الکه

معنی کلمه الکه در لغت نامه دهخدا

الکه. [ اُ ک َ ] ( ترکی ، اِ ) لفظ ترکی است بمعنی کشور. ( از غیاث اللغات ) ( آنندراج ). ناحیه. بَلَد. اُلکا. رجوع به الکا شود.
الکه.[ اَ ل ِ ک َ ] ( اِخ ) نام یکی از طوایف جنوبی هند. ( از تحقیق ماللهند ص 151 ).

معنی کلمه الکه در فرهنگ عمید

= الکا

معنی کلمه الکه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - زمین بوم . ۲ - ناحیه قسمتی از ایالت .
نام یکی از طوایف جنوبی هند

معنی کلمه الکه در ویکی واژه

[قدیمی] = الکا

جملاتی از کاربرد کلمه الکه

روی سعید بن جبیر عن ابن عباس قال: غزونا مع معاویة غزوة المضیق نحو الرّوم فمررنا بالکهف الّذی فیه اصحاب الکهف، فقال معاویة لو کشف لنا عن هؤلاء فنظرنا الیهم، فقال ابن عباس لیس لک ذلک قد منع اللَّه تعالی من هو خیر منک، فقال: «لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَیْهِمْ لَوَلَّیْتَ مِنْهُمْ فِراراً وَ لَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْباً»، فقال معاویة لا انتهی حتّی اعلم علمهم فبعث ناسا فقال اذهبوا فانظروا فلمّا دخلوا الکهف بعث اللَّه عزّ و جل علیهم ریحا فاخرجتهم.
و گفت: اصحاب الکهف را خداوند تعالی در کلام خود به جوانمردی ذکر فرمود که ایشان ایمان آوردند به خدای عزوجل بی‌واسطه.
لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ، الباخع المهلک القاتل ای لعلّک یا محمد قاتل نفسک حزنا، أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ، مصدّقین بانّ القرآن من اللَّه عز و جل، یا محمد خویشتن را بخواهی کشت از اندوه که بر خود نهاده‌ای بآن که ولید و بو جهل و امیه بنمی‌گروند برسالت تو و قرآن که کلام ماست دروغ می‌شمرند، همانست که در سورة الکهف گفت: فَلَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ عَلی‌ آثارِهِمْ الآیه.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال هولشتاین کیل، باشگاه فوتبال شالکه ۰۴، و باشگاه فوتبال سن پائولی اشاره کرد.
آر.بی. لایپزیگ فصل افتتاحیه خود را در سال ۲۰۰۹–۱۰ در استادیوم ام باد در مارکرانشتد انجام داد. این استادیوم ۵۰۰۰ صندلی را در اختیار داشت و زمین اختصاصی تیم محلی مارکرانشتد بود. با این حال، برنامه‌های لایپزیگ این بود که تیم پس از صعود به مراحل بالاتر، به سرعت در سال ۲۰۱۰ به استادیوم با ظرفیت بیشتر در زنترال استادیوم منتقل شود. پس از انتقال استادیوم این تیم به زنترال استادیوم نام این ورزشگاه با نام ردبول آرنا تغییر پیدا کرد. اولین مسابقه در این ورزشگاه تحت نام ردبول آرنا در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۰ و در یک بازی دوستانه بین تیم آر.بی. لایپزیگ در مقابل شالکه ۰۴ در حضور ۲۱٫۵۶۶ تماشاگر برگزار شد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال روت‌وایس اسن و باشگاه فوتبال شالکه ۰۴ اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال یونیون برلین و باشگاه فوتبال شالکه ۰۴ اشاره کرد.
و خلافست میان علما که بازماندن جبرئیل را سبب چه بود؟ مقاتل و کلبی و قتاده و ضحاک و عکرمه گفتند: قریش از رسول خدای پرسیدند قصّه اصحاب الکهف و ذو القرنین و از روح. و رسول گفت: «ارجعوا غدا اخبرکم»
در ۷ ژانویه سال ۲۰۱۶ اعلام شد که شوپف به شالکه ۰۴ نقل مکان کرد و تا سال ۲۰۱۹ قراردادی را امضا کرد. علی‌رغم متحمل شدن یک مصدومیت در زانو، او تحت تأثیر دومنیکو تدسکو، مربی شالکه را به اندازه کافی برای به دست آوردن تمدید قرارداد تا سال ۲۰۲۱، به عنوان "تقریباً یک بازیکن کامل" مورد ستایش قرار داد. او همیشه می‌خواهد بازی کند، مهم نیست که در کدام موقعیت باشد. علاوه بر این، او از نظر فنی باهوش است، شجاع و شخصیت بزرگی است. ما از این که ما قادر به ادامه همکاری با او هستیم خوشحالیم. "
این درویشان خداشناسان خداپرستان که بامداد و شبانگاه نماز میکنند. و این در ابتداء اسلام بود که فرض نماز چهار بود: دو بامداد و دو شبانگاه. پس از آن پنج نماز در شبانروز فرض کردند. و گفته‌اند: «یَدْعُونَ رَبَّهُمْ» ای یذکرون ربهم و یقرءون القرآن. بِالْغَداةِ وَ الْعَشِیِّ شامی «بالغدوة» بواو خوانند اینجا و در سورة الکهف، و معنی همانست. «یُرِیدُونَ وَجْهَهُ» این وجه تعظیم و تفخیم ذکر را درآورد، و معنی آنست که یریدون اللَّه و یقصدون الطریق الذی امرهم بقصده. همانست که مصطفی (ص) گفت بروایت انس مالک، قال: «تعرض اعمال بنی آدم بین یدی اللَّه تعالی فی صحف مختمة، فیقول: اقبلوا هذا و دعوا هذا، فتقول الملائکة ما علمنا الا خیرا، فیقول اللَّه عز و جل: هذا ما ارید به وجهی، و هذا ما لم یرد به وجهی، و لا اقبل الا ما ارید به وجهی».
