المپیاد

المپیاد

معنی کلمه المپیاد در لغت نامه دهخدا

المپیاد. [ اُ ل َ ] ( فرانسوی ، اِ ) مبنای سال شماری یونانیان بود. اینان هر چهار سال یک بار در شهر المپی واقع در پلوپونز گرد می آمدند و مسابقه هایی در همه گونه ورزشها ترتیب میدادند و شخصی که مسابقه را میبرد جایزه گرفته در یونان معروف میشد. و مدت چهارسال میان دو دوره بازی متوالی را المپیادمینامیدند. بنابراین برای تعیین زمان وقعه ای میگفتند: سال فلان ، المپیاد فلان مثلاً سال دوم المپیاد دهم. در این حساب مبداء تاریخ المپیاد اول بود و نخستین المپیاد تاریخ سال 776 ق.م. و دومی از 392 تا 396 م. بود. سومین سال بیست و ششمین المپیاد برابر با 103 سال پس از تأسیس بازیهای المپیک است. اول کسی که سنوات وقایع را با این تاریخ معین کرد «تی مه ئوس سی سی لی » نام داشت ( در حدود 246 ق. م. ) بعد از او مورخان دیگر مانند پولی بیوس و دیگران همین ترتیب را متابعت کردند. رجوع به تاریخ ایران باستان ج 1 ص 112 شود.

معنی کلمه المپیاد در فرهنگ معین

(اُ لَ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - فاصلة چهار ساله میان مسابقات المپیک . ۲ - هر یک از مسابقات جهانی در زمینة علوم .

معنی کلمه المپیاد در فرهنگ عمید

مسابقۀ جهانی در یکی از رشته های علمی که هر سال در یکی از کشورها برگزار می شود: المپیاد ریاضی، المپیاد ادبی.

معنی کلمه المپیاد در فرهنگ فارسی

(اسم ) فاصل. چهار ساله بین دو دور. مسابقات المپیک

معنی کلمه المپیاد در دانشنامه عمومی

المپیاد دوره ای چهار ساله برای گردهمایی و اجرای بازیهای المپیکی در یونان باستان است.
هیپیاس نخستین کسی است که لیستی از برندگان بازیهای المپیک را ثبت کرده است. و بر اساس زمان اراتوستن، اتفاق نظر عمومی بر آن است که، نخستین بازیهای المپیکی در خلال تابستان سال ۷۷۶ پیش از میلاد برگزار شده است.
این اصطلاح برای المپیاد علمی مانند المپیاد جهانی ریاضی و المپیاد جهانی زبان شناسی نیز بکار می رود.

معنی کلمه المپیاد در دانشنامه آزاد فارسی

اُلَمپیاد (olympiad)
در یونان باستان، دورۀ چهارسالۀ بین برگزاری بازی های اُلَمپیک. شیوۀ زمان بندی اُلَمپیاد فقط برای اهداف ادبی و تاریخی استفاده شد و در زندگی روزمره کاربُردی نداشت. معمولاً سال اول نخستین المپیاد را ۷۷۶پ م می دانند. به طور کلی، دولت ـ شهرهای یونان باستان هر کدام نظام گاه نگاری خاص خود را داشتند که مایۀ سردرگمی فراوان بود. تیمایوسِسیسیلی مورخ یونانی (ح ۳۵۶ـ۲۶۰پ م)، نخستین نویسنده ای بود که تاریخ حوادث را با المپیادهای پیاپی مرتب کرد. روش او را مورخانی نظیر پولوبیوس، دیودوروس سیکولوس، دیونوسیوس هالیکارناسوسی، و دیگران به کار بستند. آخرین المپیاد در ۳۹۴م خاتمه یافت، چون امپراتور تئودوسیوس اول(کبیر) بازی ها را لغو کرد.

معنی کلمه المپیاد در ویکی واژه

فاصلة چهار ساله میان مسابقات المپیک.
هر یک از مسابقات جهانی در زمینة علوم.

