الهام
معنی کلمه الهام در لغت نامه دهخدا

الهام

معنی کلمه الهام در لغت نامه دهخدا

الهام. [ اِ ] ( ع مص ) در دل افکندن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( مؤید الفضلاء ) ( مجمل اللغة ). اندر دل افکندن. ( ترجمان علامه ، تهذیب عادل ). در دل انداختن. ( مقدمه لغت میرسید شریف جرجانی ). در دل افکندن نیکی و آموزانیدن. ( منتهی الارب ). افکندن خدا در دل کسی امری را که وی را به فعل یا ترک چیزی وادارد. ( از اقرب الموارد ). وحی. ( دهار ). در دل افکندن خدای تعالی چیزی را. ایحاء. || فروخورانیدن چیزی را بکسی : الهمه الشی ٔ؛ ابلعه ایاه. ( اقرب الموارد ) ( المنجد ) ( قطر المحیط ). || چیزی فرا دل آمدن. ( مصادر زوزنی ). در دل افتادن. رجوع به الهام شدن شود. || ( اِ ) آنچه در دل افکند خدای تعالی. ( منتهی الارب ). آنچه خدا در دل کسی اندازد از واقع خیر و شر. ( از غیاث اللغات ) ( از آنندراج ). || ( اِمص ) در اصطلاح ، القاء معنی در دل بطریق فیض. القاءخدای تعالی در نفس ، امری را که برانگیزد او را بفعلی یا ترکی ، و آن نوعی از وحی است. آگهی که از غیب در دل افتد، و این اعم از وحی است ، چه در حیوان و مردم هر دو تواند بود. جرجانی گوید: الهام چیزی است که دردل القاء شود بطریق فیض ، و گفته اند آنچه از علم در دل افتد و آدمی را به عمل فراخواند بی آنکه به آیه ای استدلال کند و بدلیلی نظر نماید، و این الهام نزد علما حجت نیست مگر نزد صوفیه و فرق میان الهام و اعلام این است که اولی اخص است زیرا اعلام گاهی از راه کسب وگاهی از راه تنبیه حاصل میشود. ( از تعریفات جرجانی ). تهانوی آرد: الهام در لغت اعلام مطلق است و در شرع القاء معنایی در دل از طریق فیض است یعنی بی اکتساب یا فکر یا استفاضه ، بلکه آن وارد غیبی است. بعضی در تعریف الهام قید «من الخیر» را افزوده اند تا شامل وسوسه نباشد و از اینروست که بعضی چنین تفسیر کرده اند:بالقاء الخیر فی قلب الغیر بلا استفاضة فکریة منه. وممکن است گفته شود که این قید لزوم ندارد زیرا القاء از جانب خدای تعالی است و اوست که در هر چیز مؤثر است بنابراین لفظ «بطریق الفیض » وسوسه را بیرون میکند زیرا آن از طریق فیض نیست بلکه بمباشرت سببی است که از شیطان سر میزند و الهام از اعلام اخص است زیرا اعلام گاهی بطریق استعلام میشود ولی الهام سبب حصول علم برای عامه مردم نیست و برای الزام غیرصالح است لیکن علمی که از الهام حاصل شود خاص مُلهَم است نه دیگری. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ذیل الهام ). الهام مقام مبتدیان و برتر از فراست است که گاه بطور وحی و مقرون بسماع است و گاه بواسطه رؤیا و گاه بمشاهده حاصل میشود. الهام عبارت از کشف معنوی و فیضان حقایق است از عالم مفارقات بر نفوس شریف و فیضان صور علمی از مبادی عالی بواسطه عقل فعال بر قلوب اخیار است. قیصری گوید: الهام از خواص ولایت است و وحی اعم از الهام است زیرا وحی از راه شهود ملک و شنیدن سخن او میشودکه از باب کشف شهودی است و متضمن کشف معنوی است و هم از راه کشف معنوی بدون شهود فرشته و وساطت ملک حاصل میشود و از خواص نبوت است. ( از فرهنگ مصطلحات عرفاو فرهنگ علوم عقلی تألیف دکتر سجادی ) :

معنی کلمه الهام در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) در دل افکندن . ۲ - (مص ل . ) در دل افتادن . ج . الهامات .

معنی کلمه الهام در فرهنگ عمید

۱. در دل افکندن، تلقین کردن.
۲. (اسم ) اندیشه ای که به صورت ناگهانی در ذهن بیاید.
۳. القای امری از جانب خداوند در دل انسان.

