[ویکی الکتاب] معنی لَا یَسْبِتُونَ: روزهای غیر شنبه ی آنها - روزی که در شنبه نیستند(کلمه سبت در اصل به معنای قطع است ، و از همین جهت به قطع سیر ، میگویند سبت السیر ، و نیز سبت الشعر ، تراشیدن مو است ، و سبت الانف ، بریدن بینی از ته است بعضی گفتهاند : خدای تعالی روز شنبه را بدین جهت سبت... معنی سَّبْتِ: شنبه (کلمه سبت در اصل به معنای قطع است ، و از همین جهت به قطع سیر ، میگویند سبت السیر ، و نیز سبت الشعر ، تراشیدن مو است ، و سبت الانف ، بریدن بینی از ته است بعضی گفتهاند : خدای تعالی روز شنبه را بدین جهت سبت خوانده که خداوند خلقت آسمانها و زمین را د... ریشه کلمه: سیر (۲۷ بار)
جملاتی از کاربرد کلمه السیر
وصیتی جامع است، خیر دنیا و آخرت در ضمن آن، فان ملاک امر الآخرة الیقین، و ملاک امر الدّنیا العافیة، فکل طاعة لا یقین معها هدر، و کل نعمة لم تصحبها العافیة کدر. إِنَّا هُدْنا إِلَیْکَ ای تبنا و رجعنا و ملنا الیک. من هاد یهود، اذا مال، و قیل: من التهود فی السیر و هو التمکث. قالَ عَذابِی ای قال اللَّه: عذابی، أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ یعنی الکفار، وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ ای عمّت فی الدنیا الکفّار و المؤمنین، و خص بها المؤمنون فی العقبی، و هذا معنی قوله: فَسَأَکْتُبُها ای فسأوجبها، لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ، فیجب له الثواب للمتقین من اللَّه، و لا یجب لا حد شیء علی اللَّه، یجب منه لصدقه فی قوله، و لا یجب علیه شیء لغیره فی ذاته.
شبکه خط ریلی آن با حدود ۴۰ هزار کیلومتر خط راهآهن، یکی از بزرگترین نمونهها در دنیا است. پس از دههها خرابی سرویس و فقدان عملیات تعمیر و نگهداری، بیشتر سرویسهای مسافری آن در سال ۱۹۹۲ تعطیل بود زمانی که شرکت راهآهن خصوصی شد، و هزاران کیلومتر خط ریلی آن هماکنون نیاز به تعمیر دارد. فعلاً، در راستای عملیات ارتقاء در سیستم، سرویسهای خط آهن بین شهرهای متعددی مجدداً به فعالیت پرداختهاند. یک پروژه قطار سریعالسیر بین بوئنوس آیرس و روزاریو برای بهرهبرداری در سال ۲۰۰۷ در دست اقدام میباشد.
از فیلمها یا برنامههای تلویزیونی که وی در آنها به ایفای نقش پرداختهاست میتوان به وایلد (۱۹۹۷)، کایوت آگلی (۲۰۰۰)، ماشینسواری با پسرها (۲۰۰۱)، برادر عشق (۲۰۰۴)، بیحرکت ایستادن (۲۰۰۵)، دکتر هو (۲۰۰۵)، هاوس (۲۰۱۰)، نابغه (۲۰۱۷) و قتل در قطار سریعالسیر شرق (۲۰۱۷) اشاره کرد.
آلن پارکر دو فیلم قطار سریعالسیر نیمهشب (۱۹۷۸) و رفتن به اوج (۱۹۸۲) را در ایالات متحده آمریکا ساخت.
نیست از اولاد آدم چون تو مرضی السیر نیست از ابنای عالم چون تو محمود الخصال
دگر اسما که موقوفست بر غیر وجودش نزد عقل کامل السیر
قُلْ یا محمد سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ علی کثرتهم و اختلاف احوالهم لتعرفوا عجائب فطرة اللَّه بالمشاهدة و لقاء من هو اعلم منکم امرهم بالسّیر فی الارض لیلقوا من هو اعلم منهم و احد نظرا فیخبرهم بالدقائق من العجائب، و قیل امرهم بالسیر فی الارض لینظروا الی آثار من کان قبلهم و الی ما صار امرهم من الفناء فیعتبروا و یعلموا انّ اللَّه خلق الاشیاء کما خلقهم و هو یمیتهم کما اماتهم ثم ینشئهم جمیعا فی الآخرة، فذلک قوله: ثُمَّ اللَّهُ یُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ، قرأ ابن کثیر و ابو عمرو النّشاة بفتح الشین ممدودة حیث وقعت و قرأ الآخرون بسکون الشین مقصورة، نظیره الرّأفة و الرّآفة، إِنَّ اللَّهَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ من الإبداء و الاعادة و النشأة قَدِیرٌ.
