الهامی

معنی کلمه الهامی در لغت نامه دهخدا

الهامی. [ اِ ] ( اِخ ) یکی از شاعران عثمانی و از مردم استانبول بود. وی یکی ازمشایخ طریقت نقشبندی و مرید حکیم چلبی افندی از خلفای امیر بخاری بود. اشعاری درویشانه و صوفیانه دارد. ( از قاموس الاعلام ترکی ج 2 ). و رجوع بهمین کتاب شود.

معنی کلمه الهامی در فرهنگ فارسی

یکی از شاعران عثمانی و از مردم استانبول بود .

جملاتی از کاربرد کلمه الهامی

ابوالقاسم الهامی متخلص به لاهوتی یا لاهوتی‌خان (۲۰ مهر ۱۲۶۴ در کرمانشاه – ۲۵ اسفند ۱۳۳۵ در مسکو) شاعر، روزنامه‌نگار، نظامی و فعال سیاسی انقلابی کُرد اهل ایران بود. لاهوتی فعالیت خود را از دوران انقلاب مشروطه آغاز کرد و سپس در دههٔ ۱۹۲۰ میلادی به عضویت حزب کمونیست ایران درآمد. او در دوران رضاشاه تحت تعقیب قرار گرفت و غیاباً محکوم به اعدام شد، اما موفق شد فرار کرده و به شوروی بگریزد. لاهوتی دوران کودکی و جوانی خود را غالباً در ایران سپری کرد و در زمان انقلاب مشروطه (۱۹۰۵ تا ۱۹۱۱) و بعد از آن از پیشاهنگان شورش‌ها و مبارزات کارگری علیه استبداد بود. او در سال ۱۹۲۱ میلادی رهبری شورشی در تبریز را که به نام «شورش لاهوتی‌خان» مشهور است، به عهده داشت.
شعر الهامی است (صابر) حاصل اندیشه نیست ورنه من اندیشه بیش از حد امکان می‌کنم
مصاحبه و اجرای زنده فرید الهامی در شبکه کردستات
بپوش چشم دل از غیر دوست وحدت‌وار به گوش هوش شنو نکته‌های الهامی
فخر الهامی همین بس کاین گهرهای ثمین در چنین عیدش به مدحت هدیه ی دربار کرد
در دل الهامی از عنایت یزدان وحی سماوی و روج قدس نهان است
نام خانوادگی اصلی وی، «الهامی»، از نامه‌هایی که به برادرش می‌نوشت آشکار شد. وی افزون بر کردی به زبان‌های فرانسوی، فارسی، روسی، ترکی و انگلیسی مسلط بود و مدتی در ترکیه به چاپ نشریات ترکی و فرانسوی پرداخت.
آغاز این آیین به میانرودان بازمی‌گردد و در نزدیکی مداین پدر مانی فاتک که پیرو مذهب مندایی یا فرق گنوسی الخسائیه بود راه جدیدی در پیش گرفت و قناعت‌گری ویژه‌ای پیشه کرد. خود مانی بواسطهٔ الهامی که بیان داشته بود از فرشته‌ای بنام توم یا همان همزاد دریافت کرده از خوردن گوشت و شراب و معاشقه با زنان پرهیز کرده و راه سفر هندوستان پیشه ساخت. مانی که در محیطی -از نظر عقاید بومی در تضاد، پرورش یافته بود باورهای مختلف ادیان رایج در آن منطقه را جذب نمود و در پی سفر به هندوستان تناسخ را نیز بدان افزود. نزدیکی دین مانوی با دین مندایی و مسیحی و زرتشتی و بودایی و نیز فرقه‌های گنوسی موید این نکته است.
نگاهی به مصاحبه‌های فرید الهامی با مهرنیوز
و اگر گوید گوینده‌ای که: «آن‌چه خلاف شرع است آن الهام نباشد.» گوییم که: تو اندر اصل خود مخطی و غلطی؛ که چون شریعت را می به قیاس الهام به خود گیری و گویی که ثبات این الهام بدان است. پس معرفت شرعی و نبوی و هدایتی بود نه الهامی و حکم الهام اندر معرفت به همه وجوه باطل است.
دارد امید بدین مدحت نغز الهامی که بر او عمّ ملک افکند از مهر نظر
شعر غالب نبود وحی و نگوییم ولی تو و یزدان، نتوان گفت که الهامی هست؟
مرا از کار شاهنشه همی بالله شگفت آید که هرکاری‌ کندگویی‌که الهامیست ربانی
ثبت و ضبط آلبوم عشق نامه با آهنگسازی فرید الهامی و تنظیم ارشک رفیعی
شهرام ناظری در کنفرانس علمی بین‌المللی که به مناسبت سالگرد نسل‌کشی کُردهای فَیلی طی روزهای ۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ (۲ تا ۵ می ۲۰۲۳) در تالار «سعد عبدالله» در شهر اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق برگزار شد حضور پیدا کرد و به همراه گروه «سانیار» به سرپرستی فرید الهامی به اجرای قطعات آوازی پرداخت.
تیم فوتبال نساجی مازندران با هدایت ساکت الهامی در جام حذفی فوتبال ایران ۰۱–۱۴۰۰، توانست با شکست تیم‌های آرمان گهر سیرجان، گل‌گهر سیرجان، استقلال تهران و مس کرمان به فینال جام حذفی فوتبال ایران برسد و در تاریخ هفتم اردیبهشت سال ۱۴۰۱، در فینال جام حذفی در ورزشگاه آزادی تهران، با تک گل مهرداد عبدی در دقیقه ۵۸، موفق به شکست تیم آلومینیوم اراک شد و توانست برای نخستین بار به عنوان قهرمانی جام حذفی ایران برسد و به لیگ قهرمانان آسیا صعود کند.
فرید الهامی (متولد ۲۳ فروردین ۱۳۵۹ در صحنه، کرمانشاه -) موسیقی‌دان لک اهل ایران و نوازندهٔ تنبور است.
گفت حق فرمود الهامی بدل آمد آوازی و اعلامی بدل
مصاحبه با فرید الهامی در رادیو گفتگو
این قسمتم ز خوان محبت نصیب شد الهامی ار به رندی و مستی سمر شدم