الکی
معنی کلمه الکی در لغت نامه دهخدا

الکی

معنی کلمه الکی در لغت نامه دهخدا

( آلکی ) آلکی. [ ل َ ] ( اِ ) پالکی.
الکی. [ اَ ل َ ] ( ص نسبی ) در تداول عامه ، کاری ظاهری بی آنکه حقیقتی داشته باشد. باطل. دروغ. مترادف کشکی.
الکی. [ اُ ] ( ع اِ ) قسمی تمرین نظامی. ( دزی ج 1 ص 34 ).

معنی کلمه الکی در فرهنگ معین

(اَ لَ ) (عا. ) ۱ - (ص . ) بیخود، بیهوده ، بی جهت . ۲ - (ق . ) دروغکی .

معنی کلمه الکی در فرهنگ عمید

( آلکی ) = پالکی
۱. کار عبث و بیهوده.
۲. سخنی که حقیقت نداشته باشد، دروغین.
۳. (قید ) بدون دلیل جدّی، از روی تفنن: او هر روز الکی به پارک می رفت.

معنی کلمه الکی در فرهنگ فارسی

۱ - ( صفت ) بیخود بیهوده بی جهت . ۲ - دروغکی : الکی میگوید . یا فلانی الکی خوش است . بدون داشتن اسباب و وسایل زندگی شادمانست .
قسمی تمرین نظامی

معنی کلمه الکی در دانشنامه عمومی

الکی نام پنجمین آلبوم محسن نامجو می باشد که همچون دو آلبوم آخ و بوسه های بیهوده در خارج از کشور ضبط شده است. این آلبوم در ( ۱۲ دی ۱۳۹۰ ه‍. ش ) منتشر شد.
«الکی» یک آلبوم زنده است که مجموعه ای ست از چندین ترانه جدید که نامجو آن هارا در کنسرت دانشگاه استنفورد اجرا نموده است.
• «هوشم ببر» - ۷:۰۲
• «هلل هلا» - ۸:۲۶
• «نامه» - ۶:۵۰
• «آن من است او» - ۷:۰۶
• «دیلمان» - ۱۲:۵۱
• «زده» - ۵:۵۰
• «یار جانی» - ۲:۵۱
• «الکی» - ۱۴:۱۲
• «زلف» - ۶:۱۸
• «هوشم ببر» غرلی از سعدی است
• «نامه»، «زده» و «زلف» غزل هایی از حافظ هستند
• «آن من است او» و «دیلمان» دو غزل از مولوی هستند
• «یار جانی» آهنگی محلی متعلق به شهر بیرجند است
• «الکی» شعری از خواننده این آلبوم محسن نامجو است
الکی (ترانه). الکی نام تک آهنگی از سیاوش قمیشی با شعر افشین مقدم و آهنگسازی سیاوش قمیشی و تنظیم خشایار احمدیه ( Kc Bondar ) است که در بهمن ۱۳۸۸ منتشر شد.
استقبال بی سابقه از این ترانه موجب تبدیل به یکی از بهترین آثار سال ۱۳۸۹ شد.
الکی (شیلی). استان الکی ( به اسپانیایی: Provincia de Elqui ) یک استان در شیلی است که در منطقه کوکیمبو واقع شده است. الکی ۱۶٬۸۹۵٫۱ کیلومتر مربع مساحت و ۴۴۲٬۹۹۹ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه الکی در فرهنگ معین
معنی کلمه الکی در فرهنگ عمید
معنی کلمه الکی در فرهنگ فارسی

معنی کلمه الکی در ویکی واژه

پهلوی
(عا.)
بیخود، بیهوده، بی جهت.
اَلَک" واژه ای ایرانی برآمده از واژه یِ " اَل:al" به همراه پسوندِ " َک:ak" بوده است. در زبانِ آریاییِ سانسکریت واژه یِ " اَل" به چمِ " اهلیت یا صلاحیت داشتن، بازداشتن، جلوگیری کردن ( از ) ، ممانعت کردن، مانع شدن، آراستن، زیبا کردن " بوده است و پسوندِ " َ ک" نیز پسوندِ باستانی در زبانهایِ آریایی بوده است. پَسگَشت: رویبرگِ 183 از نبیگِ " فرهنگ سَنسکریت - فارسی" - پوشینه یِ دوم
دروغکی.