محمد بن عمر حِمیَری (۱۴۶۵ - ۱۵۲۴م) (نسب: محمد بن عمر بن مبارک بن عبدالله بن بَحرَق) صوفی، قاضی، محدث، نویسنده و شاعر عربی یمنی بود. «حلیة البنات و البنین فی ما یُحتاج الیه من أمر الدین»، «الأحمدیه فی السیرة النبویّة»، «العروة الوثقیة فی الشریعة والطریقة والحقیقة» از آثار اوست.
ابواسحاق ابراهیم فَزاری (؟ - ۸۰۴م) (نسب: ابراهیم بن محمد بن حارث بن أسماء بن خارجه) محدث عراقی در سدهٔ دوم هجری بود که بیشتر در شام زیست. در کوفه به دنیا آمد و به دمشق وارد شد و آنجا به تدریس حدیث پرداخت. از یاران و معاصران امام اوزاعی بود. در مصیصه درگذشت. کتاب السیر فی الأخبار و الأحادیث اثر برجستهٔ اوست.
ابوعمر، صالح بن اسحاق جَرمی (؟ -۸۳۹م) فقیه، محدث و زبانشناس عراقی بود که بیشتر در علم لغت شهرت دارد. از اهالی بصره بود که ساکن بغداد شد. از یونس بن حبیب، ابوزید انصاری و معمر بن مثنی علم آموخت. به ابوالعباس مبرد و هلال مازنی نیز آموزش داد. الفرخ، المختصر فی النحو، التبیه، السیر، الأبنیة، العروض و غریب از آثار اوست.
منابع اولیه دیگر، شامل ابن بلخی، ابوبکر محمد بن یحیی صولی، اخبار الراضی بالله ولمتقی بالله او تاریخ الدول العباسیه من سنات ۳۳۲ الی ۳۳۳، «نشوار المحاضره» ابو علی محسن تنوخی، «دیوان المعید فی الدین»، «السیرت المعیدیه» است.
در هری پاتر و سنگ جادو هنگامی که هری در ایستگاه کینگزکراس به دنبال سکوی نه و سه چهارم میگردد برای نخستین بار خانواده ویزلی را ملاقات میکند و مالی ویزلی برای او روش رسیدن به قطار سریعالسیر هاگوارتز را تشریح میکند.
خالیالسیر بود پنداری بیخبر بودم آن شب تاری
چون قمر گرچه سریعالسیرم اندر دور ادیان چون زحل بر آسمان عشق دارم استقامت
حدثنا الشیخ لامام الاجل السید شیخ الاسلام ناصر السنة شیخ الشیوخ «زین العلما» امام الایمة ابو اسماعیل عبداللّه بن محمد الانصاری انار اللّه برهانه و وسع علیه رضوانه قال: حدثنا الشیخ ابوالحسن علی بن بشری السجزی و ابواسماعیل احمد بن حمزة الحداد و غیر هم، قال حدثنا الشیخ الجلیل ابوالحسن علی بن جعفر السیروانی بمکة، قال ابوعقال مولی ابن عزیز قال حدثنا مولای محمد بن عزیز یعنی الابلی قال حدثنا سلامة بن روح الکندی، قال حدثنا عقیل عن الزهری عن انس بن مالک ان النبی قال: اکثر اهل الجنة البله.
اجسام وحش گشته ز ارواح خالی السیر از تیغ شه که دین را سعد است ز اتصالش
سال ۸۵۹/۶۰ ه.ش طبق آنچه در حبیبالسیر و روضةالصفا نیز نوشته شده، هنگام پادشاهی سلطان حسین بایقرا که امیر بایقرا برادرش حکومت بلخ را داشت، شمسالدین محمد از نوادگان بایزید بسطامی از کتابخانهٔ ملتان هند تاریخی بدست آورد که زمان سلطان سنجر نوشته شده و ماجرای مدفن علی را نیز شرح داده بود. شمس الدین محمد به میرزا بایقرا ارایهاش داد و او مِهان را گرد آورد. او با حضورشان آغاز به کاویدن کردند تا آن که در همان تل آثار را دیدند و سپس سنگ قبر نمایان شد که نوشته بود: «هذا قبر اسدالله الغالب اخ رسولالله علی ولیالله» و فریاد و غریو شادی مردم بلند شد.
شدم از سعد اتصال دو رکن خالالسیر ز آفت اشرار
احمد بن محمد ابن حنبل، نویسنده کتاب مسند احمد داستان یوم الانذار را آورده و همچنین ابن کثیر در کتاب السیره النبویه و در کتاب شواهد التنزیل از حاکم حسکانی هم بر این باور است که پیامبر اسلام گفت: «چه کسی تضمین میکند دیون مرا أدا و وعدههای مرا وفا کند و جانشین من در اهلم باشد؟» علی پذیرفت و گفت: «من این کار را میکنم».
غیر ان السیر و النقلان فی ذاک الهوی مشکل صعب مخوف فیه اهراق الدما