در تاریخ ۲۹ مه ۲۰۱۸، شالکه اعلام کرد که اسکریبسکی برای این باشگاه یک قرارداد سه ساله امضا کرد. در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۸، او دو گل اول خود را برای شالکه برابر نورنبرگ در یک پیروزی ۵–۲ به ثمر رساند. در ۳ ژانویه سال ۲۰۲۰، اسکریبسکی برای بقیه فصل ۲۰۱۹–۲۰۲۰ به فورتونا دوسلدروف قرض داده شد.
وجه چهارم رجم است بمعنی ظن، چنان که در سورة الکهف گفت: «رَجْماً بِالْغَیْبِ» یعنی رمیا بالظن وجه پنجم رجم است بمعنی لعن در صفت شیطان «فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ.»
بایرن مونیخ اولین فصل حضورش در بوندس‌لیگا را با رتبه سوم به پایان رساند و در همان فصل نخست (۶۶–۱۹۶۵) موفق شد جام حذفی آلمان را نیز فتح کند، سال بعد یعنی فصل ۶۷–۱۹۶۶ آن‌ها در یک فینال دراماتیک با پیروزی مقابل رنجرز اسکاتلند در وقت اضافه قهرمان جام در جام اروپا شدند و این اولین افتخار قاره‌ای آن‌ها بود، بایرن مونیخی‌ها سال‌های ۱۹۶۷ جام حذفی را فتح کردند و سال ۱۹۶۹ موفق شدند برای اولین بار به‌طور هم‌زمان قهرمان بوندس‌لیگا و جام حذفی شوند. آن‌ها با اختلاف هشت امتیاز نسبت به آلمانیا آخن به مقام قهرمانی بوندس‌لیگا رسیدند و در دیدار نهایی جام حذفی نیز شالکه ۰۴را شکست دادند.
و قیل «اللَّهُ أَعْلَمُ بِما لَبِثُوا» انّها هو للبثهم بعد موتهم الی زمان محمّد (ص)، و قال ابن جریر قالت الیهود انّهم لبثوا منذ دخلوا الکهف الی یومنا ثلاثمائة سنة، فقال اللَّه بل لبثوا فی کهفهم الی یوم موتهم ثلاثمائة سنة و تسع و سنین و اللَّه اعلم بما لبثوا بعد موتهم الی یومنا.
«قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ» بهشتیان در بهشت احوال دنیا از یکدیگر پرسند، و احوال دوستان ایشان و دشمنان ایشان در دنیا، گوینده‌ای گوید از بهشتیان که مرا قرینی بود در دنیا، یعنی شریکی یا برادری که بعث و نشور را منکر بود. مقاتل گفت: آن دو برادرند که قصه ایشان در سورة الکهف است: «وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلًا رَجُلَیْنِ» یکی مسلمان و یکی کافر. برادر کافر میگفت مران مسلمان را که: «أَ إِنَّکَ لَمِنَ الْمُصَدِّقِینَ» بالبعث تو ازیشانی که ببعث و نشور میگروند و آن را استوار میگیرند؟
حشر در قرآن بر دو معنی است: یکی بمعنی جمع و نظیر آن در سورة الفرقان است وَ یَوْمَ یَحْشُرُهُمْ وَ ما یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ و در سورة الکهف وَ حَشَرْناهُمْ و در سورة التکویر وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ و در سورة النمل حُشِرَ لِسُلَیْمانَ جُنُودُهُ و در سورة ص وَ الطَّیْرَ مَحْشُورَةً و نظائر این در قرآن فراوان است همه بمعنی جمع.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال مونیخ ۱۸۶۰ و باشگاه فوتبال شالکه ۰۴ اشاره کرد.
پس از بازگشت بوندسلیگا به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا، هالند اولین گل را از زمان قطع فوتبال اروپا در اواخر ماه مارس به ثمر رساند و با نتیجه ۴–۰ مقابل شالکه به پیروزی رسید. این ۱۰مین گل او در رقابت‌های بوندس لیگا بود. در ۲۰ ژوئن سال ۲۰۲۰، هالند دو بار در پیروزی ۲–۰ مقابل لایپزیگ گل به ثمر رساند تا بازی در لیگ قهرمانان اروپا را برای دورتموند در فصل بعد تضمین کند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال آرسنال ساراندی، باشگاه فوتبال شالکه ۰۴، باشگاه فوتبال بوکا جونیورز، باشگاه فوتبال ختافه، باشگاه خیمناستیک تاراگونا، و باشگاه فوتبال آرژانتینوس جونیورز اشاره کرد.
و از شبلی رضی اللّه عنه می‌آید که: پیش وی برخواندند: «و اذْکُرْ رَبَّکَ إذا نَسیتَ (۲۴/الکهف).» وی گفت: «شرط ذکر نسیان است و همه عالم اندر ذکر مانده.» نعره‌ای بزد و هوش از وی بشد. چون به هوش آمد گفت: «عجب از آن دلی که کلام وی بشنود و برجای بماند و عجب از آن جانی که کلام وی بشنود و برنیاید.»