امتداد

معنی کلمه امتداد در لغت نامه دهخدا

امتداد. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ، اِ مص ) دراز و کشیده شدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از متن اللغة ). || مد و کشش. ( ناظم الاطباء ). کشیدگی. ( فرهنگ فارسی معین ). درازی. ( غیاث اللغات ) ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ فارسی معین ). طول. ( ناظم الاطباء ) : درودی که امداد آن بر امتداد روزگار متصل باشد. ( کلیله و دمنه ). مگر از طول ایام و امتداد مقام بستوه آیند و از آن مقاتلت و منازلت روی بتابند. ( ترجمه تاریخ یمینی ). مسافت مقصد امتدادی داشت. ( ترجمه تاریخ یمینی ). مدتها منتظر مددبود تا بعد از امتداد ایام پسر بکتکین حاجب را با ششصد سوار ترک بدو فرستادند. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
- امتداد حیات ؛ درازی زندگانی و مدت عمر. ( ناظم الاطباء ).
- امتداد زمان ؛ طول زمان و مدت زمان. ( ناظم الاطباء ).
|| درنگی و تأخیر. ( ناظم الاطباء ). || بسیار شدن آب. ( از تاج المصادر بیهقی ). برآمدن و دمیدن روز. ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ). || در اصطلاح حکماء بر صورت جسمی اطلاق گردد.چنانکه لفظ ممتد نیز بر صورت جسمی گفته میشود. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). || در اصطلاح فیزیک در مبحث نیرو خطی را گویند که حامل بر آن قرار دارد.( از فرهنگ فارسی معین ). ج ، امتدادات.

معنی کلمه امتداد در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) کشیده شدن ، ۲ - (اِمص . ) کشش ، درازی . ۳ - طول .

معنی کلمه امتداد در فرهنگ عمید

دراز شدن، کشیده شدن، طول کشیدن، کشیدگی، کشش، درازی، راستا.

معنی کلمه امتداد در فرهنگ فارسی

درازشدن، کشیده شدن ، کشیدگی، کشش، درازی، راستا
۱ - ( مصدر ) کشیده شدن دراز شدن . ۲ - (اسم ) کشش کشیدگی درازی راستا. ۳ - طول . یا امتداد زمان . طول زمان طول مدت . ۳ - در مبحث نیرو خطی را گویند که حامل بر آن قرار دارد . جمع: امتدادات.

معنی کلمه امتداد در دانشنامه آزاد فارسی

اِمتِداد (strike)
جهت قطب نما در خطی افقی روی سطح صفحه ای ساختمانیمانند صفحۀ گسل، صفحه ای لایه بندی یا امتداد عارضه ای ساختمانیمانند محورِ چین. امتداد را در زاویۀ ۹۰درجه از شیباندازه گیری می کنند.

معنی کلمه امتداد در ویکی واژه

کشیده شدن،
کشش، درازی.
طول.
درازی. دراز و کشيده شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه امتداد