معنی کلمه الهام در فرهنگ فارسی

دردل افکندن، تلقین کردن، دردل افکندن امری یامطلبی، القائ امری ازجانب خداونددردل انسان
۱ - ( مصدر ) بدل افکندن در دل انداختن. ۲ - ( مصدر ) در دل افتادن . ۳ - ( اسم ) در دل افکندگی خدای کاری نیک یا مطلبی را. جمع : الهامات .

معنی کلمه الهام در فرهنگ اسم ها

اسم: الهام (دختر) (عربی) (تلفظ: elhām) (فارسی: الهام) (انگلیسی: elham)
معنی: در دل افکندن، در دل افتادن، وحی، به دل افکندن، در دل انداختن، القاء معنی خاص در قلب به طریق فیض، رسیدن فکر به ذهن و در معارف اسلامی القای امری از سوی خداوند به دل کسی، ( در قدیم ) دریافت و شعور غریزی، فکری که به طور ناگهانی در ذهن پیدا می شود

معنی کلمه الهام در دانشنامه عمومی

الهام (آلبوم). الهام ( به ایتالیایی: Inspirato ) یک آلبوم استودیویی از یانی است که در سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شده است. این آلبوم شامل آهنگ هایی با صدای خوانندگان مختلف است که در آلبوم های قبلی وی منتشر شده است.
• ( I genitori ( To Take To Hold
• ( Come un sospiro ( Almost A Whisper
• ( Ode alla Grecia ( End Of August
• ( L'ombra dell'angelo ( Nice To Meet You
• ( Amare di nuovo ( Adagio in C Minor
• ( Hasta el último momento ( Until The Last Moment
• ( Il primo tocco ( First Touch
• ( Incanto ( Enchantment
• ( Riconoscimento ( Tribute
• ( Usignolo ( Nightingale
• ( La prima luce ( In The Morning Light
• ( Ode à l'humanité ( Ode To Humanity
• ( Nello specchio ( In The Mirror
• ( Incanto ( Enchantment
خوانندگان آلبوم
الهام (تصوف). الهام ( به انگلیسی: Afflatus ) ، آنچه که خداوند متعال بر دل بندگانش می اندازد که کاری را انجام دهد یا ندهد.
إِلْهَام یعنی رسیدن چیزی به خاطر و دل و ذهن انسان که از خدای تعالی و از سوی عالم ملکوت است.
الهام پیغام فرستادن است از حق به خلق به طریق سرّ به واسطه و بی واسطه و الهام را وحی سرّ هم گویند.
هر کس قوت متخیله و حس مشترک وی صافی تر بود از تعلقات، خبر او راست تر و درست تر باشد. خواب هم از این قبیل است.
الهام (فیلم ۱۹۱۵). الهام ( انگلیسی: Inspiration ) یک فیلم صامت درام آمریکایی است که در سال ۱۹۱۵ منتشر شد.
این نخستین فیلمِ غیرپورنوگرافی آمریکایی است که در آن برهنگی کامل زنانه وجود دارد. این فیلم در سال ۱۹۱۸ و با نام جدید «مدل بی نقص» بازنشر شد.
معنی کلمه الهام در فرهنگ معین
معنی کلمه الهام در فرهنگ عمید
معنی کلمه الهام در فرهنگ فارسی

