امرود

امرود

معنی کلمه امرود در لغت نامه دهخدا

امرود. [ اَ ] ( اِ ) در پهلوی ارموت و انبروت . ( از حاشیه برهان قاطعچ معین ). در آستارا آرموت . در منجیل ، هومرو . در شفارود، اومبرو گویند. ( ازجنگل شناسی کریم ساعی ج 1 ص 238 ) . گلابی. ( فرهنگ فارسی معین ). قسمی از گلابی. ( ناظم الاطباء ). کمثری. ( منتهی الارب ) ( دهار ). پروند. ( برهان قاطع ). میوه ای است در ملک خراسان بغایت شیرینی ونازکی و خوشبوی بشکل نبات می شود و آنرا به پستان نوبرآمده تشبیه کنند. ( از مؤید الفضلاء ) :
برفتم به رز تا بیارم کنشتو
چه سیب و چه غوره چه امرود و آلو.علی قرط.شاه میوه : آبی و امرود... طبع را خشک کند. ( ذخیره خوارزمشاهی ) .
کدو برکشیده طربرودرا
گلوگیر گشته به امرود را.نظامی.شکل امرود تو گویی که بشیرینی و لطف
کوزه ای چند نباتست معلق بر بار.سعدی.طبق امرودی در دست او بود... خواجه از وجه حل آن امرود پرسیدند. ( انیس الطالبین ). امرودها را در جایی خالی مساز. ( انیس الطالبین ). از میان امرودها یکی امرود را به آن یوسف دادند. ( انیس الطالبین ). چه درخت مثمره و میوه دار درخت امرود و زردآلوست. ( تاریخ قم ).
شد نار ترش شحنه و نارنج میرآب
تالانه لشکری شد و امرود میر گشت.بسحاق اطعمه.سیب و امرود بهم مشت زده
فندق از خرمی انگشت زده.جامی.و رجوع به گلابی شود.

معنی کلمه امرود در فرهنگ معین

( اَ ) ( اِ. ) = امروت : گلابی .

معنی کلمه امرود در فرهنگ عمید

= گلابی

معنی کلمه امرود در فرهنگ فارسی

امروت، مرود، امبرود، انبروت، انبرود، ارمود، ارموت: گلابی
گلابی

معنی کلمه امرود در دانشنامه عمومی

آمرود. آمرود ( به لاتین: Amrud ) یک منطقهٔ مسکونی در افغانستان است که در ولایت بدخشان واقع شده است.

معنی کلمه امرود در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:گلابی

معنی کلمه امرود در ویکی واژه

(گیاهی): گلابی. امروت. از فارسی میانه (ضبط شده به صورت‌های آمبرود، اورمود)، از ایرانی باستان امراوات. مقایسه شود با عَمرَوات به معنی «بِه» فارسی ماوراالنهری.

