القدس
معنی کلمه القدس در لغت نامه دهخدا

القدس

معنی کلمه القدس در لغت نامه دهخدا

القدس. [ اَ ق ُ ] ( اِخ ) مسجد اقصی یا بیت اﷲ. رجوع به قدس و اقصی شود.
القدس. [ اَ ق ُ ] ( اِخ ) رجوع به قدس و اورشلیم و بیت المقدس شود.

معنی کلمه القدس در فرهنگ فارسی

مسجد اقصی یا بیت الله

معنی کلمه القدس در دانشنامه عمومی

القدس (روزنامه). القدس ( عربی: جریدة القدس ) یک روزنامه سیاسی - روزانه؛ به زبان عربی است. این روزنامه توسط در سال ۱۹۶۷ در نتیجه ادغام دو روزنامه «الدفاع» و «الجهاد»، در اورشلیم تأسیس شد. این روزنامه در تیراژ بالایی در فلسطین منتشر و توزیع می شود. اعتماد و استقبال مردمی از این روزنامه در فلسطین ۴۳ درصد می باشد در صورتی که روزنامه «الحیاه الجدیده» ۷در صد استقبال دارد و دومین روزنامه محسوب می شود. رابطه ایی بین این روزنامه و روزنامه «القدس العربی» که در لندن منتشر می شود وجود ندارد.

معنی کلمه القدس در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
قدس (۱۰ بار)
پاکی. پاک (بر وزن قفل و عنق) مصدر اسم و به کار رفته است. «اَلْقُدْسُ: اَلطُّهْرُ» (قاموس). . این تعبیر راجع به عیسی «علیه السلام» در آیه 253 بقره و 110 مائده نیز آمده است و در خصوص حضرت رسول «صلی اللَّه علیه و آله» هست: . مراد از روح القدس چنانکه گفته‏اند جبرئیل است و در آیه اخیر یقین است «اَلْقُدُس» ظاهراً اسم است نه مصدر و اضافه روح بر آن برای اختصاص می‏باشد یعنی روحی که از آلودگی‏ها و خطا و نسیان و عصیان پاک است. تقدیس: پاک کردن . تقدیس خداوند آن است که ما او را پاک بدانیم و قبائح و نقائص را به او نسبت ندهیم وگرنه خدا ذاتاً مقدس و پاک است. به نظر مرحوم طبرسی لام در «لک» زاید است و تقدیر «نُقَدِّسُکَ» می‏باشد. . ایضاً . مقدس بودن وادی سینا ظاهراً برای آن است که محل نزول وحی و مناجات خدا با موسی «علیه السلام» بود و دستور به خلع نعل نیز بدین مناسبت است درباره . گفته‏اند: ارض فلسطین مقدس و مطهر از شرک است به واسطه سکونت انبیاء درآنجا. المیزان این مطلب را از . و . که هر دو درباره فلسطین است استفاده می کند که مبارک بودن در اثر بودن خیر کثیر است، از جمله خیر کثیر اقامه دین و رفتن قذارت شرک است. قدوس: بسیار پاک. گاهی به فتح قاف نیز آید. آن مبالغه در قدس و از اسماء حسنی است و دو دفعه در قرآن آمده است . . طبرسی فرموده: «اَاطَّاهِرُ مِنْ کُلِّ عَیْبٍ وَ نَقْصٍ وَ آفَةٍ اَلْمُنَزَّهُ عَنِ الْقَبائِحِ».