معنی کلمه الهام در دانشنامه آزاد فارسی

اِلهام
(در لغت به معنی در دل افکندن، فرادل آمدن) حس و حالی که باعث می شود شخص به گونه ای که فراتر از توانایی های عادی انسان است بیندیشد، سخن گوید و عمل کند.آن چنان کهمفاهیمی از جهان غیب بر دل کسی وارد شود، بی آن که فرد تلاشی برای به دست آوردن آن مفهوم کرده باشد. واردشدن این مفاهیم به دل بنده، نیاز به حجت و استدلال ندارد و درنتیجۀ حصول آن، از سوی خداوند به انجام کاری یا ترک عملی وادار می شود. مبنای این اصطلاح آیۀ ۸ سورۀ شمس قرآن کریم است. برخی الهام را القای ضمیر نامیده اند، زیرا الهام موجب افزون خیر در عمل بنده می شود. برخی از عرفا آن را «خاطر حقانی» و «خاطر اول» و نیز «اخبار الهیه» و «خطاب الهی» می خوانند و برخی دیگر «خاطر مَلَکی» می دانند و آن را با خاطر شیطانی یا وسواس در تقابل می بینند. میان الهام و وحی تفاوت زیادی وجود دارد، وحی گونه ای خاص از الهام است. وضوح و روشنایی وحی بیش از الهام است. الهام بدون واسطۀ فرشته بر بنده وارد می شود و وحی با واسطۀ فرشته؛ از همین روست که آنان احادیث قدسی را، اگرچه کلام خداوند است، وحی نمی دانند. اساساً وحی خاص نبوّت است و الهام خاص ولایت و از سوی دیگر وحی برای شناساندن خود با تبلیغ همراه است حال آن که، الهام از این گونه نیست. در حقیقت الهام نوعی استمرار وحی است که پس از پیامبر، در ولایت جریان می یابد. گرچه الهام آموختنی نیست، اما بنده با توجه به تعلیمات شرعی می تواند به مقامی برسد که به او الهام شود. برخی رؤیای صادقه را نیز نوعی الهام شمرده اند. خداوند بر همۀ موجودات اعم از جماد و نبات و حیوان و انسان و حتی شیطان الهام می کند و این الهام غریزی و فطری است، اما الهام غیرفطری که فقط مخصوص انسان است، بر دو گونه است: یکی الهام خاص که مخصوص اولیا و اوصیاست و نوع دیگر الهام عام است که هم مخصوص مؤمن و مسلمان است و هم به غیر مسلمان تعلق می گیرد. برخی الهام را یکی از راه های مناسب برای رسیدن به علم فراست می دانند، اما برخی از عرفا معتقدند الهام در دل مؤمن، همان فراست است. در مثنوی معنوی نیز الهام خاصِّ مردان کامل و اولیاءالله دانسته شده است. الهام همچنین به طیف وسیعی از تجربه های دینی، شامل تجربۀ حضور یک نفخه یا دم الهام بخش اطلاق می شود. نیز ← وحی

معنی کلمه الهام در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] إلهام. اِلْهام ، اصطلاحی عرفانی است.
در لغت مأخوذ از «لهم »، به معنای در دل افکندن ، فرا دل دادن ، فرو خوردن و در اصطلاح عارفان واردی است غیبی ، یا القای معنی و معرفتی که به طریق فیض ، بدون اکتساب ، فکر و استفاضه به دل می رسد، و البته هیچ نشانه ، دلیل و حجتی با آن همراه نیست ، جز آنکه بر اثر آن ، انسان به عملی برانگیخته می شود، یا ترک چیزی می کند. گفته اند که انسان بر اثر اینگونه القا بر «خیر» می افزاید؛ از این رو، عده ای الهام را به «القای خیر» تعبیر کرده اند. چون الهام فرا دل داده می شود و یا در جان و روح دمیده می گردد، از آن به صورتهای وحی ِ قلب ، القای روعی و نفث روحی