الگو
معنی کلمه الگو در لغت نامه دهخدا

الگو

معنی کلمه الگو در لغت نامه دهخدا

الگو. [ اُ ] ( اِ ) روبُر. مُدِل . || سرمشق. مُقتَدی ̍. اُسوَه. قدوه. مثال. نمونه.

معنی کلمه الگو در فرهنگ معین

( اُ ) (اِ. ) نمونه ، طرح .

معنی کلمه الگو در فرهنگ عمید

۱. شکل چیزی که از کاغذ یا مقوا بریده باشند، مثل الگوی لباس که خیاط از روی آن پارچه را می برد، روبُر، نمونه.
۲. سرمشق، نمونه.

معنی کلمه الگو در فرهنگ فارسی

نمونه وشکل چیزی که ازکاغذیامقوابریده باشندمثل الگوی لباس که خیاط ازروی آن پارچه رامی برد
(اسم ) (خیاطی گلدوزی ... ) طرح و نمونه و روبری از چوب نازک یا مقوا و کاغذ و یا پارچ. نازک که از روی آن چیزی را میبرند و یا میسازند : نمونه انموذج طرح .

معنی کلمه الگو در فرهنگستان زبان و ادب

{template} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] مجموعه ای از داده ها که برای ایجاد سندهای جدید یا مقایسۀ مجموعه داده های مختلف به کار می رود

