الک
معنی کلمه الک در لغت نامه دهخدا

الک

معنی کلمه الک در لغت نامه دهخدا

( آلک ) آلک. [ ل َ ] ( اِ ) آله. اُشنه. ( ریاض الادویه ). دوالک. ( ریاض الادویه ) ( بحرالجواهر ). || سنبل الطیب.
الک. [ اَ ل َ ] ( اِ ) موبیز، مأخوذ از ترکی است. ( ناظم الاطباء ). تنگ بیز. پرویزن. آردبیز. ( در تداول اهالی خراسان ماشو گویند ). مانند غربال است ولی سوراخهای الک کوچکتر است. رجوع به غربال و پرویزن و آردبیز شود.
- الک اِستَنبُلی در تداول عامه ، الکی که از سیم باریک بافته باشند.
- الک سیمی ؛ الکی که از سیم بافته باشند.
- الک مویی ؛ الکی که از موی یال اسب یا دم آن میبافند . منخل شَعر.
|| چوب بلندتر، از دو چوب الک دولک. رجوع به الک دولک شود.
الک. [ اَل ِ ] ( اِ ) بمعنی بیجاده است یعنی خرده جواهر. ( فرهنگ شعوری ج 1 ورق 138 ب از شرفنامه منیری ) . قسمی سنگ قیمتی. ( از ناظم الاطباء ). || ( ص ) بیچاره. ( شرفنامه منیری ) ( مؤید الفضلاء ). بیچاره و ناامید و بینوا. ( ناظم الاطباء ) ( استینگاس ). ظاهراً معنی صحیح کلمه ، بیجاده است که در شرفنامه و مؤیدالفضلا مصحف شده و بصورت «بیچاره » آمده است و ناظم الاطباء آنرا بصورت دو معنی نقل کرده است. || گفته اند بمعنی راه است. ( از مؤیدالفضلاء ). راه. || یابو. ( ناظم الاطباء ).
الک. [ اَ ] ( ع مص ) خاییدن لگام را. ( مصادر زوزنی ). لگام خاییدن [ اسب ]. ( تاج المصادر بیهقی ). خاییدن اسب لگام را. لغتی است در علک. ( از ذیل اقرب الموارد ). || فرستادن پیغام. ( مصادر زوزنی ). رسانیدن رسالت و پیغام. ( از اقرب الموارد ).
الک. [ اَ ل ْ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان بیلوار بخش کامیاران شهرستان سنندج که در 9000 گزی باختر کامیاران و 9000 گزی باختر شوسه کرمانشاه به سنندج قرار دارد. دامنه و سردسیر است. سکنه آن 417 تن هستند که مذهب تسنن دارند و به کردی و فارسی سخن میگویند. آب آن از چشمه و رودخانه الک تأمین میشود.محصول آن غلات و لبنیات ، و شغل اهالی زراعت و گله داری است. راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ). در تاریخ کرد ( ص 97 ) اِلِک = القی آمده است. رجوع به تاریخ مذکور شود.
الک. [ ؟ل ْ ل َ ] ( اِخ ) دهی است از بلوک فامور در مغرب شیراز. رجوع به فارسنامه ناصری جزء دوم ص 227 شود.

معنی کلمه الک در فرهنگ معین

(اَ لَ ) (اِ. ) غربال .

معنی کلمه الک در فرهنگ عمید

( آلک ) = والک
۱. وسیله ای گرد و دیواره دار، با سوراخ های ریز که برای جدا کردن ناخالصی گَردها و حبوبات به کار می رود، آردبیز، موبیز.
۲. چوب بلند بازی الک دولک.

معنی کلمه الک در فرهنگ فارسی

( آلک ) ( اسم ) ۱ - سنبل الطیب آله . ۲ - اشنه
والک، دوالک، آله: گیاهی صحرائی بابرگهای خوشبو، گیاهی باگلهای کوچک که درجاهای مرطوب می روید، موبیز، غربال که دارای سورا
( اسم ) ۱ - در بازی الک دو لک نام چوب کوچک است مقابل دولک . ۲ - عد. دفعاتی (بین ۱تا ۳ ) که گال زن حق دارد در مرحل. دوم بازی (پس از آنکه گال را حریف بطرف بل پرتاب کرد ) چوب را بگال زده و برای زنده کردن هم بلهایش از هر الک برای یک زنده استفاده کند (گال بازی الک دولک معمول در حصار و نامق تربت حیدریه . مهندس نوین. یادگار ۲ - ۱ :۵ ص ۱۲۴ )
دهی است از بلوک فامور در مغرب شیراز

