الیون

معنی کلمه الیون در لغت نامه دهخدا

الیون. [ اَ ] ( اِخ ) پایتخت قدیم مملکت مصر، که پس از فتح مسلمانان فسطاط نامیده شد. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه الیون در فرهنگ فارسی

پایتخت قدیم مملکت مصر که پس از فتح مسلمانان فسطاط نامیده شد .

جملاتی از کاربرد کلمه الیون

امامزاده شیر مرد مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان ممسنی، روستای عالیوند واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۰۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در ۱۵ می۱۹۷۵ چند فروند ای-۷ئی و ای-۷دی به آخرین نبرد جنگ ویتنام اعزام شدند. در این مأموریت ای-۷ها مسئولیت پوشش هوایی برای بازپس‌گیری کشتی مایاگوئز که به وسیلهُ قایق‌های توپ‌دار خمرهای سرخ ربوده شده بود به عهده داشتند. در عملیات مایاگوئز سه فروند هلیکوپتر سی‌اچ-۵۳ سی استالیون نیروی هوایی سرنگون شد و دو درجه‌دار نیروی هوایی، یازده تفنگدار دریایی و دو پرسنل نیروی دریایی کشته شدند و سه تفنگدار دریایی نیز مفقودالاثر شدند.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته است می‌توان به پیگمالیون اشاره نمود.
نیز از او در اعتدالیون فتاد آنچه در دیوانگان از شور می
اثر پیگمالیون ابزار مهمی در اداره این نظریه است. این نظریه مدیران را آگاه می‌کند که عامل موفقیت کارمندان، تنها به شرایط، کیفیت و صلاحیت شخص یا به محیط کار بستگی ندارد. مدیران همیشه باید کارمندانشان را باور داشته باشند و از آنان انتظار موفقیت با بهترین نتایج داشته باشند. زیرا در چنین وضعیتی، کارمندان همیشه این باور را احساس کرده و بهترین مهارتها و تواناییهایشان را نشان خواهند داد.
اردالیون ایگناتوف (روسی: Ардалион Васи́льевич Игна́тьев؛ ۲۲ دسامبر ۱۹۳۰ – ۲۴ اکتبر ۱۹۹۸) دونده، و ورزشکار دو و میدانی اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود.
الایزا دولیتل یک شخصیت داستان و شخصیت اصلی پیگمالیون نمایشنامه ۱۹۱۲ جورج برنارد شاو و اقتباس تئاتر موزیکال آن، بانوی زیبای من است.
اسرائیل هالیونر (عبری: ישראל חליבנר‎؛ ۱۰ ژانویهٔ ۱۹۲۸ – ۱۱ دسامبر ۲۰۱۳) بازیکن و مربی فوتبال اهل اسرائیل بود.
تیروی که یک استاد جوان است با داشتن مدالیونی که متعلق به استاد هنرهای رزمی بروس لی بوده‌است، برای رسیدن بهآخرین مرحله تکامل در هنرهای رزمی و یافتن بزرگترین استاد مکاتب رزم، پا به آمریکا می‌گذارد...
سایر اعضای این نسل اولیه قهرمانان مانند پرسئوس، دئوکالیون، تسئوس و بلروفون، صفات رایج بسیاری مشابه هرکول داشتند. مانند او، ویژگی‌های آنان منحصربه‌فرد، خارق‌العاده و نزدیک متل (قصه) است، زیرا آنان نیز هیولاهایی مانند شیمر و مدوسا را کشتند. ماجراهای بلروفون پیش‌پا افتاده‌اند، و از این رو مشابه ماجراهای هرکول و تسئوس می‌باشند. فرستادن یک قهرمان به مرگ فرضی نیز موضوعی رایج بود که در این داستان‌های سنتی قهرمانی اولیه مانند پرسئوس و بلروفون مورد استفاده قرار گرفت.
الیونا سوتنیکووا (اوکراینی: Альона Ігорівна Сотникова؛ زادهٔ ۵ مهٔ ۱۹۹۲) تنیس‌باز اهل اوکراین است.
نوعروس ملک را کابین کنند از بهر خصمان اعتدالیون ز سوئی انقلابیون ز یکسو