الفبایی

معنی کلمه الفبایی در فرهنگستان زبان و ادب

{alphabetical/ alphabetic} [زبان شناسی] ویژگی آنچه مربوط به الفبا باشد یا با الفبا بیان شود

معنی کلمه الفبایی در ویکی واژه

ویژگی آنچه مربوط به الفبا باشد یا با الفبا بیان شود.

جملاتی از کاربرد کلمه الفبایی

این اثر، به عنوان منبع دسته اول، در زمینه شناخت میراث مکتوب شیعه در قرون متمادی، تا دوره زندگانی مؤلف، شناخته می‌شود و بر اساس الفبایی عنوان اثر، به شرح حال نویسندگان و معرفی نسخ خطی آثار آنان می‌پردازد. الذریعه با ۱۱۵۵۴ صفحه ۵۵۰۹۵ کتاب و رساله را شناسایی کرده‌است.
یک فرم محبوب کلیدواژگان در وب به صورت تگهایی هستند که به‌طور مستقیم قابل مشاهده است و می‌تواند توسط افراد غیر متخصص اختصاص داده شود. اصطلاحات نمایه‌ای می‌توانند شامل یک کلمه یا عبارت اصطلاح الفبایی بشود. آن‌ها به وسیله تجزیه و تحلیل سند به صورت دستی با نمایه سازی موضوع یا به صورت خودکار به نمایه سازی خودکار با روش‌های پیچیده‌تر استخراج کلید واژه ایجاد شده‌است. اصطلاحات نمایه می‌تواند یا از واژکان کنترل شده یا به‌طور آزادانه تعیین شده باشند.
اگر برای حروف الفبا یک ترتیب الفبایی (مثل
این الفبا برای هر یک از آواهای اوستایی یک نشانه دارد. نشانه‌های الفبایی جدا از هم نوشته می‌شده و در هر جای کلمه که می‌آمده یک صورت داشته‌است.
با پیشرفت نمایش هجایی خط کم‌کم روش الفبایی خط به وجود آمد. در روش سیلابی، با تجزیهٔ هجاها و نمایش مجزای هر یک از آنها، مطلب شکل تحریری به خود می‌گیرد.
تعریف هر الگوریتم عادی شامل دو بخش است: یکی تعریف الفبای الگوریتم (الگوریتم برای کلمات این نمادهای الفبایی به کار برده خواهد شد) و دیگری تعریف برای طرح آن است. طرح الگوریتم عادی یک مجموعه محدود از فرمول‌هایی است که به اصطلاح به آن‌ها فرمول جایگزینی می‌گوییم که هر کدام می‌تواند ساده یا نهایی باشد. یک فرمول جایگزینی ساده کلماتی هستند به شکل
الفبای گوتی الفبایی بود که برای نوشتن زبان گوتی در قرن چهارم میلادی توسط اولفیلاس به هدف ترجمه انجیل ایجاد شد. این الفبا براساس الفبای یونانی است که بدان تعدادی حرف جدید برای واج‌های گوتی افزوده شده‌است.
برابر است با ۴ و نشان دهندهٔ ۴ امین پسوند در ترتیب الفبایی بین پسوندهای رشتهٔ
جزیرهٔ جاوه در کشور اندونزی، در جنوب گسترهٔ جغرافیایی توصیف شده، تاریخ و فرهنگ نوشتاری خویش را دارد. در این جزایر، الفبایی شبیه جوای، ولی با تفاوتهای دستورالخطی و ظاهری، به نام الفبای پگون، از قرن ۱۶ میلادی به این سو رایج شد. بر خلاف الفبای جاوی، الفبای پگون، سایر سیستم‌های نوشتار سنتی مثل الفبای جاوه‌ای را منسوخ نکرد، و با این الفباها همزیستی داشت.
لوح‌های گلی که به اوگاریتی نوشته شده‌اند، دیرینه‌ترین گواهی چیدمان الفبایی سامی خاوری و جنوبی است .