جملاتی از کاربرد کلمه امرود

از میوه‌های هرات می‌توان انواع انگور از قبیل:انگور فخری، انگور لعل، انگور کشمشی، انگور عسکری، انگور پوشنگی، انگور حسینی، انگور روچه، انگور لوغی، انگور صاحبی، انگور کس نداره، انگور آبی، انگور مسکه، انگور شنگول خانی، انگورمیراحمدی _ انواع خربزه، انواع زردآلو، انواع انار، انواع بهی، انواع انجیر، انواع بادام، انواع توت، انواع شفتالو، انواع آلو، انواع هندوانه، انواع سیب، انواع ناک انواع گردو و انواع امرودو را نام برد.
امرود در ایران از جمله در بلندی‌های بالای ۲۵۰۰ متر در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌روید.
مرکز دهستان ارودان در ۵ کیلومتری شهرستان مهر از توابع استان فارس می‌باشد، این روستا با جمعیتی بالغ بر ۳ هزار نفر(۱۳۹۲) یکی از پرجمعیت‌ترین دهستان‌های اطراف می‌باشد، این روستا از شمال به علامرودشت، جنوب به. عسلویه و خلیج فارس، شرق شهرستان مهر و غرب بخش گله دار.
چون فرود آیی ازین امرودبن کژ نماند فکرت و چشم و سخن
امام‌رود یا امامرود، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان چالوس در استان مازندران ایران.
شکر امرود در شکر خندی عقد عناب در گهر بندی
طول آن از روستای «ارودان» تا «دارالمیزان» ۸ فرسخ است؛ عرض آن از روستای «بلبلی» تا «عربانه» ۴ فرسخ می‌باشد؛ و از سمت مشرق به بلوک «خنج و علامرودشت» و از ناحیه مغرب و جنوب به نواحی گله دار امتداد پیدا می‌کند.
کلوخ امرود کرد آن سگ بدستان کلوخ آمدمگر برنارپستان
شاخ امرود گوئی وامرود دسته و کردنای طنبور است
غریبی باید که حکایت غریب بشنود و تواند شنیدن خدا را بندگانند که ایشان معشوقند و محبوبند حق تعالی طالب ایشانست و هرچ وظیفه عاشقانست او برای ایشان می‌کند و می‌نماید همچنانک عاشق می‌گفت ان شاءاللهّ برسیم حق تعالی برای آن غریب ان شاء اللهّ می‌گوید اگر بشرح آن مشغول شویم اولیای واصل سررشته گم کنند پس چنین اسرار و احوال را بخلق چون توان گفتن قلم اینجا رسید و سر بشکست یکی اشتر را بر مناره نمی‌بیند تار موی در دهن اشتر چون بیند ؟ آمدیم به حکایت اولّ اکنون آن عاشقان که ان شاءاللهّ می‌گویند یعنی بر کار معشوقست اگر معشوق خواهد بکعبه درآییم ایشان غرق حقّند آنجا غیر نمی‌گنجد و یاد غیر حرامست چه جای غیرست که تا خود را محو نکرد آنجا نگنجد لَیْسَ فِی الدَّارِ غَیْرُ اللهّ (دَیَّارٌ) اینک می‌فرمایند رسوله الرؤیا اکنون این رؤیا خواب‌های عاشقان و صادقانست و تعبیرش در آن عالم پدید شود بلک احوال جمله عالم خوابیست تعبیرش در آن جهان پدید شود همچنانک خوابی می‌بینی که سواری بر اسب، به مراد می‌رسی. اسب به مراد چه نسبت دارد ؟ و اگر می‌بینی که به تو درم‌های درست دادند تعبیرش آنست که سخن‌های درست و نیکو از عالمی بشنوی، درم بسخن چه ماند و اگر بینی که ترا بر دار آویختند رییس قومی شوی دار به ریاست و سروری چه مانَد؟  همچنین احوال عالم را که گفتیم خوابیست که اَلدُّنْیَا کَحُلُمِ الناّئِم تعبیرهاش در آن عالم دیگر گون باشد که به این نماند آن را معبرّ الهی تعبیر کند زیرا برو همه مکشوف است چنانک باغبانی که به باغ درآید در درختان نظر کند بی آنک بر سر شاخه‌ها میوه بیند حکم کند که این خرماست و آن انجیرست و این نارست و این امرودست و این سیب است.
او مکرر کرد بر زن آن سخن گفت زن این هست از امرودبُن
در ایران از آثار او کتاب مرد دریایی با ترجمه آزیتا برج‌خانی از سوی نشر امرود منتشر شده‌است.
شاخ امرود خمیده پیش باد خاضع و پوزش گزار آید همی
امامرود دارای جمعیتی بالغ بر 780 نفر می‌باشد. مردم امامرود از قومیت طبری هستند. مردم امامرود به زبان طبری با گویش چالوسی سخن می‌گویند.
مردم امامرود از قومیت طبری هستند. به مرور زمان طوایفی از کلنو سفلی و کلنو علیا به امامرود هجرت کردند و تاکنون نیز مقیم و ساکن این روستا هستند. [نیازمند منبع]
بخور این میوه ‌ های که را زود هم از آلو و سیب و از امرود
من گرفتم سرو چون بالای تو شد معتدل سرو را کی بار از سیب و به و امرود بود
دست قدرت از درختانش به صنع آویخته سیب و زردآلو و امرود و به و نارنج و نار
مرکز دهستان ارودان در ۵ کیلومتری شهرستان مهر از توابع استان فارس می‌باشد، این روستا با جمعیتی بالغ بر ۳ هزار نفر(۱۳۹۲) یکی از پرجمعیت‌ترین دهستان‌های اطراف می‌باشد، این روستا از شمال به علامرودشت، جنوب به. عسلویه و خلیج فارس، شرق شهرستان مهر و غرب بخش گله دار. حرم امام زاده شاه محمد واقع در این روستا همه روزه، به ویژه ایام نوروز پذیرایه جمع کثیر از مسافران می‌باشد, نخلستانهای انبوه و پر بار این روستا، رودخانهٔ فصلی معروف بهبیخ ,تالاب فصلی و نیمه دائمیه دوشطون و آبگیرهای قدیمی به خصوص آبگیر بزرگ این روستا, جلوهٔ زیبایی از این روستا را نمایان می‌سازد.
امامزاده علی‌اکبر معروف به گل‌علی از نوادگان موسی کاظم می‌باشد . آرامگاه وی در جنوب ملایی، دهستان خیرگو بخش علامرودشت و در دامنه کوه نر واقع شده است. شرح حال ایشان در کتاب شجره طیبه امامزادگان فارس، ص ۳۶۶ که توسط اداره کل اوقاف فارس تدوین یافته است، موجود است.