معنی کلمه الگو در دانشنامه عمومی

آلگو. آلگو ( به آلمانی: Allgäu ) یا آلگویا منطقه ای در شوابن در جنوب غربی آلمان است و جنوب باواریا و بادن - وورتمبرگ و قسمتی از اتریش را در بر می گیرد با آلپ مجاور است و رود لش و رودخانه ایلر رودخانه های اصلی این ناحیه هستند امروزه از نظر اداری این تقسیم به رسمیت شناخته نمی شود مناطق کوهستانی آلگو بیش از ۲۰۰۰ متر ارتفاع دارند و برای اسکی زمستانی محبوب هستند. این منطقه به دلیل چشم اندازهای زیبا شناخته شده است و برای تعطیلات و اقامت درمانی مورد توجه گردشگران است. این ناحیه در آلمان به دلیل محصولات کشاورزی و به ویژه محصولات لبنی آن شناخته شده است.
الگو مدل یا یک سکسکه قوانین است که با استفاده از آن می توان هر چیزی یا قسمتی از یک چیز را تولید نمود. دانش شناسایی الگوها به شناسایی الگو معروف است. الگو در واقع تولید هر چیزی است که با تکرار عجین و سرشته شده باشد. تکرار می تواند زیرالگوها یا زیرالگوهای اصلاح شده بر طبق چند قانون ساده داشته باشند. در فرهنگ سخن آمده که الگو واژه ای ترکی[ نیازمند ابهام زدایی] است.
به صورت کلی می توان به وسیله مردم الگوها را تشخیص داد یا کشف نمود ( در بعضی از حالات نیز می توان از رایانه استفاده کرد )
گاه الگوها مانند فرش کردن منظم یک صفحه، پدیده، و تقسیم نمودن دودویی متوازن نام گذاری می شوند.
برخالها ( فرکتالها / فراکتالها ) الگوهای ریاضی هستند. الگوهای پدیده های طبیعی از اصول معینی تبعیت می نمایند که در برخال هاها یافت می شوند، برای مثال خود - همسانی. اگر چه خود - همسانی در طبیعت فقط تقریبی و کُتره ای ( تصادفی ) است، می توان اندازه گیری های انتگرالی را، که بیان کننده ویژگی های برخال ها می باشند، به «برخال های» طبیعی مثل کرانه دریا، شکل درختان و جز اینها، اعمال کرد ( رجوع کنید به هندسه برخال ) . درحالی که ظاهر بیرونی الگوهای خود - همسانی کاملاً پیچیده به نظر می رسند، قوانین مورد نیاز برای ایجاد یا توصیف شیوه تشکیل آن ها می تواند بسیار ساده باشند ( برای نمونه سامانه لیندرمایر برای توصیف شکل درختان ) .
افزون بر الگوهای ایستا، ممکن است از الگوهای پویا مانند نوسان نیز سخن به میان آید.
• سخت پوستان دریایی.
• تپه شنی، تنگه های بزرگ و غیره.
• سرخسها، نحوه تقسیم شاخه های یک درخت، کرانه ها، ابرها و جز اینها.
• هنر مدرن، موندریان، هنر دیدگانی ( آپ آرت ) .
• امپرسیونیسم، پرداز نقطه رنگ ( پوینتیلیسم ) .
• هنر نمایشی: دوایر گیسوزده.
• برخالها
• بلورها
• فرش کردن پنزور
• اغلب "الگو" به معنی مدل یا قالب می باشد، مثل قالب برش شیرینی. رجوع شود به الگوی طراحی ( معماری ) و الگوی طراحی ( دانش رایانه ) .
الگو (دوزندگی). در دوزندگی و طراحی مُد الگو ( روبُر ) قالبی است، که از قطعات لباس قبل از برش و مونتاژ بر روی پارچه رسم می شود. الگوها معمولاً از کاغذ ساخته می شوند و در صورت نیاز به مقاومت بیشتر و تحمل در برابر استفاده های مکرر، گاهی اوقات از مواد محکم تری مانند کاغذ ضخیم یا مقوا ساخته می شوند. به فرایند ساخت یا برش الگوها گاهی اوقات در یک کلمه الگوسازی ( Patternmaking ) گفته می شود، اما می توان آن را به صورت نوشتاری الگوسازی یا الگوبری نیز نوشت.
الگوی برشدار ( خیاطی خانگی ) یا الگوی بلوک ( تولید صنعتی ) الگوی پایه سفارشی است، که می توان از آن الگوهای متفاوت برای سبک های مختلف تهیه کرد. به روند تغییر اندازه الگوی تمام شده درجه بندی گفته می شود.
چندین شرکت مانند Butterick و Simplicity در فروش مستقیم الگوهای درجه بندی شده به مصرف کننده هایی که الگوها را در خانه می دوزند تخصص دارند. تولیدکنندگان لباس های تجاری به عنوان بخشی از روند طراحی و تولید خود، الگوهای خاص خود را تولید می کنند و معمولاً حداقل یک متخصص الگوسازی را به کار می گیرند. در لباس های سفارشی، برش ها و الگوها باید برای هر مشتری ساخته شود، در حالی که برای تولید تجاری، الگوهایی ساخته می شود که متناسب با اندازه های بدن مختلف باشد.
الگوساز معمولاً یکی از دو روش را برای ایجاد یک الگو بکار می برد.
روش الگوی مسطح آن است که با استفاده از خط کش ها، منحنی ها و لبه های مستقیم، کل الگو از اندازه گیری ها روی یک سطح صاف طراحی می شود. الگو ساز نیز از ابزارهای مختلف مانند notcher، مته و درفش برای علامت گذاری الگو استفاده می کند. معمولاً الگوی تخت با ایجاد یک الگوی برش دار یا بلوک، یک لباس ساده و متناسب، با اندازه گیری پوشنده، شروع می شود. برای زنان، معمولاً سرشانه و سینه و دامن باریک، برای مردان برش بالاتنه و برش پایین تنه شلوار است. الگوی برشدار نهایی معمولاً از کاغذ یا مقوا ساخته می شود، بدون درز یا جزئیات سَبک ( کاغذ یا مقوا ضخیم تر، امکان رسم و توسعه الگو را از برش اصلی فراهم می کند ) . هنگامی که شکل برش دار با ساخت یک سری لباس های ماکت به نام toiles ( انگلستان ) یا muslins ( ایالات متحده ) اصلاح شد، از برش نهایی برای ایجاد الگوهای بسیاری از سبک های لباس با گردن، آستین، سرشانه های مختلف می توان استفاده کرد. روش رسم و طراحی الگوی تخت رایج ترین روش در لباس های مردانه است. در الگوی لباس مردانه به ندرت از نصب پارچه ( draping ) استفاده می شود. رسم و طراحی الگو را می توانید در بسیاری از دوره های طراحی مد یا در یک دوره کوتاه مدت آموزش یا به عنوان بخشی از مدرک مد در یک دانشگاه یاد بگیرید.
الگو (فیلم). «الگو» ( انگلیسی: Patterns ( film ) ) یک فیلم است که در سال ۱۹۵۶ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به وان هفلین، اورت اسلون، و اد بگلی اشاره کرد.
معنی کلمه الگو در فرهنگ معین
معنی کلمه الگو در فرهنگ عمید
معنی کلمه الگو در فرهنگ فارسی
معنی کلمه الگو در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه الگو در دانشنامه عمومی
معنی کلمه الگو در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه الگو در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:پارادایم

