع همه فراهم گرفت، و تاج ولایت و محبت بر فرق ایمان ایشان نهاد و گفت: و اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا خدای یار و دوست مؤمنان است و بایشان نزدیک، و لطیف و مهربان است، و مهربانی وی نه امروزینه که از ازل تا جاودان است.
در سال ۱۶۱۳، شهر کویت در شهر کویت امروزی تأسیس شد. در سال ۱۷۱۶، حاکمان کویت در کویت مستقر شدند. در زمان ورود حاکمان، چند ماهی‌گیر در کویت ساکن شده بودند.
صواب آن شد ز روی پیش‌بینی که امروزی در این منظر نشینی
هم‌چنین او را نخستین فردی می‌دانند که مسئله پیوستگی قاره‌ها پیش از جدا شدن به حالت امروزی را مطرح کرد.
معروف است که آنتینوس در یک خانوادهٔ یونانی در شهر کلودیوپلیس زاده شد، [شهری] که در استان رومیِ بیتینی در شمال-شرقی ترکیهٔ امروزی واقع شده‌است. سال تولد وی ثبت نشده‌است، هرچند تخمین زده شده که احتمالاً بین ۱۱۰ و ۱۱۲ میلادی بوده‌است. منابع اولیه ذکر کرده‌اند که زایش وی در [ماه]نوامبر بوده‌است، و هرچند تاریخ دقیق نامشخص است، لَمبرت تأکید کرده که احتمالاً در ۲۷ نوامبر بوده باشد. با در نظر گرفتن محل تولد و ظاهر بدنی اش، ظاهراً بخشی از دودمان و تبار وی یونانی نبوده‌است.
گفته ای امروز خواهم کرد کار تو تمام لطف تو در حقّ ما ای دوست امروزینه نیست
دی بدادی آنچ دادی جمع را ای میرداد بخش امروزینه کو ای هر دمی بخشنده تر
معیّن شد کنون ای عقل اینجا که در عطّار امروزی تو یکتا
به نقل از پیشینیان و گذشتگان روستای ارشتناب، در زمان‌های قدیم قوری گول که از نامش هم پیداست یعنی (مرداب خشک)، یک زمین زراعی بوده و مردم روستای ارشتناب در زمین قوریگل به کشت و زرع و کشاورزی می پرداختند، تا اینکه یکروز کشاورزی با گاو نرهایش مشغول شخم کردن زمین کشاورزی خود بوده‌است که ناگهان خیش گاو آهن وی به سنگی بر می خورد و سنگ جابجا می‌شود و از زیر سنگ چاهی نمایان می‌شود، آب چاه شروع به فوران می‌کند و چون زمین دریاچه در گودی واقع شده بود آب چاه به‌تدریج بالا می‌آید و به برکه و تالاب تبدیل می‌شود و به مرور زمان و با بارش‌های متعدد، محدوده دریاچه بزرگ شده و به شکل امروزیش در می‌آید که به همین دلیل نامش را قوری گول می نامند.
شاه امروزینه و فردای ماست پوست بندهٔ مغز نغزش دایماست
مستی و عاشقی من همه امروزی نیست من درین کوی بسی بوده ام و هستم باز
علیمیرزایی‌ها مردمانی هستند که از زاوه یا همان تربت حیدریه امروزی و در زمان رضاشاه به سرخس کوچ کرده‌اند.این طایفه فارس زبانند و گویش خاصی دارند. این طایفه به جز، الله نظر در اسلام قلعه ، چشمه شور و نوبنیاد نیز ساکن هستند.
می توان یافتن از حالت امروزی شیخ کین سیه دل نبود معتقد فردایی
در گذشته، راکت‌ها را از چوب درخت زبان‌گنجشک می‌ساختند ولی راکت‌های امروزی بیشتر از جنس فلز، گرافیت یا کولار و فیبر کربن ساخته می‌شوند. طول راکت ۶.۶۸ و عرض آن ۵.۲۱ سانتی‌متر است. بیشترین وزن مجاز برای راکت ۲۵۵ گرم است ولی وزن معمول‌شان بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ گرم است.[نیازمند منبع]
محمدحسین فاضل تونی، (۸ دی ۱۲۵۹، تون (فردوس امروزی) - ۱۲ بهمن ۱۳۳۹، تهران)، فقیه مجتهد و استاد برجستهٔ فلسفه، منطق و ادبیات عرب در دانشگاه تهران بود.
۲... الألفاظ الفارسیة فی اللهجة البغدادیة از (حسن شوندی زبان شناس عراقی) دربارهٔ واژگان امروزی تر است.