جملاتی از کاربرد کلمه القدس

مرحبا ای باده کیفیت روح القدس کامدی چون عشق و در رفتی ز سر تاپای من
روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت: در سال ۲۰۰۷، کمیته ترویج فضیلت و جلوگیری از منکر نوار غزه، که در آن زمان مدعی بود مستقل از دولت حماس است، یک خواننده محلی در غزه را پس از برگزاری کنسرت در خان یونس مورد ضرب و شتم قرار داد.
چون به الهامی کند روح القدس وحی سخن طبع او مرغ سخندان است گویی نیست هست
پوشیده روی تافته در موی بافته روح‌القدس‌ اسیر دو پتیاره بینمت
تا اینجا اوریگنِس در چهارچوب راست‌دینی قرار دارد. اما آن روی سکه را نیز باید دید. اوریگنِس آموزهٔ تثلیث را تعلیم می‌دهد اما تثلیثی که سلسله مراتبی است. خدای پدر بزرگ‌تر از خدای پسر، و خدای پسر نیز بزرگ‌تر از روح‌القدس است؛ و خدای پدر است که خدای حقیقی است. خدای پسر همانند خدای پدر است اما در مرتبه‌ای پایین‌تر. پس اگر پدر خدا است پسر را نیز می‌توان خدا خواند. بدین‌سان تثلیثی که او تعلیم می‌دهد سلسله مراتبی است و خدا در آن با سه رتبه وجود دارد. یک قرن بعد آریوس این دیدگاه را بسط داد و نتیجه گرفت که تنها خدای پدر خدای واقعی است و پسر و روح‌القدس مخلوق‌اند.
ایمانم به روح‌القدس کامل است. که او امروز و در پیامبر و در انجیل صحبت کرد. در آن سوی اردن، رسول موعظه کرد و در مکان مقدس ساکن شد.
مریم بکر معانی را منم روح القدس عالم ذکر معالی را منم، فرمان‌روا
از روح القدس و مریم باکره و مجسم شده‌است.
ای جان همه جانها روح القدسی گویا پنهان ز نظر اما در دیده جان پیدا
جز در خم زلف دلفریبت روح‌القدس آشیان ندارد
چون مرا روح القدس هم کاسه است کی توانم نان هر مدبر شکست
انجام عملیات بیت‌المقدس در ۴ مرحله برنامه‌ریزی شده بود، که هر مرحله در مقایسه با عملیات ثامن‌الائمه و عملیات طریق‌القدس خود یک عملیات بزرگ به حساب می‌آید. آزادسازی خرمشهر که در پی اجرای مرحلهٔ چهارم انجام گرفت، از مهم‌ترین نتایج این عملیات بود.
کی روح شد روان به تن عیسی ار نکرد روح القدس به درگه جاهت قبول پاس
کلیسا یک بدن با اعضای بسیار است که از هر ملیت و قوم و زبان و مردمی فرا خوانده شده‌است. ما در مسیح مخلوق تازه‌ای هستیم؛ تمایز نژادی، فرهنگی، تحصیلات و ملیت و اختلافات بین قشر با و پائین، فقیر و غنی، مذکر و مؤنث، فرقی بین ما نمی‌گذارد. همه ما در مسیح برابریم که با یک روح ما را در مصاحبت با او و با یکدیگر به هم پیوند داده‌است؛ ما باید بدون قید و شرط و جانبداری خدمت کنیم و خدمت بپذیریم. به‌واسطه مکاشفه عیسی مسیح در کتاب مقدس، در ایمان و امید یکسانی مشارکت داریم و یک شهادت را نزد همگان می‌بریم. این اتحاد از وحدت خدای پدر و پسر و روح القدس نشأت می‌گیرد که ما را به فرزندی پذیرفته‌است.
او معتقد است، هر انسانی به هنگام تولد «روح حیوانی» را داراست؛ به هنگام تولد تازه، تعمید گیرندگان «روح آسمانی» را دریافت می‌کنند. اگر به تعهد خود وفادار بمانند، روح‌القدس در ایشان می‌ماند و اگر نمانند، روح‌القدس به‌سوی کسی که او را فرستاده، بازمی‌گردد. پس از مرگ، روح حیوانی به زمین بازمی‌گردد و با بدن دفن می‌شود. این روح که فاقد هر حسی است، به نوعی به‌خواب فرومی‌رود. اما «روح آسمانی» بسوی مسیح بازمی‌گردد و در حضور خدا، طالب قیام بدنی می‌شود که با آن متحد شده بود.
هُوَ اللَّهُ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الّذی له الملک و حقیقته القدرة علی ایجاد و ان یکون له التصرف فی الملک له من غیر حجّة علیه. الْقُدُّوسُ الطاهر عمّا اضافوا الیه ممّا لا یلیق به و القدس الطهارة و منه قوله: نقدّس لک: ای ننزّهک عن الصفات الذّمیمة.
تثلیث یکی از اعتقادات بنیادین مسیحیت است که بر اساس آن خدای یگانه در سه شخص خدای پدر، خدای پسر (که در عیسی مسیح تجسم پیدا کرد) و خدای روح‌القدس می‌باشند. این سه ذات یکسانی داشته ولی از هم متمایز می‌باشند.
منطقه اورشلیم ((به عبری: מחוז ירושלים تلفظ: محوز یروشالایم) (به عربی: منطقة القدس)) یکی از هفت منطقه کشور اسرائیل است.
نخستین مهاجران یهودی ایرانی که در اسرائیل ساکن شدند شیرازی‌هایی بودند که در سال ۱۱۹۵ خورشیدی ایران را ترک و در کاروانی ابتدا به بندر بوشهر و سپس بغداد و دمشق سفر کردند و افرادی که از سفر جان سالم به‌در بردند در دو شهر تزفت و بیت‌القدس مستقر و هسته جامعه ایرانیان یهودی را در این شهرها تشکیل دادند.
با آنکه در صناعت شعر بی‏بضاعت و از فن شاعری بی‏خبر بودم، در این امر خوض نمودم به اعتماد تأیید روح القدس، بنابر حدیثی که از اهل بیت علیهم السلام وارد است که: «هیچ گوینده‏ای بیت شعری در حق ما نگوید الا آنکه مؤید گردد به روح القدس».