معنی کلمه الگو در ویکی واژه

نمونه، طرح.

جملاتی از کاربرد کلمه الگو

غزنوی بود که در کوی گنبد دکانی داشت و فالگویی کردی و زنان بر او شدندی و تعویذ دوستی نوشتی. علم او غوری نداشت.
مرتب‌سازی گورزاد نیز الگوریتم دیگری است که با تغییر کوچکی در مرتب‌سازی درجی ایجاد شده است؛ به این ترتیب که در هر مرحله برای درج عنصر به جای شیفت دادن از جابه جایی تعدادی از عناصر مجاور استفاده می‌شود، مثل مرتب‌سازی حبابی.
به سان فالگویانند مرغان بر درختان بر نهاده پیش خویش اندر، پر از تصویر دفترها
اما چون بوریحان به خانه رفت و افاضل به تهنیت او آمدند حدیث فالگوی با ایشان بگفت. عجب داشتند. کس فرستادند و فالگوی را بخواندند. سخت لایعلم بود. هیچ چیز نمی‌دانست. بوریحان گفت:
این الگوریتم برای گراف های با یال منفی، جواب نمی‌دهد.
به پیش زن فالگو برگذشت بمهتر نگه کرد واندر گذشت
با الگوریتمی خطی یافت می‌شود. در این حالت پیچیدگی زمانی
با معرفی این الگو، هدف از چشم‌انداز قبلی که ۱۴۰۴ بود به ۱۴۴۴ موکول شد. از اهداف این الگو این است که ایران تا سال ۱۴۴۴ خورشیدی باید «در میان پنج کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه، علم و فناوری» جای بگیرد.
نخ وسوزن بدید وکوک و رفو درز و دوز و قواره و الگو
و چون مظفر و منصور به اصفهان باز آمد فالگوی را بنواخت و تشریف گران داد و قریب گردانید و منجمان را بخواند و گفت:
روزی این غلام به سر مرغزار غزنین می‌‌گذشت. فالگویی او را بخواند و گفت:
به یک بازِ جفت نشده(تنها) اشاره می‌کند و براکت نشان دهندهٔ همهٔ متغیرهای جفت بازهای مکمل ممکن است. پس از این گرامر همهٔ ساختارهای به دست آمده از الگوریتم ناسینوف می توانند بهینه تلقی شوند.
پس همان روز که فالگوی گفته بود بوریحان را بیرون آوردند و این تشریف بدین نسخت به وی رسید و سلطان از او عذر خواست و گفت:
توجه داشته باشید که ممکن است در اصل برای به دقت ساختن الگوریتمهای درجایی که داده‌ها را تغییر نمی‌دهند (مگر این که داده‌ها دیگر مورد استفاده قرار نگرفته باشند) ولی این در عمل به ندرت انجام می‌شود. ساختمان داده‌های تابعی را ببینید.
مونک به انواع کار با قلمو و رنگ و الگوهای رنگی ادامه داد.
برای دیدن الگوریتم‌های مرتبط با این الگوریتم می‌توانید به الگوریتم کساراجو و الگوریتم مؤلفه‌های همبند قوی تارجان مراجعه کنید.
برخی از الگوریتم‌ها برای اجرای مراحل بعد، نیاز به نتایج مراحل قبل دارند. این‌گونه مسائل را مسائل ذاتاً متوالی می‌گویند.
غلام درمی دو بدو داد. فالگوی گفت:
دل و توکل تو بی‌نیاز داشت تورا ز فالگوی و ز اخترشناس و خواب‌گزار
است اما حافظهٔ در دسترس الگوریتم‌های برخط ثابت و از