امجد

معنی کلمه امجد در لغت نامه دهخدا

امجد. [ اَ ج َ ] ( ع ص ) بزرگوار و جوانمرد و باشرف. ( ناظم الاطباء ). بزرگوار. ( فرهنگ فارسی معین ). بزرگ. ( مؤید الفضلاء ). || ( ن تف ) بزرگتر. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). ج ، اماجد. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه امجد در فرهنگ معین

(اَ جَ ) [ ع . ] (ص تف . ) بزرگوارتر.

معنی کلمه امجد در فرهنگ عمید

۱. بزرگوارتر.
۲. جوانمردتر.

معنی کلمه امجد در فرهنگ فارسی

بزرگوارتر، جوانمردتر، اماجد جمع
( صفت ) بزرگوارتر .

معنی کلمه امجد در فرهنگ اسم ها

اسم: امجد (پسر) (عربی) (تلفظ: amjad) (فارسی: اَمجد) (انگلیسی: amjad)
معنی: بزرگوارتر، با شرف تر، ( اَعلام ) بزرگتر، بزرگوار

معنی کلمه امجد در ویکی واژه

بزرگوار

جملاتی از کاربرد کلمه امجد

هرکس که بذیل شرف و مجد توزد چنگ چون داور ما شد بجهان امجد و اشرف
پادشه زاده امجد گرانمایه راد که مرا او را لقب از شه امجدالسلطانست
برای مدح تو ای میر اشرف امجد خجسته مطلعی آرم برون ز بحر خیال
امجدیه (نام پیشین ورزشگاه شهید شیرودی) نخستین ورزشگاهی بود که تیم دوچرخه‌سواران در آن بازی‌های خود را انجام داد. این ورزشگاه از ابتدای تأسیس باشگاه در ۱۳۲۴ تا ۱۳۵۳ به تنهایی و از ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۸ به تناوب و به همراه ورزشگاه آزادی میزبان بازی‌های خانگی استقلال بود. تعدادی از مهم‌ترین بازی‌های باشگاه تاج در این ورزشگاه برگزار شد که از میان آن‌ها می‌توان به شهرآوردهای این تیم در مقابل شاهین، نخستین بازی‌های شهرآورد این تیم در مقابل پرسپولیس و فینال‌های جام باشگاه‌ها و حذفی تهران در دهه‌های ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ اشاره کرد. اما مهم‌ترین بازی باشگاه در این ورزشگاه، دیدار فینال مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا در بهار ۱۳۴۹ است که با پیروزی و قهرمانی تاج پایان یافت.
تا پیش از ساخته شدن ورزشگاه آریامهر (ورزشگاه آزادی)، ورزشگاه امجدیه ورزشگاه خانگی بسیاری از تیم‌های فوتبال تهران از جمله تاج، شاهین، پرسپولیس،
بود گرم تمجید آن میر امجد
اندر کجا بگذاشتی شاه امجد را طی کرده رو را تا کجا کو حسین من نور عین من
محموداف در وزن ۷۷ کیلوگرم کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۰ توکیو حاضر بود که امجد معافی از تونس، رفیق حسینوف از آذربایجان و کاراپت چالیان از ارمنستان را شکست داد و به فینال رسید. وی در دیدار نهایی به تامش لورینچ از مجارستان باخت و به مدال نقره وزن ۷۷ کیلوگرم رسید.
محمود امجد (زادهٔ ۱۳۱۸) روحانی اهل ایران است. او یکی از شاگردان سید محمدحسین طباطبایی، سید رضا بهاءالدینی، سید روح‌الله خمینی بوده است.
در یکی از مسابقات سال ۱۳۴۷ در ورزشگاه امجدیه که بیش از ۳۰ هزار نفر تماشاگر به ورزشگاه آمده و شمار بسیاری در بیرون از ورزشگاه ماندند مسئولان وقت به فکر ساخت ورزشگاه آزادی بیافتند.
صلوات خدای بر احمد بر روان صحابه امجد
عمید سلطنه سردار امجد آنکه ندید دو چشم گیتی چون او یکی سپهبد راد
بحقّ یونس ابراهیم امجد بصدق آن شعیب پاک و اسعد
محمود امجد پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) در اعتراض به سرکوب مردم معترض، درس اخلاق خود را در تهران تعطیل کرد و در نیمه تیرماه ۱۳۹۰ از ایران خارج و در مالزی ساکن شد. وی همچنین سفرهایی به مسکو داشت. برخی از سایت‌ها دربارهٔ خروجش از ایران از قول وی نقل کرده‌اند که وی گفته: «من به نشانه اعتراض به وضع موجود از ایران خارج شده‌ام و تا زمانی که ظلم در ایران پابرجاست به ایران بازنخواهم گشت.» وی سپس به ایران بازگشت و در رمضان/مرداد ۱۳۹۲ در تهران مراسم ایام رمضان را برقرار داشت.
که ای سید صاف طینت که داری باسم و برسم ارث از جد امجد
اولین ضبط موسیقی در سال ۱۲۸۴ در ایران صورت گرفت اما هیچ صدایی از زنان ضبط نشد. در سال ۱۲۸۸ گروهی از موسیقیدانان برای ضبط موسیقی به انگلستان می‌روند که میانشان هیچ زنی نبوده‌است. در سال ۱۲۹۱ شرکت گرامافون به ایران می‌آید و در طی سالهای ۱۲۹۱ تا ۱۲۹۳ صدای سه خوانندهٔ زن ایرانی به نام‌های افتخار، امجد و زری را ضبط می‌کند. با توجه به لهجهٔ آنان حدس می‌زنند که آنها از اقلیت‌های مذهبی در ایران بوده‌اند. آن‌ها تصنیف‌هایی از عارف قزوینی نیز ضبط کرده‌اند.
پیش از انقلاباسلامی ایران نام این مجموعه ورزشی امجدیه تهران بود.
نخستین راهیابی فوتبال ایران به بازی‌های المپیک (المپیک ۱۹۶۴ توکیو) با پیروزی بر هندوستان، نخستین قهرمانی جام ملت‌های آسیا با پیروزی بر تیم اسرائیل و نخستین قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا در امجدیه صورت گرفت.
مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر مهسا امینی روز ۱۷ شهریور ماه با انتشار متنی اعلام کردند که در «سالیاد شهادت» فرزندشان، بر آرامگاه او در آرامستان آیچی سقز «مراسم سنتی و مذهبی سالگرد ژینا» را برگزار می‌کنند. پدر و عموی مهسا امینی بعداً توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند و به قبر مهسا امینی هم هتک حرمت شده و اعضای خانواده از عزاداری منع شدند.
باقر عالی مقام سید‌ امجد زادهٔ هادی ستوده پیر دل آگاه