معنی کلمه الک در دانشنامه عمومی

اَلَک، غَربال، سَرَند یا پَرویزن ابزاری است برای جدا کردن اجسام ناخواسته به وسیله یک تور بافته شده. اگرچه، در آشپزی، به ویژه برای آرد، الک برای هواگیری مواد مورد استفاده قرار می گیرد. یک صافی، نوعی الک است که برای جداسازی جامدات از مایعات استفاده می شود.
واژه فارسی پرویزن از فعل بیختن ساخته شده است که به معنای غربال کردن است. پسوند ن در پایان این واژه همان است که در پایان واژگان نهنبن، سوزن، روزن، میهن، هاون، انجمن، چمن و واژگان نوساخته تاون و پوشن نیز دیده می شود و پسوندی است که با آن اسم و به ویژه اسم ابزار می سازند.
• صافی چای
• آبکش
• صافی
الک (کامیاران). الک ( کامیاران ) ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران در استان کردستان ایران است. اهالی این روستا اکثراً به کار کشاوری مشغول اند و تعداد کمی از اهالی دامداری میکنند و عده کمی هم مشغول مغازه داری هستند همچنین روستا دارای مدرسه در مقاطع ابتدایی و راهنمایی است و همچنین رو رودخانه به نام های ( چم کام وچم ماویان ) روستا را احاطه کرده اند و در انتهای روستا این دو رود به هم می پیوندند که به روستا شکلی شبه جزیره ای داده است.
این روستا در دهستان شاهو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۲۰۶ نفر ( ۲۸۰خانوار ) بوده است.
معنی کلمه الک در فرهنگ معین

معنی کلمه الک در دانشنامه آزاد فارسی

آلک. آلک (alk)
رزین حاصل از درخت تربانتین Pistacia Terebinthus. این درخت عمدتاً در منطقۀ مدیترانه می روید. مایعی با طیف رنگ های زرد تا سبز، با نام تربانتین چیان یا چیو، با تقطیر این ماده به دست می آید.

معنی کلمه الک در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۸۸(بار)

معنی کلمه الک در ویکی واژه

setaccio
غربال.
در پهلوی ( هَلَگ ) دگرگون (الک) ( الکی ) دگرشده ی ( هَلَگ )( هلگی ) به کردیِ سُرانی نیز هَلَه یعنی غلط. البته این تنها یک فرضیه ست.

اَلَک" واژه ای ایرانی برآمده از واژه یِ " اَل:al" به همراه پسوندِ " َک:ak" بوده است. در زبانِ آریاییِ سانسکریت واژه یِ " اَل" به چمِ " اهلیت یا صلاحیت داشتن، بازداشتن، جلوگیری کردن ( از ) ، ممانعت کردن، مانع شدن، آراستن، زیبا کردن " بوده است و پسوندِ " َ ک" نیز پسوندِ باستانی در زبانهایِ آریایی بوده است. پَسگَشت: رویبرگِ 183 از نبیگِ " فرهنگ سَنسکریت - فارسی" - پوشینه یِ دوم

جملاتی از کاربرد کلمه الک

شیخ شیوخ جهان قطب زمین و زمان غوث همه انس و جان معتق مالک رقاب
مالک سابق برند آنر گروه تجاری کالاهای مصرفی هوآوی (زیرمجموعه گروه فناوری‌های هوآوی) بود و در تولید گوشی‌های این شرکت از تکنولوژی و قطعات محصولات شرکت هوآوی بهره گرفته شده‌است.
ناصر دین و ملک را، قاهر کفر و شرک را مالک ملک بخش را، داور بی همال را
معزّ دین پیمبر مغیث امت او شه ملوک زمین مالک قلوب و رقاب
وفا کنی بچشیم و جفا کنی بکشیم به حکم آن که بتان مالکند و ما مملوک
الکساندر ملنیک (اوکراینی: Олександр Сергійович Мельник؛ زادهٔ ۱۰ فوریهٔ ۲۰۰۰) بازیکن فوتبال اهل اوکراین است.
نگهداری اتوآنالایز، شامل تنظیم کالیبراسیون مداوم است. بیشتر مشکلات، مکانیکی (لوله‌ها، قسمت‌های پمپ متحرک) و الکتریکی (موتورها و سوئیچ‌ها) است. ایرادهای الکتریکی اندک است.
اسنوا یک برند ایرانی است که محصولات آن در کارخانجات انتخاب الکترونیک تولید می‌شود. انتخاب الکترونیک برندهای دیگری نیز دارد و هر برند با خط مشی و انتظارات مخاطبان خودش، طراحی، تولید و پشتیبانی می‌شود.
این باشگاه نام خود را از نام محلهٔ زمالک قاهره گرفته است.
آن حجت حق و رهبر خلق وان ملجاء سالکان کجا شد
محمد حق شناس ای سالک اینجا که تا بینی مر او را هالک اینجا
سالکان طریقهٔ علیا راه‌داران جادهٔ سفلا
الکامل (به عربی: الكامل) یک منطقهٔ مسکونی در عربستان سعودی است که در استان مکه واقع شده‌است.
و فی الکونین کی بیند جمالش فدا کن جان بگرد زلف آن یار
روی انس بن مالک قال: قل ما خطبنا رسول اللَّه (ص) الّا قال: «لا ایمان لمن لا امانة له، و لا دین لمن لا عهد له».
شود در خانه داخل هر کس از در ز توبه یافت سالک راه و رهبر
ساگا پترولیوم، تا پیش از منحل شدن در سال ۱۹۹۹، تنها شرکت خصوصی در صنعت نفت نروژ بود، که دارای مالکیت نسبی، در ۶۰ میدان نفتی بوده و در ۱۸ میدان نفتی دیگر نیز، به عنوان اپراتور فعالیت می‌کرد…
الکس ۱۷٫۰۲ کیلومترمربع مساحت و ۹۳۰ نفر جمعیت دارد.
عبدالکریم سروش در یک سخنرانی با ذکر این مسئله که توهین و ناسزا از مقوله آزادی بیان نیست و در واقع نوعی عمل است، دربارهٔ کتاب سلمان رشدی چنین گفت: