الیف

الیف

معنی کلمه الیف در لغت نامه دهخدا

الیف. [ اَ ] ( ع ص ) دوست. مونس. ج ، اَلائِف. ( از اقرب الموارد ). یار و دوست و همخو. ( ناظم الاطباء ).
الیف. [ اَ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان کمارج بخش خشت شهرستان کازرون ، در 32 هزارگزی خاور کنارتخته ، در دامنه جنوب باختری کوه قبله واقع، و کوهستانی و گرمسیر است. سکنه آن 458 تن شیعه اند که بفارسی و ترکی سخن میگویند. آب آن از چشمه ٔهفت تن و باران و محصول آن غلات ، برنج دیمی و شغل اهالی زراعت و شالبافی است. راه مالرو دارد. این ده را دهله نیز میگویند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ).

معنی کلمه الیف در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - خوی گرفته ، معتاد. ۲ - همدم ، دوست .

معنی کلمه الیف در فرهنگ عمید

۱. الفت گرفته، خوگرفته.
۲. یار، دوست، همدم.

معنی کلمه الیف در فرهنگ فارسی

الفت گرفته، خوگرفته، یارودوست وهمدم، الائف جمع
( صفت ) ۱ - خوگر خوگیر معتاد. ۲ - دمساز دوست .
دهی از دهستان کمارج بخش خشت شهرستان کازرون .

معنی کلمه الیف در دانشنامه عمومی

الیف (آرابان). الیف ( به ترکی استانبولی: Elif ) یک منطقهٔ مسکونی در ترکیه است که در استان غازی عینتاب واقع شده است. الیف ۳٬۴۶۰ نفر جمعیت دارد و ۶۳۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه الیف در ویکی واژه

خوی گرفته، معتاد.
همدم، دوست.

جملاتی از کاربرد کلمه الیف

اگر در آب دو چشمم وگر در آتش دل خیال تو به همه حال مونس است و الیف
وقت صحت جمله یارند و حریف وقت درد و غم به جز حق کو الیف
تا نگویی حال اگر زینسان بود چیست حکمت در تکالیف و سنن
آن گاه گوییم که مر مکلفی را که میان دو مخالف الفت تواند دادن، اندر فراز آوردن ایشان به هم غرضی باشد که آن غرض مر او را جز به تالیف میان این دو مخالف حاصل نشود، چنانکه چو خواست که دو جوهر باشد – یکی از وی محاط چو خاک و دیگر محیط چو آتش – اندر یکی از آن مر خشکی را با سردی الفت داد و اندر دیگری از آن مر خشکی را با گرمی الفت داد تا چو این دو ضد – اعنی گرمی و سردی – از یکدیگر دور شدند، این یک میانجی مر ایشان را فراز هم کشید و یکی محاط گشت چو خاک و دیگر محیط گشت چو آتش.
وی بیش از ۲۰ سال است که در لس آنجلس، کالیفرنیا زندگی می‌کند، نقاشی‌هایی تلویحی و اکسپرسیونیستی کشیده و هر از چند گاهی در فیلمی هم بازی می‌کند.
حالا بر انتخاب‌شدگان است که تکالیف خود را چنانچه منظور دولت و ملت است انجام بدهند.
او در سانتا باربارا کالیفرنیا به دنیا آمد.
تالیف کرده از کف تو کار نامهاء کان مدروس کرده با دل تو بار نامهائیم
دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در دومینگوئزهیلز •
پیر بدان ضرطه مرد رخت ازین ورطه برد من شدم از وی خلاص او ز تکالیف دین
لیک با این جمله ما را لازمست ایدون نشاط چون به قدر فهم ما باید تکالیف و سنن
دکتر کریستین کوربت مورن، یکی از فوق دکترا‌های موسسه فناوری کالیفرنیا، از این پلتفرم در طول تحقیقات در قطب جنوب استفاده کرده‌است.
ابومسلم سردار خراسان کتابی از غلامحسین یوسفی دربارهٔ ابومسلم خراسانی است. برخی این کتاب را مهم‌ترین تالیف به زبان فارسی در این باره می‌دانند.
ویلسون نویسنده چندین نمایشنامه و آثار کوتاه نیز بوده‌است. او سابقه تدریس در دانشگاه‌های دوک، براون و دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو را دارد.
ملک گفت: کریم الیف را در سوز فراق نیفگند و بهر بدگمانی انقطاع دوستی و برادری روا ندارد و معرفت قدیم و صحبت مستقیم را به ظن مجرد ضایع و بی ثمره نگرداند، اگر چه دران خطر نفس و مخافت جان باشد. و این خلق در حقیر قدر و خسیس منزلت از جانوران هم یافته شود،
پس سگ بچه ای به خانه برد و مدتی در خانه تعهد می کرد تا از بسیاری مراعات و اهتمام، الیف و حلیف او شد. پس روزی قرصی چند ساخت و پلپل و سپندان در آن قرص ها تعبیه کرد و سگ را با خود به خانه زن برد و چون بنشت از آن قرص ها بیرون کرد و بدان سگ بچه می داد. سگ قرص می خورد و از غایت حدت و تیزی دارو آب از چشمهای او می دوید و گنده پیر بر موافقت او آب در دیده می گردانید و باد سرد بر می کشید. زن چون قطرات آب چشم سگ دید و گریه گنده پیر مشاهده کرد از وی پرسید: ای مادر، این سگ بچه چرا می گرید و او را چه افتاده است که قطرات حسرات از مدامع دیده بر صفحه رخسار می ریزد؟ گنده پیر گفت: «لا تسالوا عن اشیا ان تبد لکم تسوکم». زن بی صبر شد و سوگندان داد که بگو. گنده پیر گفت: ای دختر- او را دور از تو، حالی افتاده است که بر دشمنان تو باد – قصه درد او عجیب است و حادثه او نادر و غریب:
ابوبکر مطهر مانجی معروف به جمالی یزدی، کتاب فرخ‌نامهٔ را برای تکمیل نزهت‌نامه علایی اثر شهمردان رازی نوشته‌است. دو تألیف نزهت‌نامه و فرخ‌نامه را می‌توان با هم مورد بررسی قرارداد، هم‌چنان‌که آن دو مکمل یکدیگرند. هر دو کتاب دانشنامه‌هایی هستند که در قرن یازدهم و دوازدهم میلادی در ایران تالیف‌شده‌اند.
قضا را خود غرض ذات تو بوداست ز سعی چرخ و تالیف طبایع
آنا لیلی امیرپور در انگلستان به دنیا آمد و در کودکی به همراه خانواده به میامی آمریکا مهاجرت کرد. دوران دبیرستان را در بیکرزفیلد، کالیفرنیا سپری کرد و در نهایت از مدرسه تئاتر، فیلم و تلویزیون دانشگاه کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شد.
در سال ۱۸۶۶، دانشگاه خصوصی کالیفرنیا زمینی که اکنون محوطهٔ دانشگاه برکلی است را خریداری کرد. به خاطر نبود منبع مالی کافی، دانشگاهی دیگر که در زمینهٔ کشاورزی، معدن و هنر مکانیکی فعال بود به دانشگاه خصوصی کالیفرنیا پیوست و اولین دانشگاه دولتی ایالت کالیفرنیا، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، به وجود آمد.