الینه

معنی کلمه الینه در فرهنگ معین

(اِ نِ ) [ از فر. ] (ص . ) از خود بیگانه .

معنی کلمه الینه در ویکی واژه

از خود بیگانه.

جملاتی از کاربرد کلمه الینه

سفالینه ات، در خور دید نیست که هم سکّهٔ جام جمشید نیست
بر اساس باور زرتشتیان، هنگامی که اهورامزدا درخت گوکَرَن را در دریای فراخکرت آفرید، اهریمن چلپاسه‌ای فرستاد تا ریشه درخت را بجود و حیات را نابود کند. اما در اطراف ریشه درخت در اعماق دریا، دو کَرماهی پیوسته به‌دور ریشه چرخیدند تا وزغ و دیگر جانوران زیان‌آور را از آن دور نگاه دارند. «ماهیان چرخان» از بن‌مایه‌های مورد استفاده در هنر ایرانند که بر روی سفالینه‌ها و ظروف فلزی تصویر شده‌اند. از نقش‌مایه‌های قالی ایرانی، طرح ماهی دَرهَم —معروف به هراتی— است. بسیاری از ایرانیان، در جشن نوروز، یک ظرف آب حاوی ماهی قرمز را در سفره هفت‌سن قرار می‌دهند.
آثار غیر دینی سغدی مشتمل بر نوشته‌های روی سکه‌های، اشیاء سیمین، منسوجات، چرم، سفالینه‌ها و سنگ‌های گران‌بها است. قدیمی‌ترین سکه‌های سغدی متعلق به قرن دوم میلادی است و جدیدترین آن‌ها از دوران حکومت غورَک (۷۱۱ تا ۷۳۸ م) فرمانروای سمرقند است که در ناحیه پنجکت (جمهوری تاجیکستان) به دست آمده‌اند.
از این تپه سفالینه‌هایی به دست آمده که نشان می‌دهد این منطقه چهار دوره تمدنی مختلف را پشت سر گذرانده‌است.
کنکاش کارشناسان باستان‌شناسی در محوطه این اثر از یافت سفالینه‌های نخودی و قرمز با نقوش متعلق به دوران سلجوقیان، مغول، تیموری و دیگر دوره‌های تاریخی خبر می‌دهد با توجه به این کشفیات اثر تاریخی محوطه پیرامون امامزاده دوبرادر را می‌توان به دوران قرون اولیه اسلامی ولی بقاع یاد شده را مربوط به دوره‌های ایلخانیان یا تیموریان یعنی قرون هفت و هشت هجری قمری نسبت می‌دهند.
موزه مردم‌شناسی آشتیان در خانه میرزا هدایت الله وزیر دفتر پدر دکتر مصدق قرار دارد و بنای آن متعلق به دوره قاجار است. در این موزه اشیای اهدایی مردم آشتیان، نسخ خطی، ظرف‌ها و سفالینه‌های قدیمی و ادوات مورد استفاده مردم برای کشاورزی، دام‌پروری و کسب و کارهای محلی در معرض دید عموم قرار دارد.
نگر تا در این چون سفالینه تن به حاصل شد از تو مراد کلال
اسکناس ۵٬۰۰۰ ریالی اسکناس‌هایی است که از سال ۱۳۵۰ در دوران پهلوی تاکنون چاپ می‌شود. تاکنون چهار سری از این ارزش چاپ شده‌است ولی در آخرین سری آن پشت این پول سه دفعه تغییر کرده، نخست با نگاره گل‌ها و پرندگان، ماهواره امید، موشک سفیر و کنون سفالینه یافته شده در زابل نقش بسته است.
جام سفالینه هست و کنج خرابات کاسهٔ زر گو مباش و کاخ زر اندود
گر ککچه و صدرک طلبد روسی بدرک شمشیر تو تالینه و قفقاز ستاند
الینهارست ۲٫۹ کیلومترمربع مساحت و ۶۹۵ نفر جمعیت دارد و ۱۸ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
به دری سفالینه‌ای سفته گیر سرودی به گرمابه در گفته گیر
هر که میگیرد بر یاد جوانمردی او بر کفش قحف سفالینه شود زرین جام
می به سیمینه و زرّینه مده در سفالینه ده و چوبینه
بازمانده‌های متنی، کتیبه‌ها، چرم‌نبشته‌ها، پاپیروس‌ها و سفالینه‌های منقوش به چند زبان و خط را شامل می‌شود. از بازمانده‌های متنی مربوط به اردشیر بابکان، می‌توان به کتیبهٔ کوتاه وی در نقش رجب و نیز کتیبه‌های شاپور یکم بر کعبهٔ زرتشت اشاره کرد.
گردن شیشه می گیر و سفالینه جام اگرت آرزوی تاج کی و جام جم است
منطقه چهارمحال دارای پیشینه‌ای کهن است. براساس سفالینه‌ها و ابزارهای سنگی ابتدایی کشف شده بروی تپه‌های باستانی و آثار کهن تاریخی شهر هفشجان، قدمت این استان به هزاره هفتم قبل از میلاد بر می‌گردد و بیانگر پیشینه ۹۰۰۰ ساله چهارمحال و بختیاری است.
نظر که باغ جمالینه تو شدی چیقماقی یوخدور بعینه اول رخ زیبا بهشت باغینه بنزر
خزیده چو روباه پشمینه پوش کسی گنجش اندر سفالینه خم