الیم
معنی کلمه الیم در لغت نامه دهخدا

الیم

معنی کلمه الیم در لغت نامه دهخدا

الیم. [ اَ ] ( ع ص ) دردگین. ( منتهی الارب ). الم ناک. دردناک. دردآور. موجِع. مانند سمیع بمعنی مُسمِع. ( از اقرب الموارد ).
- عذاب الیم ؛ عذابی که دردرسانی آن بغایت رسیده باشد، بطریق مبالغه است. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه الیم در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (ص . ) دردناک .

معنی کلمه الیم در فرهنگ عمید

دردناک، دردآورنده، بسیاردردناک.

معنی کلمه الیم در فرهنگ فارسی

دردناک، درد آورنده، بسیاردردناک
( صفت ) دردناک الم ناک دردگین . یا عذاب الیم . عذابی که درد آن بغایت رسیده باشد .

معنی کلمه الیم در دانشنامه عمومی

الیم ( به هلندی: Alem ) یک سکونتگاه مسکونی و روستا در هلند است که در Maasdriel واقع شده است.
الیم ۶۳۶ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه الیم در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَلِیمٌ: همیشه دردناک
ریشه کلمه:
یمم (۱۱ بار)
به طوری که از متون لغت و کتب احادیث استفاده می شود «یم» به معنای دریا است و بر رودخانه های عظیم همانند «نیل» نیز اطلاق می شود.
اما در این که «یم» یک لغت «عربی» است یا «سریانی» یا «هیروگلیفی»، در میان دانشمندان گفتگو است، نویسنده «المنار» از یکی از دانشمندان معروف مصری که وجوه اشتراک لغات هیروگلیفی وعربی را جمع آوری کرده و کتاب «معجم الکبیر» را در این زمینه تألیف نموده، نقل می کند که: او پس از تحقیق، لغت «یم» را در زبان قدیم مصر، به معنای دریا پیدا کرده است. بنابراین، چون این جریان مربوط به مصر بوده قرآن از لغات آنها در بیان این حادثه استفاده کرده است.
دریا. . آنها را در دریا غرق کردیم زیرا که آیات ما را تکذیب کردند در آیه . ظاهراً مراد رود نیل باشد.

معنی کلمه الیم در ویکی واژه

دردناک.

