الکا

الکا

معنی کلمه الکا در لغت نامه دهخدا

الکا. [ اُ ] ( مغولی ، اِ ) پرگنه و زمین و ملک و وطن. ( غیاث اللغات ). ملک و بوم و زمین. ( برهان قاطع ) ( از آنندراج ) ( هفت قلزم ) ( ناظم الاطباء ). ناحیت. الکه. در آذربایجان شوروی امروزه اولکه گویند بمعنی سرزمین و کشور، و واو را تلفظ نکنند.

معنی کلمه الکا در فرهنگ عمید

۱. ملک، زمین.
۲. مرزوبوم، کشور.

معنی کلمه الکا در فرهنگ فارسی

اولکا، اولکه، الکه: ملک، زمین، مرزوبوم، کشور
( اسم ) ۱ - زمین بوم . ۲ - ناحیه قسمتی از ایالت .

معنی کلمه الکا در فرهنگ اسم ها

اسم: آلکا (دختر، پسر) (فارسی)
معنی: در گویش سمنان نام امامزاده ای

معنی کلمه الکا در دانشنامه عمومی

آلکا (دین بالتیک). آلکا یا آلکاس ( لتونیایی: elks ) نام یک مکان مقدس یا مکانی برای قربانی کردن در اساطیر بالتیک است. در لتونی و لیتوانی، آلکا و الکس شناخته شده ترین بخش جای نام شناسی برای مکان های مقدس است. ۱۲۰ تپه، ۷۰ زمین کشاورزی و ۵۰ پهنه آبی ( دریاچه، رود و تالاب ) با این واژه در نام هایشان شناسایی شده اند.

معنی کلمه الکا در ویکی واژه

‹اولکا، الکه› [قدیمی]
ملک؛ زمین.
مرزوبوم؛ کشور.