هم تعبیر نموده اند، تا جایی که به استناد حدیث «اہن َّ رُوح َ القُدُس ِ نَفَث فی روعی »، «مُرَوَّع » را مترادف معنای «مُلهَم » (= کسی که الهام به دل او رسیده است ) دانسته اند. علاوه بر آن ، صوفیه گاه از الهام به «لَمَّة مَلَک » تعبیر کرده ، و به حدیث «اہن َّ لِلْمَلَک ِ فی الانسان لَمَّةً وَلِلشیطان ِ لَمَّةً» استناد جسته اند هرچند برخی از آنان میان الهام و لَمَّه تفاوت نهاده اند؛ چنانکه لمه را القای ملک ، و الهام را القای حق دانسته ، اولی را به سبب موافقت علم ، و دومی را برای موافقت خداوند معتبر شمرده اند.
[ویکی فقه] اِلْهام ، اصطلاحی عرفانی است.
در لغت مأخوذ از «لهم »، به معنای در دل افکندن ، فرا دل دادن ، فرو خوردن
حسین راغب اصفهانی ، معجم مفردات الفاظ القرآن ، ذیل لهم ، بیروت ، ۱۹۳۲م .
منشأ این اصطلاح البته قرآن کریم است : «فَأَلْهَمَها فُجورَهَا وَ تَقْواهَا».
شمس /سوره۹۱، آیه۸.
برخی برآنند که میان الهام و وحی تفاوتی فاحش وجود دارد،
علی ابن حزم ، الفصل ، ج۵، ص۱۷، بیروت ، دارالمعرفه .
...
[ویکی شیعه] اِلْهام در عرفان و فلسفه اسلامی، به معنای رسیدن حقیقت یا حقایقی از غیب به دل مومن است که غالبا او را به امور خیر مشتاق می کند.
ارتباط الهام و وحی و راه های حصول الهام یکی از مسائل مورد اختلاف نزد عالمان مسلمان است. الهام نزد عرفا و فلاسفه مکتب حکمت صدرایی برخلاف مشائیان، به عنوان یک منبع برای شناخت و معرفت حجیت دارد. این امر غیبی می تواند مستقیما از جانب خداوند یا به واسطه فرشتگان باشد.
← معنای لغوی: واژه الهام کلمه ای عربی از باب افعال و از ماده "ل ـ ه ـ م" و به معنای در دل افکندن و فرو خوردن آمده است.
[ویکی فقه] الهام (قرآن). الهام نوعی احساس و ادراک درونی و خلجانان روحی است که گاه به آدمی دست می دهد، نمونه آن الهامات شاعرانه و عارفانه است که درک می شود اما منبع و منشأش روشن نیست.
الهام، افکندن چیزی در دل از سوی خداوند ، برای واداشتن به انجام دادن یا ترک کاری و آن نوعی از اقسام وحی است.
مقصود
مقصود از الهام در این جا اعم از الهام به انسان و غیر انسان است.
مشتقات
در این مدخل از مشتقات «الهم»، «وحی»، « علم » و... استفاده شده است.
[ویکی فقه] الهام (وحی). الهام (وحی)، القای معنا در قلب ؛ از انواع وحی مباشری را می گویند.
«الهام» در لغت به معنای بلعیدن، نوشیدن، اعلام و در دل افکندن چیزی است.راغب می گوید: الهام، القای چیزی از جانب خداوند در قلب است؛ مانند سخن حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلّم : «ان الروح الامین نفث فی روعی».الهام در اصطلاح، القای معنا در دل از طریق فیض و بدون اکتساب، و از گونه های وحی مباشری است.
در قرآن
و در آیاتی از قرآن کریم از آن یاد شده است؛ مانند:۱. (واوحینا الی ام موسی ان ارضعیه...) که به الهام خودآگاه اشاره دارد؛۲. (واوحی ربک الی النحل ان اتخذی من الجبال بیوتا...) که به الهام غریزی و ناخودآگاه اشاره می کند.گفتنی است که الهام گاهی به معنای وحی و گاهی درباره مفهومی مقابل وحی که ممیزاتی ندارد به کار برده می شود.