جملاتی از کاربرد کلمه الیم

گوئید که ما صبح وصالیم فصیحی هیچ از شکن زلف سیاهی ندمیدیم
ترا برده است سروی دل مرا سرو قباپوشی بیا نالیم ما گاهی تو و گاهی من ای قمری
برای دریافت معلومات بیشتر از رابطه این دو مکتب با یکدیگر یا رابطه اسکوتوس با «الکسندر هیلز»[ح] و بوناونتورای قدیس، به اثر «فلاندری ریکالکت» ،[خ] «ماتیاس هاوزر»[د] مراجعه نمایید. شایان ذکر است که، هرچند تومیسم به فلسفه رسمی در کلیسا مبدل گردید، اما تأثیرات اسکوتیسم در بسیاری از نکات مهم پذیرفته شد، از جمله تعالیم مرتبط به لقاح مطهر.
لوریا سخنرانی‌های خود را از قبل آماده نمی‌کرد و همیشه آن‌ها را به صورت شفاهی بیان می‌کرد. مهم‌ترین شاگرد او حیم ویتال بود. او بیشتر تعالیم لوریا را جمع‌آوری کرد و نوشت. مهم‌ترین اثر ویتال از تعالیم لوریا کتابی به نام عِص حاییم (درخت زندگی) در هشت جلد می‌باشد. این اثر بسیار مخفی بود و تنها شاگردانی اجازه داشتند آن را داشته باشند که سوگند می‌خوردند که آن را در هیچ کشور خارجی پخش نکنند؛ ولیکن در گذر زمان یک نسخه از این کتاب به اروپا راه یافت و در سال ۱۷۷۲ توسط اسحاق ساتانو در اوکراین چاپ شد. این کتاب منشاء اصلی تعالیم کابالایی لوریا بر پایه تفسیر او از زوهر است.
بهر حق رنج هست گنج عظیم بهر دنیا بود چو زهر الیم
در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۵ هواداران رم بنرهای بسیار بزرگی به جایگاه ویژه‌شان در استادیو الیمپیکوی رم بردند و روی یکی از بنرها چهره دی بارتولومی دیده می‌شد.
در مرحله سوم از مراحل کار تکامل روزانه، در ۱۸ دسامبر ۱۹۹۳ شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، ساختمان جدید بنیاد ریاض الیمامه را افتتاح نمود و آخرین فناوری‌های چاپ بکار گرفته شد و از ابتدا تا پایان، تجهیزات مدرن، چاپ یک رنگ، اوج تکنیک‌های چاپ رنگی، استفاده شد. همچنین یک ساختمان و یک دفتر خصوصی در حدود ۲۰ هزار متر مربع ساخته شد.
مستغرق محیط خیالیم و کس نبرد زین بحر جز به کشتی می برکنار جان
الیم تنا ۱۳٬۵۲۹ نفر جمعیت دارد و ۱٬ ۶۱۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
دوستدارم و ندارم بکف از وصلِ تو هیچ‌ مردِ با همّت را فقر عذابی است الیم‌
بی گنه مانده هشت سال بهند چون گنه گار در عذاب الیم
استن استرندز طی دهه بعد، توسط اولین مبلغ آئین بهایی در آمریکا، بنام ابراهیم خیراله با تعالیم مذهب بهایی مواجه گردید. در ابتدا وی از ابراهیم خیراله در مجادله اش به نفع محمد علی یکی دیگر از پسران بهاءالله بر علیه عبدالبهاء حمایت نمود.
حالیمی شرح ایتمگه توتماس تیلوم پالچیقاباتی ایاغوم توت ایلوم
در روز ۱ درو مکینتایر مدکپ ماس را شکست داد. کمی بعدتر در همان شب، مدکپ و کوربین به مکینتایر حمله کردند و به او از ناحیه گردن آسیب زدند. در رویال رامبل مکینتایر به طرز باور نکردنی به رینگ بازگشت و کوربین و ماس را از مسابقه حذف کرد. شب بعد در اسمک‌داون مکینتایر اعلام کرد که به دلیل حمله‌ی کوربین و ماس به او در روز ۱، او همچنان آن ها را دنبال می‌کند و مسابقه‌ی دوباره بین مدکپ ماس و درو مکینتایر برای الیمینیشن چیمبر شکل گرفت.
همه اسیر غم عالیم راه روی که رخش همت ازین تنگنا جهاند نیست
هم خلیل و مسیح و هود و کلیم دیده از دشمنان عذاب الیم
وی متولد شهر پارالیمنی، قبرس است و در یونان بزرگ شده‌است.
الیمانت ۱۵٫۷۷ کیلومترمربع مساحت و ۱۷۴ نفر جمعیت دارد و ۲۲۶ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
مهم‌ترین نقشی که ایتان کلبرگ برای محمد باقر قائل است، تدریسِ نظام‌مند و عمومیِ فقهِ شیعه بود. این نظر در ابعادی وسیع‌تر توسطِ شیعه‌پژوه دیگری به‌نامِ ارزینا لالانی در کتابِ نخستین اندیشه‌های شیعی: تعالیم امام محمد باقر علیه‌السلام به‌تفصیل بررسی و تبیین شده‌است. کلبرگ در این زمینه می‌نویسد احتمالاً محمد باقر اولین کسی بود که آنچه را که به آموزه‌های بنیادیِ شیعهٔ دوازده‌امامی تبدیل شد، تدوین کرد.
تا دل تو برقرار آید مقیم وارهی زین رنج و زین درد الیم