جملاتی از کاربرد کلمه الکا

همه شرعست و تقوی سالکان را که مییابند اینجا جان جان را
الکامیسیکلی ۴٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد و ۱٬۷۷۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
به سالکان، که ره عشق او همی‌سپرند؛ لب خموش و دل تنگ و چشم حیران داد
کبریات از مغز چشم سالکان راه دین در بیابان بهر زاغان خوان یغما ساخته
المعظم عیسی (۱۱۷۶ – ۱۲ نوامبر ۱۲۲۷)، فرزند عادل یکم ایوبی بود که پس از مرگ پدرش، جانشین وی در دمشق شد. وی در جریان جنگ صلیبی پنجم به همراه برادرش الکامل محمد سلطان مصر، صلیبیون را شکست داد و دمیاط را بازپس گرفت.
پیشینهٔٔ حضور ارمنیان در بالکان به سدهٔ پنجم میلادی بازمی‌گردد. در این زمان بخشی از سواره‌نظام بیزانس را ارمنی‌هایی تشکیل می‌دادند که به این سرزمین نقل مکان کردند. ارمنی‌ها از سده‌های میانه تاکنون نقش برجسته‌ای در تاریخ بلغارستان داشته‌اند. بیشتر ارمنیان بلغارستان در شهرهای صوفیه، پلوودیو، وارنا و بارگاس می‌زیند. زبان سنتی ارمنیان بلغارستان، زبان ارمنی غربی است، ولی بیشتر ارمنیان این کشور بر زبان بلغاری که زبان رسمی این کشور است مسلطند.
والکارجی (۱۹۶۷–۷۴) ·
در ۲۰۰۰ در اثر غیاب وینس مک‌من (بخاطر مصدومیت توسط تریپل اچ در ۱۹۹۹) استفنی و تریپل اچ مالکان نمایشی دبلیودبلیواف شدند. این دوران «مک‌من-هلمزلی» نام گرفت و دوران توطئه‌های مک‌من-هلمزلی بود.
استان کاف (به عربی: ولایة الکاف) یکی از بیست و چهار استان‌های تونس است.
در مرحله نخست تعیین شد که هیچ مالکی بیش از یک روستا نداشته باشد. مازاد زمین‌ها و دِه‌ها می‌باید به کشاورزانی که در آن زمین‌ها به بهره‌برداری مشغول بودند فروخته شود و با فروش سهام کارخانجات دولتی، ترتیب بازپرداخت بهای زمین‌ها به مالکان فراهم گردید.
ز سالکان ره عشق بر سر کویت که پا نهاد که از آبروی دست نشست؟
بس شاه و بس فریدون کز تیغشان چکد خون زان روی همچو لاله لولی است و لالکایی
روش سالکان که معنوی است گاه ایمان نه عیب شبروی است
کشاورزان از آن جا که خود مالک زمین نبودند می‌بایست بر روی نسق، از زمینی که متعلق به ارباب فئودال بود، کار کنند و به این ترتیب مالک می‌توانست به عنوان بهره مالکانه ثمره کار آن‌ها را به سود خود ضبط کند.
قال انس یقرأ فی الرکعة الاولی: قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ و فی الأخری: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، قال عبد اللَّه بن مسعود ما احصی ما سمعت رسول اللَّه یقرأ فی الرکعتین بعد المغرب و فی الرکعتین قبل صلاة الفجر بقل یا ایها الکافرون و قل هو اللَّه احد.
سالکان یقین روی تو را بارگاه تو منزل افتادست
به گفتهٔ شرکت آرام‌ال، مالکان این نسخهٔ وولکان، در هر زمان که تمایل داشته باشند، می‌توانند درخواست بازگرداندن خودروی خود به نمونهٔ مسابقه‌ای را بدهند.
پس همراه سالکان درین دشت در پا خاری به چهره گردی
قوله تعالی: یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ الآیة... این اول آیت است که در کار می‌آمد، که هنوز در تحریم آن از آسمان پیغام نیامده بود و قومی از مسلمانان کراهیت میداشتند می‌خوردن، از آنچه در آن میدیدند از هتک حرمت، و خرق مروت، و عیب زوال عقل و زیان مال و عداوت و عربده که در آن می‌دیدند. همواره از رسول خدا می‌پرسیدند که در کار می هیچ چیز نیامد؟ و آن پرسنده عمر خطاب بود، جواب آمد، این آیت: قُلْ فِیهِما إِثْمٌ کَبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ منفعت در آن آن بود، که در مجلس می شتران می‌کشتند، و درویشان را در جنب آن می‌رفق بود. رب العالمین گفت: بزه کاری و بزه‌مندی آن مه است از منفعت آن. مردمان چون این بشنیدند، قومی از می باز ایستادند و قومی نه. تا آن روز که عبد الرحمن عوف میزبانی کرد جماعتی را از یاران رسول صلّی اللَّه علیه و آله و سلم، و در میان ایشان خمر بود، می خوردند تا مست شدند، وقت نماز شام در آمد، یکی فرا پیش شد بامامی، و سورة قل یا ایها الکافرون در گرفت و نه بر وجه برخواند، که بر جای «لا اعبد ما تعبدون» اعبد گفت تا بآخر سورة، گفت: لکم دینکم الشرک ولی دینی الاسلام پس رب العالمین این آیت فرستاد: که یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُکاری‌ حَتَّی تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ گرد مسجد مگردید که مست باشید، تا آن گه که بهوش باز آئید و دانید که می چه خوانید و چه می‌گویید. قومی باز از مسلمانان گفتند که خیر نیست در چیزی که از مسجد باز دارد و از می‌خوردن باز ایستادند، و قومی هم چنان میخوردند و اوقات نماز در آن نگه میداشتند، تا آن گه که قومی از انصار در خانه یکی ازیشان مهمان بودند و با ایشان می بود. و حمزة بن عبد المطلب حاضر بود. حمزه بیرون آمد و شراب در وی کار کرده، و دو شتر دید از آن برادر زاده خود علی بن ابی طالب. که بر آن اذخر میآورند، شمشیر بر کشید و قصد شتران کرد وی را گفتند که این آن علی‌اند. وی گفت «هل انتم الّا عبید لابی» جواب داد که شما که اید مگر بندگان پدر من عبد المطلب؟ و ایشان را هر دو پی زد و شکم بشکافت، و جگر بیرون کشید، و بر آتش افکند. علی، در رسید، و آن حال دید گریستن بر وی افتاد، بر رسول خدا شد، و آن قصه باز گفت. جبرئیل آمد و آیت آورد.
الکالا دل وال ۴۶٫۸۹ کیلومترمربع مساحت و ۵٬۳۶۳ نفر جمعیت دارد و ۶۲۸ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.