جملاتی از کاربرد کلمه المپیاد

بیشترین مدال‌های کسب شده در این المپیاد در آسیا مربوط به دبیرستان علامه حلی تهران می‌باشد.
هر کشور عضو می‌تواند هر سال حداکثر ۴ دانش‌آموز را که در المپیادهای زیست‌شناسی کشوری به بالاترین رتبه‌ها دست یافته‌اند، به المپیاد جهانی که سالی یک بار در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود، اعزام کند. برای مثال در ایران از بین هشت نفری که مدال طلای المپیاد کشوری را به دست آورده‌اند تنها چهار نفر که در آزمون‌های باشگاه دانش پژوهان جوان امتیاز بالا آورده‌اند، به عضویت تیم ملی المپیاد زیست‌شناسی در می‌آیند.
یکی از هدف‌های المپیاد زیست‌شناسی ایران به چالش کشیدن و تقویت دانش و توانایی‌های دانش‌آموزان با استعداد و تشویق آنان به ورود به یکی از رشته‌های زیست‌شناسی دانشگاهی به منظور تقویت و پیشبرد علم زیست‌شناسی در کشور است. پیشرفت آموزش زیست‌شناسی در کشور و ارتباط‌های متقابل علمی با جامعه علمی جهانی از دیگر اهداف این المپیاد است.
این المپیاد در حال حاضر شامل ۳ مرحله است؛ مرحله اول (غربالگری) شامل ۴۵ سؤال تستی و مرحله دوم ترکیبی از سوالات تستی و تشریحی است. از مرحله دوم به‌طور معمول ۴٠ نفر برتر به مرحله نهایی در تهران دعوت می‌شوند که در یک دوره چند روزه به رقابت می‌پردازند.
ورقه شامل شش مسئله است که هر یک ۷ نمره دارند، یعنی امتیاز کل ۴۲ نمره است. استفاده از هیچ نوع ماشین حسابی مجاز نیست. امتحان در دور روز متوالی گرفته می‌شود؛ رقابت کنندگان چهار ساعت و نیم برای حل ۳ مسئله در هر روز دارند. مسائل از حوزه‌های مختلفی از ریاضیات دبیرستانی، که قابل طبقه‌بندی به صورت هندسه، نظریه اعداد، جبر و ترکیبیات است برگزیده می‌شوند. این مسائل هیچ دانش ریاضیات عالی نظیر حساب و آنالیز نیاز ندارند و راه حل‌ها اغلب کوتاه و متوسط‌اند. به هر حال، معمولاً ظاهر شان را تغییر داده‌اند تا روند یافتن راه حل‌ها را سخت کنند. مسائل نامعادلات جبری، اعداد مختلط و تثلیث زاویه در المپیاد، برجسته بوده‌اند، گرچه در سالهای قبل، آخری به اندازه قبل محبوب نبوده‌است.
ترنس تائو (استرالیا) در المپیادهای ۱۹۸۷، ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹ شرکت کرد و مدالهای برنز، نقره و طلا برد. او در المپیاد ۱۹۸۸ در حالی مدال طلا را برد که تازه سیزده ساله شده بود و به جوانترین فردی بدل شد که یک مدال طلا برده‌است. او به خاطر بردن مدال برنز در ۱۹۸۶، به همراه رائول چاوز سارمنیتو (پرو) جوانترین برنده مدال المپیاد جهانی به ترتیب در سنین ۱۲ و ۱۳ سالگی است. نوام الکیز که آمریکا را نمایندگی می‌کرد، در سن ۱۵ سالگی در ۱۹۸۱ با یک ورقه کامل برنده مدال طلا شد و جوان‌ترین فردی ست که نمره کامل گرفته‌است. توجه شود که الکیز و تائو می‌توانستند پس از موفقیتهایشان در چند المپیاد دیگر هم شرکت کنند، ولی وارد دانشگاه شدند و دیگر مجاز نبودند.
در ژانویه ۲۰۱۱، گوگل ۱ میلیون دلار به سازمان المپیاد جهانی ریاضی هدیه کرد. این اهدائیه به سازمان برای تأمین مخارج پنج رخداد جهانی بعدی (۲۰۱۱–۲۰۱۵) کمک خواهد کرد.
وی در قالب تیم ملی شطرنج ایران، سابقه حضور در مسابقات المپیاد شطرنج در سالهای ۱۹۷۴، ۱۹۷۶ و ۱۹۹۴ را دارد.
دانشجوی دانشگاه صنعت نفت در المپیاد جهانی انفرادی ریاضی سال ۲۰۱۵ در شهر اهرید کشور مقدونیه، موفق به کسب مدال برنز این المپیاد شد.
در روسیه المپیاد به‌طور سالانه تحت نظارت وزارت آموزش و علوم فدراسیون روسیه برگزار می‌شود. این المپیاد که در چهار مرحله برگزار می‌شود: مدرسه، شهر، منطقه و مرحله نهایی. مرحله اول در مؤسسات آموزشی هرسال از ۱ اکتبر تا ۱۵ نوامبر برگزار می‌شود. مرحله بعد از ۱۵ نوامبر تا ۱۵ دسامبر توسط مسئولین شهری برگزار می‌شود. مرحله منطقه‌ای توسط مسئولین اجرایی فدراسیون روسیه از ۱۰ ژانویه تا ۱۰ فوریه برگزار می‌شود. مرحله نهایی را وزارت آموزش به کمک مسئولین اجرایی از ۲۰ مارس تا ۱ مه برگزار می‌کند.