الوسجرد

الوسجرد

معنی کلمه الوسجرد در لغت نامه دهخدا

الوسجرد. [ اَ ج ِ] ( اِخ ) دهی است از دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان ساوه ، در هفتادهزارگزی جنوب ساوه. در دامنه کوه واقع است. هوای آن معتدل و سکنه آن 1064 تن شیعه اند که بفارسی سخن میگویند. آب آن از قنات و رودخانه قره چای و محصول آن غلات ، پنبه ، انار، انجیر، چغندر قند، زیره و نخود، و شغل مردم زراعت ، گلیم و کرباس بافی است. تلفن و دبستان دارد. تپه بزرگی در کنار این آبادی است که در نتیجه کاوش آن آثار قدیم دیده می شود. راه مالرو دارد و از ساوه بزحمت ماشین میتوان برد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ). حمداﷲ مستوفی آرد: و اهل ولایت ( ساوه ) بخلاف الوسجرد که سنی اند تمامت دیههااثناعشری باشد... ( نزهة القلوب چ لیدن ص 62 و 63 ).

معنی کلمه الوسجرد در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان ساوه .

معنی کلمه الوسجرد در دانشنامه عمومی

الوسجرد روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوه در استان مرکزی ایران است که در ۵ کیلومتری جنوب ساوه قرار دارد.
قلعه ای در الوسجرد که حالا تبدیل به تپه شده است، این تپه تاریخی در فهرست آثار ملی ایران در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ و به شماره ۲۳۷۹۸ ثبت شده است.
براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۸۰ نفر ( ۷۴۶ نفر مرد و ۷۳۴ نفر زن - ۴۶۰ خانوار ) است؛ هفتاد درصد جمعیت این روستا با سواد هستند.
از جمله محصولات کشاورزی آن انار و گندم و جو و پنبه و انجیر و انواع محصولات صیفی اشاره کرد.
روستاهای یل آباد در غرب و محمودآباد در جنوب این روستا قرار دارند.
دهستان نور علی بک در غرب شهرستان ساوه واقع شده است و با روستای الوسجرد فاصله زیادی دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه الوسجرد

الوسجرد روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوه در استان مرکزی ایران است که در ۵ کیلومتری جنوب ساوه قرار دارد.
قلعه‌ای در الوسجرد که حالا تبدیل به تپه شده‌است، این تپه تاریخی در فهرست آثار ملی ایران در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ و به شماره ۲۳۷۹۸ ثبت شده‌است.