رشته کوه بزقوش، که در قسمت جنوب سبلان و در شمال میانه قرار گرفته و دره علیای تلخه رود از کوه‌های بزقوش می‌باشد. امتداد این رشته کوه از مغرب به مشرق و به طول ۱۲۰ کیلومتر و ارتفاع آن در اطراف شرقی تا حدود ۳۸۰۰ متر، ولی در طرف غربی از ارتفاع آن کاسته می‌شود و در جنوب شهرستان سراب ۳۱۷۰ متر و در شیشک در حدود ۲۴۵۰ متر ارتفاع دارد. رشته کوه بزقوش در جنوب شهرستان سراب و از خود میانه کاملاً نمایان است و دو دره در طرفین بزقوش قرار گرفته که یکی آجی چای و جلگه سراب است که آن را از سبلان (ساوالان) جدا کرده و دیگر در قارلانقوچای می‌باشد که از بین بزقوش و سهند جاری است.
و سبب صداقات مشایخ و کسانی که بر طبیعت ایشان باشند طلب منفعت بود، و چون منافع مشترک یابند، و در اکثر احوال آن را امتدادی اتفاق افتد، از ایشان مصادقتی صادر شود و به حسب بقای منفعت باقی ماند، و چون علاقه رجا منقطع شود آن صداقت مرتفع گردد.
از گزند امتداد روز و شب غافل مباش بر سراپای تو پیچیده‌ست مار ارقمی
آنی که روزگار باین امتداد قدر در سایه وجود تو راحت گزین بود
تارهای عصبی مرکزی همانند رشته‌های دستگاه عصبی محیطی، از نظر قطر، سرعت هدایت عصبی و وجود میلین (یا عدم وجود آن) متفاوت هستند. فیبرهای عصبی در دستگاه عصبی مرکزی مجتمع می‌شوند و راه‌های عصبی مختلفی را ایجاد می‌کنند. راه‌های صعودی در انتقال اطلاعات حسی به بخش‌های مختلف مغز (همانند مخچه، قشر مغز و ساقه مغز) نقش دارند. راه‌های نزولی همانند راه هرمی یا راه‌های خارج هرمی از اجتماع فیبرهای ایجاد می‌شوند که از مغز (قشر مغز یا ساقه مغز) تا نخاع امتداد داشته و در کنترل حرکت نقش دارند.
شرفای سعدی از پایگاهی در ناحیه سوس واقع در جنوب مراکش، به تدریج چیرگی خود را بر نواحی شمالی گستردند و وطاسیان را در سال ۹۵۶ق (۱۵۴۹م) از فاس بیرون کردند. آنان ترکان را از الجزایر و پرتغالیان را از سرزمین‌های ساحلی بیرون کرده و احمد المنصور، تیمبوکتو را تصرف و مملکت آفریقایی گائو (واقع بر رود نیجر، در مالی) را منقرض ساخت و بنابراین اقتدار او برای مدتی از سنگال تا بورنو امتداد داشت.
اگر چه وعده احسانش امتدادی یافت هنوز هست امیدم که ناگهان گوهر
زمان را گرفت امتداد فرح چو رشته که پنهان شود در لئال
از امتداد هجران ترسی که دارم این است کز یاد او مبادا بیداد رفته باشد
با قرب دادها برم از امتداد بعد در وصل شکوه ها کنم از روزگار هجر
خندق غربی ارگ پیش از خندق‌های سه طرف دیگر از خاک انباشته شده و تبدیل به کوچه [خیابان] گردید، از این رو سابقه خیابان جلیل‌آباد از خیابان‌های ناصریه و جباخانه بیشتر است. این خیابان از گلوبندک شروع و به خیابان مریضخانه (امیریه، سپه، امام خمینی) ختم می‌گردید ولی همچون امروز، به سمت جنوب امتداد نداشت. این خیابان به علت عدم وجود موسسات و عمارات مهم در آن، از سمت ارگ سلطنتی دری به آن باز نشده بود.
و الحقیقة کالکرة، هرجا انگشت نهی حاق وسط او باشد، راه کجا افتادم؟ بدانکه آفتاب محبت از مشرق غیب بتافت، محبوب سراپردۀ سایۀ خود بر صحن ظهور کشید، آنگاه محب را گفت:‌ آخر نظری بسایۀ من نکنی؟ الم تر الی ربک کیف مد الظل؟ تا در امتداد سایه او مرا بینی؟ مصراع: از خانه به کدخدای ماند همه چیز. قل کل یعمل علی شاکلته. اعتبار نکنی که اگر حرکت شخص نباشد سایه متحرک نشود. و لو شاء لجعله ساکنا. و اگر خود آفتاب احدیت ما از مطلع عزت بتابد، از سایه خود اثر نماند، چه هر سایه که همسایۀ آفتاب شود، آفتابش بحکم: ثم قبضناه الینا قبضاً یسیراً؛ دربرگیرد.
تعریف صدا: " می‌گویم صدا یکی از پدیده‌های خارجی است که حواس ما درک می‌کند و احساس آن ممکن است خوشایند باشد و در این مورد صفتی از صدا در نظرم است که آن را به گوش مطبوع یا نامطبوع می‌کند و نه اثری که در نتیجه شدت غیرعادی آن حاصل می‌شود و تنها خاصیتی از اجسام مادی است که در همه امتدادها ظهور می‌کند. "
مردمانی سخت کوش هستند، از قدیما دو آسیاب آبی آرد این دو روستا را تأمین می‌کرد یکی چسبیده به خود آبادی حد فاصل روستا و چهارباغ که باغی مشجر از انواع درختان میوه بود و آسیاب دیگر یک کیلومتر پایینتر از روستای آغکند پائین یا سفلی بوده که متأسفانه هردو ویران شده و آثاری از آن‌ها بجا نمانده خود من چندین با ر برای تهیه ارد بهمراه داییم به هردو آسیاب رفته‌ام در آغکند پائینی وا ز امتداد آسیاب کناررودخانه چمنزار وسیعی موجود است باسم کله جو که انزمان دران یکنوع برنج به نام برنج رسمی کشت می‌شده که
آن با سیلان خود، ترسیم امتداد زمانی را به وجود می‌آورد.
استان ایلام در غرب ایران قرار دارد و با وسعت ۲۰٬۱۳۳ کیلومتر مربع و ۱٫۲ درصد مساحت، بیست و دومین استان ایران از نظر وسعت محسوب می‌شود. این استان به غیر از نواحی جنوب غربی آن، مشتمل بر کوهستان‌های بسیار رفیع و در هم تنیده‌ای است که از چین‌خوردگی‌های متعدد و موازی تشکیل شده‌است. وسعت این کوهستان‌ها در شرق و شمال شرق ایلام چنان بزرگ است که مجالی به ایجاد دشت‌های میان کوهی نداده‌است.[نیازمند شفاف‌سازی] این رشته‌کوه‌ها عموماً از شمال غربی به سوی جنوب شرقی امتداد یافته‌اند.
این روستا به شکل خطی در امتداد جاده به وجود آمده است .همه ی جمعیت آن شیعه هستند .
از سنین و شهور دور تو باد طول ایام و امتداد دهور
شواهد یاد شده، می‌گوید که مهمترین انگیزه و عامل گریزهای بی‌حساب او از خانه و خانواده، یک نوع ناآرامی روحی و هیجان درونی بوده که به گواه اشعار وی و نیز به شهادت زندگی بسیار نابسامانش، تا واپسین روزهای عمرش، در او به قوّت امتداد یافته و صحنه‌های مختلف حیات فردی و اجتماعی او را متأثر ساخته است.
آن هر لحظه‌یی ز عمر تو باد هم ترازوی امتداد دهور