معنی کلمه الهام در ویکی واژه

در دل افکندن؛ تلقین کردن.
(اسم) اندیشه‌ای که به‌صورت ناگهانی در ذهن بیاید.
القای امری از جانب خداوند در دل انسان.

جملاتی از کاربرد کلمه الهام

برم فروغ صد الهام را به کذب مباح کنم حرام صد اعجاز را به سحر حلال
تو از الهام بیچون درحقیقت زمانی گوش میکن بیطبیعت
الهام مطلق دانمش اعجاز بر حق دانمش وحی محقق دانمش وحیی‌که ایقان پرورد
دلم لوح و الهام حق کلک آن ز امداد لطفت مدادی بده
نیمایر آثار معروفی را در سطح جهانی با الهام از منحنی‌ها طراحی کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به مقر حزب کمونیست فرانسه در پاریس، مسجد، مرکز مدنی و دانشگاه الجزیره در الجزایر، خانه فرهنگ هاوره فرانسه، دانشگاه قسطنطنیه الجزایر، ساختمان انتشارات موندادوری میلان ایتالیا، مجلس امریکای لاتین در شهر سائوپائولوی برزیل، مرکز توسعه جهانی زبان پرتغالی در لیسبون پرتغال و مرکز فرهنگی بین‌المللی آولیس اسپانیا اشاره کرد.
الهام حسین (زاده ۲۳ مه ۱۹۵۵) مدافع سلامت، چهره سرشناس و سیاستمدار مالدیویی است که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ ریاست‌جمهوری محمد وحید حسن بعنوان بانوی اول مالدیو خدمت کرد. او رئیس انجمن اوتیسم مالدیو است.
مجموعه آمبر براون از زندگی خواهرزاده نویسنده، کری دانزیگر الهام گرفته شده‌است. در سال ۲۰۱۲، به در خواست خواهر زاده نویسنده کتاب‌های جدیدی از این مجموعه توسط بروس کویل و الیزابت لوی از دوستان صمیمی نویسنده منتشر شد.
این نه شرع است و نه آیات ای پسر این همه الهام از دل شد خبر
الهام یدالله‌اف (زاده ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۵) بازیکن فوتبال اهل جمهوری آذربایجان که در سال ۱۳۸۱ در تیم صنعت نفت بازی می کرده‌است.
انجمن کلیمیان، هنگام تشکیل شورای نویسندگان در جهت انتشار مجله‌ای برای جامعه کلیمی، از الهام دعوت نمود تا به عنوان یکی از همکاران و بنیانگذاران نشریه بینا (ارگان انجمن کلیمیان تهران)، با ارائه مقالات ادبی و اجتماعی در این گروه همکاری نماید. وی از زمان تأسیس نشریه تا هنگام خروجش از ایران به عنوان یکی از سردبیران نشریه بینا همکاری داشت. ضمن آنکه در همین راستا با چندین نشریه داخلی دیگر، با ارائه مقالات همکاری می‌نمود.
گفته جایی لانسلم نیست این وحی یا الهام ربانیست این
الهام علی‌اف متأهل و یک فرزند را دارا بود.
به فرمان الهام علی‌اف به تاریخ ۵ ژانویه سال ۲۰۲۱، آنار کریموف به عنوان وزیر فرهنگ آذربایجان منصوب شد.
همان زمان بر دلم گذشت که اگر خداوند تعالی مرا پرسد که: «یا ایهاالانسان ماغرک بربک الکریم؟» پاسخ چه گویم؟ سپس خداوند در همان رؤیا الهامم کرد که گویم: خداوندا کرم تو مغرورم ساخت، بعدها همین معنی را در تفسیری دیدم.
شیخ الاسلام گفت: کی وی امامست، اما بهر کس می‌گفت، و بر ضعفا حمل کرد و بر شریعت سپرد، آنک افتاد ویرا بآن سبب افتاد. و وی با آن همه دعاوی، شبانه روز هزار رکعت نماز می‌کرد، و آن روز و آن شب کی دیگر روز آن بکشته‌اند پانصد رکعت نماز کرده بود. و گفت: کی ویرا بسبب مسأله الهام بکشته‌اند، ودران جور بود بروی که گفتند: کی این کی وی می‌گوید پیغامبریست، و نه چنان بود. و شبلی٭ زیر دار وی باز استاد گفت: اولم ننهک عن العالمین آن قاضی که ویرا بکشته بود یعنی فرموده گفت: او دعوی پیغامبری می‌کرد، و این دعوی خدائی می‌کند و شبلی گفت: که من همان می‌گویم که او می‌گفت، لیکن دیوانگی مرا برهاند، و عقل ویرا درافگند. وقتی حلاج بدر سرای جنید٭ رفت گفت: کیست؟ گفت: حق. جنید گفت: نه حقی، بل که بحقی! ای خشبة تفسدها؟ کدام چوب و داراست کی بتو چرب کنند؟ و آنچ ویرا افتاد، بدعای استاد وی افتاد عمرو و عثمان مکی٭ که جز و کی تصنیف گرده بود در توحید و علم صوفیان. وی آنرا پنهان برگرفت و بوغست با خلق نمود، سخن باریک بود در نیافتند، بروی منکر شدند و انکار کردند، و بکلام منسوب کردند، و مهجور کردند . وی بر حلاج نفرین کرد و گفت: الهی! کسی برو گمار، کش دست ببرد، و پای ببرد، و چشم برکشد و بردار کند. آن همه بآن بوی بود و بدعای استاد وی.
در ۳ آوریل ۲۰۱۸، نماهنگی از «پاپوش» که ترانه‌ای در سبک ترسناک است منتشر شد. در ساخت این نماهنگ از فیلم‌های ترسناک دهه ۸۰ میلادی الهام گرفته شده‌بود.
فیلم پنج تا صفر اثر ماریو بونارد با الهام از این بازی ساخته شده است.
سالزمن که نقاش مناظر و مناظر مذهبی بود یکی از اولین کسانی بود که از عکاسی به عنوان وسیله‌ای برای مطالعه باستان‌شناسی استفاده کرد. او از زمان کالوتایپ همراه لوئیس دکلرک، مهمترین عکاس بوده است. عکس‌های اورشلیم در سال ۱۸۵۴ از کار باستان‌شناس فلیکس دو سولسی الهام گرفته شده است.
به وحیی کز تو آمد انبیا را به الهامی که دادی اولیا را
«قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» علم سه است: علم خبری و علم الهامی و علم غیبی، علم خبری گوشها شنود، علم الهامی دلها شنود، علم غیبی جانها شنود. علم خبری بظاهر آید تا زبان گوید، علم الهامی بدل آید تا بیان گوید علم غیبی بجان آید تا وقت گوید. علم خبری بروایت است، علم الهامی بهدایت است، علم غیبی بعنایت است. علم خبری را گفت: «فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ»، علم الهامی را گفت: «إِنَّ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهِ»، علم غیبی را گفت: «وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً». و ورای این همه علمی است که و هم آدمی بدان نرسد و فهم از ان درماند، و ذلک علم اللَّه عز و جلّ بنفسه علی حقیقته، قال اللَّه: «وَ لا یُحِیطُونَ بِهِ عِلْماً».