جملاتی از کاربرد کلمه الکی

عمل نما به ذکر و فکری تمام که این بود نشانه سالکین
این شرکت علاوه بر مالکیت چندین پالایشگاه نفت و گاز در داخل نروژ و کشورهای آلمان و دانمارک، اپراتور فنی تأسیسات، خطوط لوله و زیرساخت‌های گازی نیز می‌باشد.
دیلی در سال ۱۹۹۸ مدرک حقوق خود را با گرایش مالکیت و حقوق مالی از دانشکده حقوق کلمبیا دریافت کرد. او هنگامی که در کلمبیا بود، با جین کارول گینسبورگ، به عنوان دستیار تحقیقاتی در زمینه حقوق مالکیت معنوی، کار کرد.
غلام آن نظربازم که خاطر با یکی دارد نه مملوکی که هر ساعت نظر با مالکی دارد
سالکی کش تجلی صوری است گر خطا کرد مایهٔ دوری است
داغ عشقست در آغاز بدل بنهادم که در آخر زطبیبان بعلاج است الکی
نخستین بازی دو تیم ایرانی در ورزشگاه آریامهر در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۵۲ بین دو تیم تهرانی پاس و عقاب از سری مسابقات چهار جانبهٔ جام اتحاد برگزار شد که با دو گل حسین کازرانی و اکبر مالکی تیم پاس این بازی را با برد پشت سر گذاشت. بعد از این بازی و در فینال بازی‌های جام اتحاد دو تیم تاج و پرسپولیس در همین ورزشگاه به مصاف هم رفتند که تاجی‌ها با گل دقیقه ۳ محمدرضا عادلخانی موفق به کسب برد در این بازی شدند. تیم تاج با کسب این برد هم اولین دربی در ورزشگاه آریامهر را با برد پشت سر گذاشتند و هم اولین تیمی شدند که قهرمانی را در این ورزشگاه جشن می‌گیرند. منبع
با اجرای این اصل به جز صنایع مادر و ملی شده همانند راه‌آهن، نیرو، اسلحه‌سازی و غیره که در مالکیت دولت برجای ماند، ۵۵ کارخانهٔ قند، نیشکر، پارچه‌بافی، چوب، سیمان، مواد غذایی، پنبه، ابریشم‌بافی و غیره که به شرکت‌های سهامی واگردان شدند و شرکت سهامی کارخانه‌های ایران را تشکیل دادند که سهام آن از سوی بانک کشاورزی به فروش رفت. این کار یا خصوصی‌سازی کارخانه‌های دولتی ایران سبب شد که همهٔ مردم با درآمد متوسط و کم بتوانند آن را خریداری کنند و بخش بزرگی از کارخانه‌های دولتی به مردم فروخته شد.
اقتصاد اتحاد جماهیر شوروی روی یک نظام از مالکیت دولتی بر ابزار تولید، کشاورزی جمعی، تولید صنعتی و یک اقتصاد دستوری اداره شده با برنامه‌ریزی متمرکز بود. ویژگی‌های اقتصاد شوروی دارای اقتصادی با کنترل دولت در سرمایه‌گذاری، مالکیت عمومی دارایی‌های صنعتی، ثبات اقتصاد کلان، وابستگی به منابع طبیعی، کمبود (در پایان عمر شوروی)، بیکاری ناچیز و امنیت شغلی بسیار زیاد بود.
کمترین قدرتست اینکه بود مالکیت بماهی و ماهت
الکیاسه والادب لاهل المدر الضیافه والقری لاهل الوبر
سالکی کان عارج نیکو بود خود سلوک او عروج او بود
بار دیگر سالک حق حق شدم سالکی رفته تمامی حق شدم
وی با مشایخ زیادی نیز مصاحبت داشت که از جمله می‌توان به ابن عطا، شبلی، حسین بن منصور حلّاج، جریری، طاهر مقدسی، ابو عمرو دمشقی، کتّانی، یوسف بن حسین رازی، ابوالحسین مالکی و ابوالحسین درّاج اشاره کرد.
صداقت کیشی است عاشق و درویشی است صادق. سالکین را به وی وثوق بوده و در وثاقش فقیران آسوده. بعد از مراجعت از هند در قمشه فوت و دفن شد. از اوست:
در سال ۱۹۹۴ گروه خیریه‌ای به نام روستای کمک به کودکان که مالک گروه جوانان فیفا بود مالکیت آدیداس را به دست آورد. این مالکیت در پی ادغام این دو شرکت روی داد.
الا کلّ حیّ هالک و ابن هالک‌ و ذو نسب فی الهالکین عریق‌
طبق نوشته‌های تالکین، اورک‌ها همیشه گرسنه‌اند، و همه گونه گوشتی می‌خورند از گوشت انسان گرفته تا اسب و حتی هم نوعشان.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به اولیس، احساس مالکیت، تهاجم ۱۷۰۰ و هیرود بزرگ اشاره کرد.
پسوندهای ضمیری به اسم‌ها و فعل‌ها می‌چسبند. این ضمیرها دو حالت دارند، که با تبعیت از قانون هماهنگی واکه‌ها (بر اساس آخرین واکهٔ واژهٔ مورد نظر)، حالت صحیح برای صرف فعل یا نشان دادن مالکیت به واژه می‌چسبند.